Formatet med Lars Mikkelsen og i denne omgang også Nukâka Coster-Waldau, der viser rundt i fortiden, minder lidt om opbygningen af museumsudstillinger i sidste årtusind – men de var heller ikke helt dårlige, og DR's nyeste historiesatsning kommer på overskuelig vis vidt omkring
Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
Midt i Botanisk Have har After Hours Theatre Company skabt en naturskøn ’A Midsummer Night’s Dream’ med skovalfen Puk i frit løb med tatoveringer og britisk humor
At land fulgte folk og ikke omvendt i grænselandet efter Første Verdenskrig er enestående i et verdenshistorisk perspektiv, men sådan føles det ikke i fjerde og sidste afsnit af ’Grænseland’
I weekenden sendte DR det sidste afsnit i serien ’Vilde Vidunderlige Danmark’. I den anledning bringer vi her manuskriptet til et ekstra afsnit i serien, hvor vi med brug af dronekameraer og superslow kommer helt tæt på en af de mest forunderlige arter i landet: danskeren
Fredag gik vores scenekunstanmelder tur i Svendborg med seks kendte forfattere og Lars Mikkelsen. Eller i hvert fald med deres stemmer. Og selv om regnen væltede ned, og det blæste en halv pelikan, var audiowalken ’Sundets stilhed’ en næsten meditativ og virkelig fin oplevelse
Det Kongelige Teater byder med en kunstnerisk opsætning af en brevroman om 1930’ernes Tyskland, ’Adressaten ubekendt’, både på klassisk drama og efterfølgende historietime med live dramatisering. Man bliver bestemt klogere, men kunstnerisk er det lidt kedeligt
Med Adam Prices præstegårdsdrama ’Herrens veje’ rykkede det åndelige og overnaturlige for første gang ind på dansk tv-dramatiks fornemmeste sendeflade. I anledning af sæsonafslutningen opsummerer vi her de seks største mirakler – af såvel tv-dramatisk som guddommelig art
Overdrevet fotogen specialekrise, pludseligt zombiegak og flashback til Augusts studierejse til Jerusalem smyger sig om hinanden i det 8. og hidtil mest usammenhængende afsnit i denne sæson af ’Herrens veje’
Formatet med Lars Mikkelsen og i denne omgang også Nukâka Coster-Waldau, der viser rundt i fortiden, minder lidt om opbygningen af museumsudstillinger i sidste årtusind – men de var heller ikke helt dårlige, og DR's nyeste historiesatsning kommer på overskuelig vis vidt omkring
Historien om Danmark er afsluttet. Altså tv-serien. Og konklusionen må være, at det er en triumf for DR: et vellykket forsøg på at fortælle folkets historie. Ikke kun den politiske, kulturelle eller økonomiske elites. De engagerende skæbnefortællinger og de imponerende filmiske virkemidler har engageret på tværs af generationer. Serien har sine begrænsninger, men helhedsindtrykket er stærkt
DR’s store fortælling ’Historien om Danmark’ er en filmisk triumf på linje med BBC’s programmer om vores planet, men tilrettelæggerne har været på hårdt arbejde for at få stenalderen til at foregå i Danmark. Ikke så mærkeligt, for det gjorde den heller ikke
Hlynur Pálmasons spillefilmsdebut er en film, der etablerer sit eget semiabsurde univers, hvor man ikke aner nogen psykisk facitliste bag skuespillet, hvor hver eneste frame er præget af umage og kreativt overskud, og hvor hovedpersonens kærlighedslængsel både er klamt grænseoverskridende og dybt rørende
’Sejlet er vikingetiden,’ får vi at vide i tredje del af ’Historien om Danmark’, der er begejstret og underholdende historieundervisning, en gave til landets historielærere. Folkene bag måtte dog godt skrue en anelse ned for den danskerglade retorik
Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
I morgen aften vises det 20. og sidste afsnit af Søren Sveistrups vellykkede serie 'Forbrydelsen', som halvanden million seere har fulgt, men i grunden er det ikke så vigtigt, hvem der har myrdet Nanna Birk Larsen. Det vigtigste er vejen ad hvilken
At land fulgte folk og ikke omvendt i grænselandet efter Første Verdenskrig er enestående i et verdenshistorisk perspektiv, men sådan føles det ikke i fjerde og sidste afsnit af ’Grænseland’