Person

Lars von Trier

Dansk filminstruktør og enfant terrible. Medstifter af filmselskabet Zentropa i 1992 og i 1995 medinitiativtager til det såkaldte Dogme 95-manifest. I den brede offentlighed blev han for alvor kendt for tv-serien Riget. Vandt i 2000 Den Gyldne Palme i Cannes for musicalen Dancer in the Dark med Björk i hovedrollen

Mennesket kan, når det virkelig vil, og en dag er det 2022

Når selv et så apokalyptisk indstillet gemyt som Lars von Trier viser sig at planlægge noget i 2022, må det være et sikkert tegn på, at vi faktisk kommer til at overleve det forestående år

FOLK

Rune Lykkeberg: Lad os bruge coronakrisen til at skabe et mere åbent, fredeligt og civiliseret fællesskab

Vi har med coronakrisen fået en enestående mulighed for at eksperimentere med vores livsformer. Det burde give anledning til fundamentale overvejelser om, hvordan vores sociale forventninger og krav trækker linjer mellem raske og syge, skriver chefredaktør Rune Lykkeberg i dette debatindlæg

’Arty-Farty’ er det sjoveste og mest interessante kulturmagasin på tv i meget lang tid

’Arty-Farty’ er sjovt og legesygt, på samme måde som børnefjernsyn kan være det, men ikke af den grund fordummende. Det er programmet for nysgerrigt til at være
Leder

Joy Mogensen skal erkende, at film ikke kun er kunst, men også business

Det er på tide at droppe den angst, der længe har været for at anskue film som et erhverv og branchen som en industri. For den er både stor kunst, bred kultur og benhård forretning

Nikoline raser mod brug-og-smid-væk – af sko, køer og af hurtig porno

Med rødder i Bosnien og flere uddannelser på cv’et har rapper, komponist, instruktør og tekstforfatter Nikoline været en kontroversiel debattør og ført ophedede diskussioner om alt fra udhuling af velfærdssamfund og demokrati til danskhed og sexisme. I en ny eksplicit musikvideo tordner hun sammen med bl.a. Lars von Trier mod brug-og-smid-væk-kultur – også når det gælder sex

Fiktionens Informationslæser: Den selvgode, den overstuderede og det rigtige møgsvin

Hvordan ser den typiske Information-læser ud? Det spørgsmål kan besvares af segmentanalyser og læserundersøgelser. Men hvad sker der, når kernelæseren i stedet betragtes gennem øjnene på forfattere, sangskrivere og filmskabere? Det har vi undersøgt – og siden fortrudt

Derfor er ’Dogville’ en af dette århundredes bedste film

Misantropen og den drilske humanist Lars von Trier fortæller os de store historier om menneskelighed og moral gennem ofte vilde filmidéer, der ryster os. Og den vildeste idé og den mest drilske leg med menneskets selvgodhed får vi med mesterværket ’Dogville’, film nummer 23 i Informations julekalender

Rune Lykkeberg: »Vi opfattede valget af Trump som en katastrofe. I dag ser jeg det som en kæmpe åbning af det politiske mulighedsrum«

De vestlige samfund har skabt ekstraordinære fremskridt, konstaterer Rune Lykkeberg i sin nye bog, ’Vesten mod Vesten’. Ikke desto mindre reagerer stadig flere med vrede og skuffelse over det politiske system. Det politiske opbrud er ikke bare en trussel mod det liberale demokrati. Det er en konsekvens af det

Rune Lykkeberg i boguddrag fra ’Vesten mod Vesten’: Punken var min ungdoms første tegn på, at fremskridtets tid var forbi

Lars von Triers første film, ’Forbrydelsens element’, gjorde det samme ved mig som punken. Den foregik i en mørk verden, hvor det altid regnede, hvor alle forestillinger om frigørelse gennem oplysning var afsløret som illusioner, og hvor volden mod civilisationen var stærkere end civilisationen selv. Den var noget af det mest uhyggelige, jeg havde set. Det måtte jeg forstå. Rune Lykkeberg går i dette uddrag fra sin nye bog ’Vesten mod Vesten’ på jagt efter det, han ikke forstår i sin ungdoms kultur

Sider

Mest læste

  1. Lars Von Triers ’Nymphomaniac’ er blevet bedre i ’Director’s Cut’-udgaven. Lidt mere bredbaget og krukket, jovist, men også et langt mørkere korpus, der med sine fem og en halv time tillader sig at trække vejret med skæbnesvanger fylde
  2. At vores kærlighed til og fortvivlelse over filmvold skal frem i lyset, så vi kan se volden gennem andres blikke og blive klogere på, hvorfor vi selv ser filmvold, og hvorfor vi finder mening i at se det
  3. Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  4. Man skal føle noget. Men man skal ikke sætte sin lid til forløsning, kærlighed og godhed i Lars von Triers filmværker. Sådan har det altid været. Og med ’Nymphomaniac’ opsummerer han nu mellemmenneskelighedens evige ynkelighed i en parade af fortællinger om besættende og destruerende sex. Information kaster sig ud i den store samlejeanalyse af vores vigtigste filminstruktør med hans særlige misantropi
  5. Menneskets ynkelige besvær med sig selv og andre afslører sig i samlejet. Her er syv eksempler fra Triers filmunivers
  6. Grim som arvesynden, dybt bevægende, beskæmmende morsom og beregnende naiv - Lars von Triers ’Idioterne’ er radikalt anderledes, men knapt så dum som den lader
  7. Misantropen og den drilske humanist Lars von Trier fortæller os de store historier om menneskelighed og moral gennem ofte vilde filmidéer, der ryster os. Og den vildeste idé og den mest drilske leg med menneskets selvgodhed får vi med mesterværket ’Dogville’, film nummer 23 i Informations julekalender
  8. Uden på nogen måde at være nationalistisk havde Erik Balling en sjælden sans for, hvad det vil sige at være dansk, og han fandt sin egen vej til danskernes hjerter og hjerner. Informations Christian Monggaard har skrevet bogen 'Balling', der udkommer i næste uge. Vi bringer her et uddrag