Gode mennesker forsøger at gøre det rigtige i Bille Augusts velfortalte Zweig-filmatisering ’Kysset’ om en ung kavaleriofficers kamp med kærligheden. Man savner dog knaster og kanter, man kan slå sig på
I fjerde og næstsidste afsnit af ’Riget Exodus’ skruer Lars von Trier og Niels Vørsel op for komikken, forløber sig lidt med MeToo og lægger op til en grand finale i næste og sidste afsnit. NB. Man bør ikke læse denne anmeldelse, inden man ser afsnittet
Formatet med Lars Mikkelsen og i denne omgang også Nukâka Coster-Waldau, der viser rundt i fortiden, minder lidt om opbygningen af museumsudstillinger i sidste årtusind – men de var heller ikke helt dårlige, og DR's nyeste historiesatsning kommer på overskuelig vis vidt omkring
Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
Midt i Botanisk Have har After Hours Theatre Company skabt en naturskøn ’A Midsummer Night’s Dream’ med skovalfen Puk i frit løb med tatoveringer og britisk humor
At land fulgte folk og ikke omvendt i grænselandet efter Første Verdenskrig er enestående i et verdenshistorisk perspektiv, men sådan føles det ikke i fjerde og sidste afsnit af ’Grænseland’
I weekenden sendte DR det sidste afsnit i serien ’Vilde Vidunderlige Danmark’. I den anledning bringer vi her manuskriptet til et ekstra afsnit i serien, hvor vi med brug af dronekameraer og superslow kommer helt tæt på en af de mest forunderlige arter i landet: danskeren
Fredag gik vores scenekunstanmelder tur i Svendborg med seks kendte forfattere og Lars Mikkelsen. Eller i hvert fald med deres stemmer. Og selv om regnen væltede ned, og det blæste en halv pelikan, var audiowalken ’Sundets stilhed’ en næsten meditativ og virkelig fin oplevelse
Det Kongelige Teater byder med en kunstnerisk opsætning af en brevroman om 1930’ernes Tyskland, ’Adressaten ubekendt’, både på klassisk drama og efterfølgende historietime med live dramatisering. Man bliver bestemt klogere, men kunstnerisk er det lidt kedeligt
Med Adam Prices præstegårdsdrama ’Herrens veje’ rykkede det åndelige og overnaturlige for første gang ind på dansk tv-dramatiks fornemmeste sendeflade. I anledning af sæsonafslutningen opsummerer vi her de seks største mirakler – af såvel tv-dramatisk som guddommelig art
Gode mennesker forsøger at gøre det rigtige i Bille Augusts velfortalte Zweig-filmatisering ’Kysset’ om en ung kavaleriofficers kamp med kærligheden. Man savner dog knaster og kanter, man kan slå sig på
Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
Hlynur Pálmasons spillefilmsdebut er en film, der etablerer sit eget semiabsurde univers, hvor man ikke aner nogen psykisk facitliste bag skuespillet, hvor hver eneste frame er præget af umage og kreativt overskud, og hvor hovedpersonens kærlighedslængsel både er klamt grænseoverskridende og dybt rørende
I fjerde og næstsidste afsnit af ’Riget Exodus’ skruer Lars von Trier og Niels Vørsel op for komikken, forløber sig lidt med MeToo og lægger op til en grand finale i næste og sidste afsnit. NB. Man bør ikke læse denne anmeldelse, inden man ser afsnittet
I morgen aften vises det 20. og sidste afsnit af Søren Sveistrups vellykkede serie 'Forbrydelsen', som halvanden million seere har fulgt, men i grunden er det ikke så vigtigt, hvem der har myrdet Nanna Birk Larsen. Det vigtigste er vejen ad hvilken
’Sejlet er vikingetiden,’ får vi at vide i tredje del af ’Historien om Danmark’, der er begejstret og underholdende historieundervisning, en gave til landets historielærere. Folkene bag måtte dog godt skrue en anelse ned for den danskerglade retorik
Historien om Danmark er afsluttet. Altså tv-serien. Og konklusionen må være, at det er en triumf for DR: et vellykket forsøg på at fortælle folkets historie. Ikke kun den politiske, kulturelle eller økonomiske elites. De engagerende skæbnefortællinger og de imponerende filmiske virkemidler har engageret på tværs af generationer. Serien har sine begrænsninger, men helhedsindtrykket er stærkt