Person

Lars von Trier

Dansk filminstruktør og enfant terrible. Medstifter af filmselskabet Zentropa i 1992 og i 1995 medinitiativtager til det såkaldte Dogme 95-manifest. I den brede offentlighed blev han for alvor kendt for tv-serien Riget. Vandt i 2000 Den Gyldne Palme i Cannes for musicalen Dancer in the Dark med Björk i hovedrollen

Rune Lykkeberg: »Vi opfattede valget af Trump som en katastrofe. I dag ser jeg det som en kæmpe åbning af det politiske mulighedsrum«

De vestlige samfund har skabt ekstraordinære fremskridt, konstaterer Rune Lykkeberg i sin nye bog, ’Vesten mod Vesten’. Ikke desto mindre reagerer stadig flere med vrede og skuffelse over det politiske system. Det politiske opbrud er ikke bare en trussel mod det liberale demokrati. Det er en konsekvens af det

Rune Lykkeberg i boguddrag fra ’Vesten mod Vesten’: Punken var min ungdoms første tegn på, at fremskridtets tid var forbi

Lars von Triers første film, ’Forbrydelsens element’, gjorde det samme ved mig som punken. Den foregik i en mørk verden, hvor det altid regnede, hvor alle forestillinger om frigørelse gennem oplysning var afsløret som illusioner, og hvor volden mod civilisationen var stærkere end civilisationen selv. Den var noget af det mest uhyggelige, jeg havde set. Det måtte jeg forstå. Rune Lykkeberg går i dette uddrag fra sin nye bog ’Vesten mod Vesten’ på jagt efter det, han ikke forstår i sin ungdoms kultur

Hvad lærte vi om meningen med filmvold?

At vores kærlighed til og fortvivlelse over filmvold skal frem i lyset, så vi kan se volden gennem andres blikke og blive klogere på, hvorfor vi selv ser filmvold, og hvorfor vi finder mening i at se det

»At lave film er en fetich i sig selv, men man skal ikke dyrke volden mere end alt det andet«

Lars von Triers faste filmfotograf, Manuel Alberto Claro, bryder sig ikke om vold på film, medmindre den bliver forklaret og forsvaret. Det bliver den ikke i James Camerons manipulerende ’Avatar’, men det gør den i Triers film, senest i seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, mener han
Ugen på kulturgangen

Hvis ikke Lars von Trier kan vride et u-hyg-ge-ligt drama ud af Sundhedsplatformen ...

...så kan ingen, vurderer kulturredaktionen, der i denne uge blandt andet hepper på en tredje sæson af ’Riget’, på en hippiefestival i Stubbekøbing, på Fortnite-dans på danseskoleskemaet og på kapitalismens yndlingskunstner Damien Hirst og hans seneste salg af skulptur med stor, stor penis

Voldsdiskussioner avler voldsdiskussioner

Når det kommer til kunstneriske film, hvor volden får en central plads, hvor filmen måske faktisk handler om selve voldens væsen, kan det være lidt sårbart at indtage positionen som den, der er sur og siger fra

Filmvold: »Jeg tror, at de anonyme lig i Barnaby skader mere end Lars von Triers udpenslede vold«

Vold på film kan udfri os og fungere som et nødvendigt spejl. Voldsfilm kan endda anses som underbevidsthedens protestfilm, mener underviser og filmklipper Steen Schapiro. Han har det faktisk mere svært ved den hyggelige krimi, hvor vi aldrig ser ofret i øjnene under volden

2018 lærte os, at film udvikler sig bedst på kunstens egne præmisser

Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst

FOLK

FOLK fra dagens avis

The House That Jack Built udstiller Lars von Triers afstumpede kunstsyn

Når The House That Jack Built mislykkes lidt som film, handler det derfor mest af alt om dens afstumpede kunstsyn. Trier har så travlt med sin plat-nietzscheanske pointe, at filmen hverken er med- eller oprivende. Den er didaktisk og, ja, alt for opbyggelig

Sider

Mest læste

  1. De vestlige samfund har skabt ekstraordinære fremskridt, konstaterer Rune Lykkeberg i sin nye bog, ’Vesten mod Vesten’. Ikke desto mindre reagerer stadig flere med vrede og skuffelse over det politiske system. Det politiske opbrud er ikke bare en trussel mod det liberale demokrati. Det er en konsekvens af det
  2. Når The House That Jack Built mislykkes lidt som film, handler det derfor mest af alt om dens afstumpede kunstsyn. Trier har så travlt med sin plat-nietzscheanske pointe, at filmen hverken er med- eller oprivende. Den er didaktisk og, ja, alt for opbyggelig
  3. Det er lykken i pilleform, som ændrede vores forhold til sindet for altid. Verdens første og mest udbredte 'lykkepille' fylder 20 år. Her følger 20 ting, du bør vide om Prozac
  4. Menneskets ynkelige besvær med sig selv og andre afslører sig i samlejet. Her er syv eksempler fra Triers filmunivers
  5. Informations kulturredaktør har til sin egen overraskelse et problem med volden i Lars von Triers nye film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’. Det har filmredaktøren, der anmeldte filmen fra Cannes, ikke
  6. Hvad har Gangnam Style at gøre med ’Breaking the Waves’, hvorfor er ’Direktøren for det hele’ profetisk, og hvad er fællesnævneren mellem Triers film og voldsom BDSM? Få svarene her
  7. Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt FILMFESTIVAL Skal man allerede nu, hvor den første af de to danske dogmefilm i konkurrence i Cannes er blevet vist, begynde at vurdere hele projektets gangbarhed, så må man sige, at det starter overmåde godt...
  8. Lars von Trier har med sin antikrist-film forarget ved at sætte de stærkeste billeder på de største tabuer. Men egentlig skærer han ind til benet af filmkunstens urscene