Person

Lars von Trier

Dansk filminstruktør og enfant terrible. Medstifter af filmselskabet Zentropa i 1992 og i 1995 medinitiativtager til det såkaldte Dogme 95-manifest. I den brede offentlighed blev han for alvor kendt for tv-serien Riget. Vandt i 2000 Den Gyldne Palme i Cannes for musicalen Dancer in the Dark med Björk i hovedrollen

Cannes 2018

#MeToo, Lars von Trier, Spike Lee og Thandie Newton står bag de mest mindeværdige øjeblikke på årets filmfestival i Cannes

Det er en overvældende oplevelse at være til filmfestival i Cannes, og hver dag ser, hører og læser man så meget, man gerne vil give videre. Man møder mennesker, filmfolk, som slet ikke er, som man forventer, eller som siger noget uventet eller spændende. Her er filmredaktørens seks mindeværdige oplevelser fra årets filmfestival – fra #MeToo over Michael Shannon til Thandie Newton og Lars von Trier
Podcast

Lars von Trier, Grace Jones, Finansministeriets regnemaskine og Rune Lykkeberg om kolonialisme

Radio Information udlægger venstrefløjens kritik af Finansministeriets regnemodeller. Vi fejrer også Grace Jones' fødselsdag og ringer til Cannes for at høre, hvorfor Lars von Trier er genial. Og så har Rune Lykkeberg optur over en algerisk forfatter.

Lars von Triers film fremkalder stærke reaktioner hos både publikum og kritikere i Cannes

Folk udvandrede fra Cannes-gallapremieren på Lars von Triers nye film, ’The House That Jack Built’, som dog også fik stort bifald. Det er ikke første gang, at den danske filmmager vækker opsigt med en film på den sydfranske filmfestival. Her er fem gange, han har delt øretæver ud eller selv fået ørerne i maskinen
Cannes

Lars von Triers ’The House That Jack Built’ er et grænseoverskridende, anfægtende og opløftende kunstværk

Lars von Trier bringer sit samlede værk i spil i sin nye film, ’The House That Jack Built’, hvor han på én gang går i dialog og i rette med sine kritikere, diskuterer kunstens væsen, formulerer en poetik og måske endda også sætter punktum for sit samlede værk. Det er i sandhed respektindgydende
Cannes

Ali Abbasi giver med ’Gräns’ publikum en vild tur i vridemaskinen

Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid

’Riget’ som teater er en god kopi og derfor kunstnerisk amputeret

Det sælger sikkert billetter at lave teater af kendte og elskede tv-serier, og tv-dramatikkens dynamik gør meget godt for teatrets træghed. Teaterversionen af Lars von Triers ’Riget’ kan med sine gys og grin knap kaldes en kedelig kopi. Men ligesom andre af tidens dramatiske coverversioner føles den som teater kunstnerisk amputeret

Forskellen på en pige draget af fare og en kvindelig journalist på arbejde

Den, der siger noget kontroversielt, kan også sige noget dumt. Og offentlighedens kritiske indstilling til disse udsagn gør os alle sammen klogere
Kulturkommentar

Vi var alle forgabt i Zentropa, da vi sprang i poolen

Det er blevet populært at sige, at alle filmjournalister vidste, hvad der skete hos Zentropa af sexchikane og seksuelle krænkelser. Men er det nu også sandt? Informations filmredaktør, der har badet nøgen i en pool i Cannes med Peter Aalbæk Jensen, tænker tilbage på en tid, hvor Zentropa var fest og farver, og prøver samtidig at finde ud af, hvor meget han egentlig selv vidste, og hvordan vi ser anderledes på den viden i dag

Lars von Trier-udstilling er den hyldest, geniet fortjener

Udstillingen om Lars von Trier på Brandts i Odense er en værdig, informativ og underholdende hyldest til den største danske filmskaber siden Carl Th. Dreyer

For nogle giver det god mening, at Peter Aalbæks mailadresse bare hedder ’svinet’

Takket være Peter Aalbæk og hans makker Lars von Trier var Zentropa i årevis dem, alle ville lege med. Men de seneste år har filmselskabet været præget af kontroverser og pengeproblemer. I denne uge kulminerede det efter fortællinger om smæk og sexchikane, der resulterede i en mundkurv til Peter Aalbæk. Vi ser tilbage på en åbenmundet filmexcentrikers karriere

Sider

Mest læste

  1. Lars von Trier bringer sit samlede værk i spil i sin nye film, ’The House That Jack Built’, hvor han på én gang går i dialog og i rette med sine kritikere, diskuterer kunstens væsen, formulerer en poetik og måske endda også sætter punktum for sit samlede værk. Det er i sandhed respektindgydende
  2. Radio Information udlægger venstrefløjens kritik af Finansministeriets regnemodeller. Vi fejrer også Grace Jones' fødselsdag og ringer til Cannes for at høre, hvorfor Lars von Trier er genial. Og så har Rune Lykkeberg optur over en algerisk forfatter.
  3. Det er en overvældende oplevelse at være til filmfestival i Cannes, og hver dag ser, hører og læser man så meget, man gerne vil give videre. Man møder mennesker, filmfolk, som slet ikke er, som man forventer, eller som siger noget uventet eller spændende. Her er filmredaktørens seks mindeværdige oplevelser fra årets filmfestival – fra #MeToo over Michael Shannon til Thandie Newton og Lars von Trier
  4. Familien til Per Kirkeby bekræfter, at den internationalt anerkendte kunstner afgik ved døden onsdag aften.
  5. Folk udvandrede fra Cannes-gallapremieren på Lars von Triers nye film, ’The House That Jack Built’, som dog også fik stort bifald. Det er ikke første gang, at den danske filmmager vækker opsigt med en film på den sydfranske filmfestival. Her er fem gange, han har delt øretæver ud eller selv fået ørerne i maskinen
  6. Det sælger sikkert billetter at lave teater af kendte og elskede tv-serier, og tv-dramatikkens dynamik gør meget godt for teatrets træghed. Teaterversionen af Lars von Triers ’Riget’ kan med sine gys og grin knap kaldes en kedelig kopi. Men ligesom andre af tidens dramatiske coverversioner føles den som teater kunstnerisk amputeret
  7. Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid
  8. Det var en hård omgang for Matt Dillon at spille med i von Triers "The House That Jack Built".