Person

Lars Bukdahl

»Et forbud om, hvem eller hvad man må skrive om, giver kun mening at lave for dårlige forfattere«

Charles Dickens har ifølge kritiker og digter Lars Bukdahl skrevet nogle af historiens bedste portrætter af både mænd og kvinder, selv om han var mand. Jo mere sære og forkvaklede og langt ude, hans figurer var, desto mere gnist var der. Hvilket er mystisk, men måske netop bevis på, at det er kunsten, siger kritikeren. Han har på den anden side ikke svært ved at komme i tanke om mandlige danske forfattere, der skriver dårlige kvindeportrætter

Medvirkende kritiserer ’Øgendahl og de store forfattere’: »Det bliver noget underligt Se og Hør-biografisk sjask«

Indstuderede replikker, forudbestemte svar og forbud mod at nævne årstal, fremmedord og begreber. Det oplevede flere eksperter, da de deltog i DR’s nye store litteratursatsning ’Øgendahl og de store forfattere’

Orissa-biblioteket er et formeksperiment på den allerbedste måde

Fire danske forfattere hylder og genskriver Ola Julens moderne klassiker ’Orissa’ på hver deres måde. Ingen lades uberørte

Den danske kritiker er en underbetalt løsarbejder uden rettigheder

Der bliver færre anmeldelser i aviserne, og kritikerens vilkår er dårlige: Langt de fleste er freelancere uden rettigheder og med tvivlsomme lønninger. Men måske har det altid været sådan. Vi har spurgt nogle af dem

Et artistisk eksperiment

Genudgivelsen af Jens August Schades debutroman viser forfatteren som skæv realist og skør som nogen surrealist i datiden

Læserne spørger: Lars Bukdahl

»Nej, det er ikke bedre at fremhæve det gode end det dårlige i en bog, der mestendels er dårlig. Eller det dårlige i en bog, der mestendels er god for dens sags skyld. Du skal give et retfærdigt billede af bogen, men det, du skal være retfærdig over for, er din oplevelse af bogen«

Små og store problemer

Mange anmeldere har på grund af straffriheden udviklet sig til rene vaneforbrydere, f.eks. den uhyggelige Lars Bukdahl med de lange lemmer og litteratvanviddet lysende ud af øjnene. Han er fast hovedrolleindehaver i forfatteres natlige mareridt

Kære Lars Bukdahl, du taler fra en privilegeret position, racisme og homofobi er ikke en del af din hverdag

Kristina Nya Glaffey og Maja Lee Langvad har skrevet et åbent brev til Lars Bukdahl, hvor de afviser at blive misbrugt som eksempel på identitetskarnevalisme og postmodernistisk leg – alt sammen med afsæt i den debat som svenske Athena Farrokhzads anmeldelse af Yahya Hassans digtsamling har affødt

Hvem må anmelde?

Må en ikkelitterat, her en sociolog, anmelde skønlitteratur?

Ib Michael afslører: Jeg har Tourettes!

To år efter, at forfatteren med det iltre temperament, Ib Michael, lovede Weekendavisens anmelder Lars Bukdahl tæsk, kommer nu forklaringen

Sider

Mest læste

  1. Indstuderede replikker, forudbestemte svar og forbud mod at nævne årstal, fremmedord og begreber. Det oplevede flere eksperter, da de deltog i DR’s nye store litteratursatsning ’Øgendahl og de store forfattere’
  2. I morgen kan man på Louisiana Literature opleve en digter, hvis stemme sætter sig i hovedet på hendes tilhørere. Cia Rinne kommer til landet og læser op på sine mange, mange sprog
  3. Kan man skrive en bestseller på kommando? Ja, mener forfatteren Steen Langstrup, der i en ny bog forsøger at kortlægge vejen fra talent til pengetank. Med den rette opskrift kan alle blive bestsellerforfattere
  4. Kristina Nya Glaffey og Maja Lee Langvad har skrevet et åbent brev til Lars Bukdahl, hvor de afviser at blive misbrugt som eksempel på identitetskarnevalisme og postmodernistisk leg – alt sammen med afsæt i den debat som svenske Athena Farrokhzads anmeldelse af Yahya Hassans digtsamling har affødt
  5. Bekendelsesdigte avler bekendelsesanmeldelser, for mange forfattere ses også privat med avisernes litteraturanmeldere
  6. Jac er pirrende med og uden nerver. Sammen med Pryds Helle, Preisler og Moestrup udgør han igen den erotiske superliga i dansk nutidslitteratur
  7. KALENDER DER ER NOGET, der hedder en poetisk raptus, og der er noget, der hedder poetisk rablen. Det første er latin og betyder sindsforvirring, begejstring, et ordentligt ryk, det andet er germansk og betyder en raslen, en forstyrrelse i hovedet, en snakken løs...
  8. På landets kulturredaktioner befinder vi os i en definitionsfase. Hvor meget plads skal vi give til det finlitterære og hvor meget til den populære litteratur? I virkeligheden er denne modsætning mellem det finlitterære og populære falsk og tilhører en verden af i går. Kampen står i dag et helt andet sted