Person

Lars Frost

Velfærdslitteratur eller konkurrencestatslitteratur?

Ifølge Tue Andersen Nexø er nyere dansk litteratur temmelig hård ved velfærdsstaten. Men det er ikke så meget den ortodokse velfærdsstat, litteraturen er kritisk over for, men derimod det, velfærdsstaten er ved at udvikle sig til, nemlig en konkurrencestat

Velfærd på krykker

Nogle af de vigtigste romaner fra 00’erne undersøger funktionsnedsatte borgeres skæbne i velfærdsstaten. Det lader dem udtrykke en helt særlig velfærdsskepsis, og alle bøgerne er skeptiske over for velfærdsstatens såkaldte progressive humanisme. Andet essay af Tue Andersen Nexø om litteraturens mellemværende med velfærdsstaten

Håbets julekalender - 15. december

Hver dag i december beder Information en række samfundskritiske personer om at tænde et håb for læserne

Lidt sent at være vred ung mand

Intelligent idémylder og farverig tapastallerken. Men Lars Frosts originale udskældningseksperiment lukker sig om sig selv og har mere fokus på processen end produktet

Bittersød komedie og frostklare ambitioner

Lars Frost sætter skuffelserne på snor i bittersød komedie om en forfatters mislykkede liv. Bridget Jones for mænd skrevet på kemisk fremprovokeret raseri, kalder han det selv, og mener vi lever i en verden rippet for temperament. Frosts tro på litteraturen er måske som det eneste intakt

Vandrehistorier fra fodgængere

En ny litterær tendens lister sig langsomt af sted

Montanaprisen 2011

Mød de seks nominerede forfattere

Kritik af avocado-jeg’et

Fem af de nominerede værker til Montana-prisen er skrevet i jeg-form, men alle seks værker lægger afstand til jeg’et som en sjælfuld kerne

Reykjavik efter bogen

Glem 'Turen går til Island'. Husk i stedet Lars Frosts roman 'Smukke biler efter krigen', når turen går til Island

Flabet dystopi

Overskud. Lars Frost behersker det danske sprog i en grad, så han kan tillade sig stilistiske provokationer som ingen anden. Men er det mere virtuost end vedkommende?

Sider

Mest læste

  1. Lars Frosts bekræfter med sin nye roman 'Ubevidst rødgang', at han er en fremragende forfatter, som gør os klogere på, hvad der foregår inde i os
  2. Ifølge Tue Andersen Nexø er nyere dansk litteratur temmelig hård ved velfærdsstaten. Men det er ikke så meget den ortodokse velfærdsstat, litteraturen er kritisk over for, men derimod det, velfærdsstaten er ved at udvikle sig til, nemlig en konkurrencestat
  3. Opvækst. Lars Bukdahl har aldrig besøgt et '68-kollektiv og kender intet til '68-generationens svigt: 'Jeg voksede op i en veletableret Thylejr, symbolet på det etablerede, progressive '68, hvor der ikke var problemer med vandet, eller med at man ikke kunne finde ud af, hvem der var ens mor og far den dag'
  4. Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
  5. Nogle af de vigtigste romaner fra 00’erne undersøger funktionsnedsatte borgeres skæbne i velfærdsstaten. Det lader dem udtrykke en helt særlig velfærdsskepsis, og alle bøgerne er skeptiske over for velfærdsstatens såkaldte progressive humanisme. Andet essay af Tue Andersen Nexø om litteraturens mellemværende med velfærdsstaten
  6. Fem af de nominerede værker til Montana-prisen er skrevet i jeg-form, men alle seks værker lægger afstand til jeg’et som en sjælfuld kerne
  7. Årets danske litteratur er pessimistisk, kuldslået, sortsynet – og giver os billeder af et Danmark, der er ved at gå op i limningen
  8. Ester Bock har skrevet en rigtig dameroman, og det er vist bare fordi hun kan – og fordi Gyldendal vil udgive den