Person

Lars Christian Lilleholt

Energiprofessor: Nej, Danmarks stigende CO2-udslip skyldes ikke kun mindre vind

Det er vindens skyld, at Danmarks CO2-udledninger steg i 2018, lød det i sidste uge fra statsminister Lars Løkke Rasmussen og klimaminister Lars Christian Lilleholt. Men det er kun en halv sandhed. Den virkelige djævel ligger i transporten, forklarer energiprofessor

Borgerhøring om ny klimalov i Vordingborg: Vi bliver taget som gidsler i Venstres pr-maskine

Tirsdag aften var der borgermøde om fremtidens klimapolitik i Vordingborg. De fremmødte, Information talte med, var glade for at blive inddraget. Men flere frygtede, det blot var en dårlig undskyldning for ikke at vedtage en ny klimalov før valget

Gå ind på givklimaetlov.dk og kræv din ret til at være med til at bestemme

Regeringen vil nu afvikle borgerhøringer som inspiration til en klimalov. Det gælder om at tage den konsekvens af regeringens tanke, som den ikke selv har taget

5,5 mio. ton højere: Den danske klimaindsats går langt værre, end regeringen havde forudset

De samlede danske CO2-udledninger var i 2018 godt fem mio. ton højere, end regeringen selv havde forudset i sin basisfremskrivning. Fortsætter vi kursen, skal Danmark syvdoble hastigheden i indsatsen efter 2030 for at nå vores klimamål, viser beregninger fra CARE. »Ikke tilfredsstillende,« siger klimaministeren

Regeringen leder stadig efter den perfekte model for en afgift på flytransport

På et samråd fredag i Europaudvalget med klimaminister Lars Christian Lilleholt og transportminister Ole Birk Olesen tyder alt på, at regeringen stadig ikke er interesseret i at følge nabolandenes eksempler med passagerafgifter på flytransport

Kampen for klimaet uge 14: Ryanair blandt EU’s ti største CO2-udledere

Shell siger farvel og tak til amerikansk olielobby på grund af strid om klimaindsatsen

Alle Danmarks naboer har afgifter på flyrejser. Danmark tøver stadig

Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her

Lars Christian Lilleholt: »Det er os, der har taget politisk ansvar for hele den grønne omstilling«

Der skal skrues op for tempoet i den grønne omstilling, siger Lars Christian Lilleholt (V), der vil have EU’s reduktionsmål for 2030 hævet og vil bruge mange flere penge på området. Klimaministeren har dog ingen planer om at afvikle olie og gas i Nordsøen og fastholder, at der fortsat ikke findes løsninger i landbruget. Dette er sidste artikel i Informations serie om partiernes klimapolitik

Regeringen vil have én million elbiler i 2030 – har købt én til staten siden 2017

I hele Lars Løkke Rasmussens regeringsperiode siden 2015 har kun to promille af statens bilkøb bestået af elbiler. Både regioner og kommuner køber langt mere grønt

EU-lande vil have klimaskat på luftfart – regeringen vil ikke

EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd

Sider

Mest læste

  1. De samlede danske CO2-udledninger var i 2018 godt fem mio. ton højere, end regeringen selv havde forudset i sin basisfremskrivning. Fortsætter vi kursen, skal Danmark syvdoble hastigheden i indsatsen efter 2030 for at nå vores klimamål, viser beregninger fra CARE. »Ikke tilfredsstillende,« siger klimaministeren
  2. Det er vindens skyld, at Danmarks CO2-udledninger steg i 2018, lød det i sidste uge fra statsminister Lars Løkke Rasmussen og klimaminister Lars Christian Lilleholt. Men det er kun en halv sandhed. Den virkelige djævel ligger i transporten, forklarer energiprofessor
  3. Regeringen vil nu afvikle borgerhøringer som inspiration til en klimalov. Det gælder om at tage den konsekvens af regeringens tanke, som den ikke selv har taget
  4. Tirsdag aften var der borgermøde om fremtidens klimapolitik i Vordingborg. De fremmødte, Information talte med, var glade for at blive inddraget. Men flere frygtede, det blot var en dårlig undskyldning for ikke at vedtage en ny klimalov før valget
  5. Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her
  6. På et samråd fredag i Europaudvalget med klimaminister Lars Christian Lilleholt og transportminister Ole Birk Olesen tyder alt på, at regeringen stadig ikke er interesseret i at følge nabolandenes eksempler med passagerafgifter på flytransport
  7. A.P. Møller Holding får grønt lys til at bore efter varmt vand til fjernvarmeforsyning af Aarhus og Aalborg.
  8. Der skal skrues op for tempoet i den grønne omstilling, siger Lars Christian Lilleholt (V), der vil have EU’s reduktionsmål for 2030 hævet og vil bruge mange flere penge på området. Klimaministeren har dog ingen planer om at afvikle olie og gas i Nordsøen og fastholder, at der fortsat ikke findes løsninger i landbruget. Dette er sidste artikel i Informations serie om partiernes klimapolitik