Hvordan ser den typiske Information-læser ud? Det spørgsmål kan besvares af segmentanalyser og læserundersøgelser. Men hvad sker der, når kernelæseren i stedet betragtes gennem øjnene på forfattere, sangskrivere og filmskabere? Det har vi undersøgt – og siden fortrudt
Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os
Susan blev min mor, da min egen mor døde. Hun var min far i den lange periode, hvor vi ikke kunne enes om noget som helst i min familie. Hun stod for hele min genopdragelse som voksen. Hun var min psykolog
I dag falder der dom i fogedforbudssagen om Aydin Soeis bog, Forsoning, og som altid når retten skal dømme om litterært indhold, har der været en del opmærksomhed omkring sagen. Måske fordi vi efter en periode med en tiltagende uklar grænse mellem fiktion og virkelighed længes efter et klart svar på de etiske udfordringer, det medfører
»Besøg en kirkegård syd for Kongeåen. Så står du pludselig ved gravsten over ligene af soldater fra Bremen, som faldt i ’slaget ved Colding’. Eller mindesten over danskere tvunget i tysk krigstjeneste. Det er voldsomt. Og det var lige her«
Egentlig ville Kristian Ditlev Jensen have skrevet en bog om slipseknuder, men i stedet blev det en selvbiografi om pædofili. Nu, 12 år senere, skriver han om alt det, der skete efterfølgende
Bøfsandwich hos Helle Helle. Kernesund familie-desperation hos Nikolaj Zeuthen. Og traumatiske madeleinekager hos Kristian Ditlev Jensen. Den aktuelle debat om den mad, vi spiser, afspejles også i bøger
Dødsårsager kan håndteres i retsmedicinerens laboratorium, mens forfattere kan beskrive følelserne. En fra hver kategori har sammen skrevet en bog om, hvad der sker, før vi havner i ’æsken’. Værre end et kort liv er et spildt liv
Den klassiske mønsterbryder møder stolthed, når han fortæller om sit heroiske brud med sit opvækstmiljø. Den moderne mønsterbryder er derimod et ensomt menneske, der er os ligegyldig og halvpinlig at høre på
Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os
Søren Fauli tilgiver sin morfars morder. Hans mor vil ikke tilgive, men har forsonet sig med livet. De kristne udlægger tilgivelsen som særligt kristen. Men det er den ikke, siger en ekspert i konfliktmægling. Et portræt af tilgivelse og forsoning
Litterær kvalitet lader sig ikke definere. Litteratur gør os ikke til bedre mennesker, men når den er god til bedre læsere. Sæsonen rummer rigtig gode eksempler