Person

Lars von Trier

Dansk filminstruktør og enfant terrible. Medstifter af filmselskabet Zentropa i 1992 og i 1995 medinitiativtager til det såkaldte Dogme 95-manifest. I den brede offentlighed blev han for alvor kendt for tv-serien Riget. Vandt i 2000 Den Gyldne Palme i Cannes for musicalen Dancer in the Dark med Björk i hovedrollen

Ugen på kulturgangen

Hvis ikke Lars von Trier kan vride et u-hyg-ge-ligt drama ud af Sundhedsplatformen ...

...så kan ingen, vurderer kulturredaktionen, der i denne uge blandt andet hepper på en tredje sæson af ’Riget’, på en hippiefestival i Stubbekøbing, på Fortnite-dans på danseskoleskemaet og på kapitalismens yndlingskunstner Damien Hirst og hans seneste salg af skulptur med stor, stor penis

Voldsdiskussioner avler voldsdiskussioner

Når det kommer til kunstneriske film, hvor volden får en central plads, hvor filmen måske faktisk handler om selve voldens væsen, kan det være lidt sårbart at indtage positionen som den, der er sur og siger fra

Filmvold: »Jeg tror, at de anonyme lig i Barnaby skader mere end Lars von Triers udpenslede vold«

Vold på film kan udfri os og fungere som et nødvendigt spejl. Voldsfilm kan endda anses som underbevidsthedens protestfilm, mener underviser og filmklipper Steen Schapiro. Han har det faktisk mere svært ved den hyggelige krimi, hvor vi aldrig ser ofret i øjnene under volden

2018 lærte os, at film udvikler sig bedst på kunstens egne præmisser

Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst

FOLK

FOLK fra dagens avis

The House That Jack Built udstiller Lars von Triers afstumpede kunstsyn

Når The House That Jack Built mislykkes lidt som film, handler det derfor mest af alt om dens afstumpede kunstsyn. Trier har så travlt med sin plat-nietzscheanske pointe, at filmen hverken er med- eller oprivende. Den er didaktisk og, ja, alt for opbyggelig
Radio Information

Beder Trier os faktisk om at sætte grænser for hans vold?

Ugens Radio Information står i Lars von Triers tegn, men vi kommer også en tur forbi Tibetkommissionen, somaliersagerne og den nu tidligere ATP-formand Christian Hyldahl

»Jeg kan skære dit bryst af og smøre dig ind i lort. Det er ikke nødvendigvis en intellektuel gave til dem, der skal se på det«

Informations kulturredaktør har til sin egen overraskelse et problem med volden i Lars von Triers nye film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’. Det har filmredaktøren, der anmeldte filmen fra Cannes, ikke

FOLK

FOLK fra dagens avis

Von Trier: »Selv hvis man går, når det første barn bliver myrdet, tager man jo noget med hjem«

Lars von Trier laver de film, som ingen andre har lyst til at lave, og han ser ingen andre film, fordi han ikke vil miste sit fokus. Hans seneste film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, skildrer grumt og blodigt fem af seriemorderen Jacks mord – eller værker – mens den diskuterer kunstens væsen og godt og ondt og stikker en provokerende finger i øjet på Triers kritikere. Vi har talt med ham om den nye film og hans ambition om at få publikum til at tænke selv

Sider

Mest læste

  1. Informations kulturredaktør har til sin egen overraskelse et problem med volden i Lars von Triers nye film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’. Det har filmredaktøren, der anmeldte filmen fra Cannes, ikke
  2. Lars von Trier laver de film, som ingen andre har lyst til at lave, og han ser ingen andre film, fordi han ikke vil miste sit fokus. Hans seneste film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, skildrer grumt og blodigt fem af seriemorderen Jacks mord – eller værker – mens den diskuterer kunstens væsen og godt og ondt og stikker en provokerende finger i øjet på Triers kritikere. Vi har talt med ham om den nye film og hans ambition om at få publikum til at tænke selv
  3. Lars von Trier bringer sit samlede værk i spil i sin nye film, ’The House That Jack Built’, hvor han på én gang går i dialog og i rette med sine kritikere, diskuterer kunstens væsen, formulerer en poetik og måske endda også sætter punktum for sit samlede værk. Det er i sandhed respektindgydende
  4. ...så kan ingen, vurderer kulturredaktionen, der i denne uge blandt andet hepper på en tredje sæson af ’Riget’, på en hippiefestival i Stubbekøbing, på Fortnite-dans på danseskoleskemaet og på kapitalismens yndlingskunstner Damien Hirst og hans seneste salg af skulptur med stor, stor penis
  5. Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst
  6. Ugens Radio Information står i Lars von Triers tegn, men vi kommer også en tur forbi Tibetkommissionen, somaliersagerne og den nu tidligere ATP-formand Christian Hyldahl
  7. Når The House That Jack Built mislykkes lidt som film, handler det derfor mest af alt om dens afstumpede kunstsyn. Trier har så travlt med sin plat-nietzscheanske pointe, at filmen hverken er med- eller oprivende. Den er didaktisk og, ja, alt for opbyggelig
  8. Vold på film kan udfri os og fungere som et nødvendigt spejl. Voldsfilm kan endda anses som underbevidsthedens protestfilm, mener underviser og filmklipper Steen Schapiro. Han har det faktisk mere svært ved den hyggelige krimi, hvor vi aldrig ser ofret i øjnene under volden