Person

Klaus Rifbjerg

Læser du bøger: Jens Andersen

Jens Andersen, hvis bog om Kim Larsens unge år netop er udkommet, læser efter mange år som anmelder demonstrativt langsomt. Og gerne tekster med sans for rim og rytme

Von Trier: »Selv hvis man går, når det første barn bliver myrdet, tager man jo noget med hjem«

Lars von Trier laver de film, som ingen andre har lyst til at lave, og han ser ingen andre film, fordi han ikke vil miste sit fokus. Hans seneste film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, skildrer grumt og blodigt fem af seriemorderen Jacks mord – eller værker – mens den diskuterer kunstens væsen og godt og ondt og stikker en provokerende finger i øjet på Triers kritikere. Vi har talt med ham om den nye film og hans ambition om at få publikum til at tænke selv

Rød blok svigter i kampen for den frie kunst

Kunst er for sjælen, hvad vindmøller er for klimaet. Derfor er det pinligt, at rød blok er visionsløse på kunst- og kulturområdet

I revyen er vi alle i samme båd

Op mod 300.000 danskere køber hvert år billet til en af de mange danske sommerrevyer for at grine forløsende af verdens problemer – og måske også lidt ad sig selv. Information tog en tur i Cirkusrevyen for at lære mere om den folkelige genre, der er lige dele elsket og hadet, hyldet og latterliggjort – men som bliver ved med at overleve rygterne om sin egen snarlige død

Elisa Kragerup gør alt gammelt til noget nyt og rørende

Elisa Kragerups sidste fysiske og følelsesfulde klassikerfortolkning som husinstruktør på Det Kongelige Teater står i mange gode gensyns tegn. Den intime iscenesættelse af Klaus Rifbjergs debutroman ’Den kroniske uskyld’ om kærlighedens første og evige flyv og fald får igen alt det gamle til at føles rørende nyt og råt

’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen

Der var engang, hvor litteraturen blandede sig i velfærdsdebatten

I halvtredserne og tresserne var kunsten og litteraturen politikernes samtalepartnere i diskussionen af velfærdens mål og mening
Anmeldelse

Rifbjergs nyeste bog er en fin bagatel

Udgivelsen af bøger, Klaus Rifbjerg har skrevet, fortsætter i al fald ufortrødent her, to år efter at han gik bort. Den nyeste, ’Spejl’, er en overraskende mild og forsonlig bog, og også en bog, der føles som det modsatte af ungdommelig

Ujævn oprydning i Rifbjergs dødsbo

Efter forårets udgivelse, digtsamlingen ’Stemmerne’, følger nu en både ny og gammel novellesamling af Klaus Rifbjerg

Originalt Rifbjergprojekt mangler spændstighed

Klaus Rifbjergs første efter-døds-digtsamling former sig som en guide til forfatterskabets velkendte motiver og som en art mønstring af litterære stemmer

Sider

Mest læste

  1. Det ligger helt uden for poetens forestillingsevne, at et menneske, der går anderledes klædt og beskæftiger sig med andre ting end han selv, og oven i købet foretager sig noget så profant som hver morgen at tage toget til arbejde, skulle have et rigt indre liv og for eksempel være belæst, begavet, musikalsk, humoristisk, levende, sanselig og følsom
  2. Folk elsker at læse eksisterende personer ind i romanfigurer og mente allerede i Klaus Rifbjergs første romaner at kunne genkende træk fra vennen Niels Barfoed. Senere digtede Rifbjerg om ham med navns nævnelse og gjorde ham til en lattervækkende figur
  3. Niels Barfoed har her efter Klaus Rifbjergs død for første gang genlæst hans lille roman ’En hugorm i solen’ (1974). Han finder tidlige inkarnationer af både Janus og Tore og ikke mindst Rifbjergs erindring om en episode, der blev kimen til det uvenskab, som er gået over i dansk litteraturhistorie
  4. Lars von Trier laver de film, som ingen andre har lyst til at lave, og han ser ingen andre film, fordi han ikke vil miste sit fokus. Hans seneste film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, skildrer grumt og blodigt fem af seriemorderen Jacks mord – eller værker – mens den diskuterer kunstens væsen og godt og ondt og stikker en provokerende finger i øjet på Triers kritikere. Vi har talt med ham om den nye film og hans ambition om at få publikum til at tænke selv
  5. Nok er nok. Hvis Niels Barfoed havde haft modet til at give sin succesrige 'ven' en på sinkadusen i begyndelsen af 1960'erne, ville hans erindringer ikke have haft sit skær af ynk
  6. Jesper Jensen var venstrefløjens helt i 1960'erne og 70'erne. Gris på gaflen, Weekend, Øjet, Den lille røde for skoleelever, 1. maj-møderne i Fælledparken - Jesper Jensen var med i det hele. Han oversatte også Heine og Goethe
  7. »Rifbjerg! Nu et udråb af chok. Klaus Rifbjerg er her ikke mere. Er det muligt at dette livsoverskud i omgang og nærvær er slut.« Klaus Rifbjerg er død 83 år gammel. Torben Brostøm mindes vennen og kollegaen
  8. Strid i Det Danske Akademi. Professor Fredrik Stjernfelt betegner forfatter Suzanne Brøgger som en af Bermans flygtende intellektuelle når det gælder islamdebatten