Person

Lasse Spang Olsen

Interview
15. februar 2019

Stuntmand: »Mine erfaringer med, hvad filmvold gør ved folk, har betydet, at jeg simpelthen har fået dårlig samvittighed«

Stig Günther var en af de første stuntmænd i Danmark og har blandt andet arbejdet på ’Pusher’, ’Adams Æbler’ og senest Lars von Triers ’The House That Jack Built’, som han har valgt ikke selv at se. For arbejdet med filmvold har givet samvittighedskvaler. Og det i en sådan grad, at han overvejer at forlade filmbranchen
Da stuntmand Stig Günther så Saving Private Ryan udvandrede han fra biografen. I filmen ser man amerikanske soldater under Anden Verdenskrig, der drukner, mens andre bliver skudt, så snart de stikker hovederne op af vandet. »Når der er så meget ondskab ude i verden, hvorfor gør vi så det her for underholdningens skyld,« spørger Günther.
Interview
8. februar 2019

Peter Peter: Der findes »kunstvold« – og så findes der »konfekt for de bittesmå hjerner«

Punkikon og filmkomponist Peter Peter mener, at det er nødvendigt med insisterende, realistisk filmvold, hvor seeren ikke får mulighed for at kigge væk. Det skal blive ubehageligt, så man kan mærke, hvorfor volden er forkert
Günter Lamprecht og Barbara Sukowa i ’Berlin Alexanderplatz’, hvor de i følge Peter Peter udfører en scene, han vil kalde »kunstvold« i rollerne som Mietze og Franz Biberkopf
Anmeldelse
15. december 2011

Den sidste rejse

Fra Jydekompagni til Skydekompagni — præmissen i Lasse Spang Olsens (LSO) morbide komedie Den sidste rejseer for så vidt lovende: Filmens Finn Nørbygaard er som virkelighedens gået på røven økonomisk da hans makker Jacob Haugaard tilsyneladende dør på voldsom vis
Anmeldelse
3. april 2009

Selvbebrejdelser uden raseri

Man kan godt barbere sig under armene og alligevel stå af på anti-heltinderne i chick lit-genren inklusive Stockmann og Njor, der trods alt satser og har fået uforstilt forvirring og smerte med i deres nye bog
Camilla Stockmann og Majse Njor leverer kendte dilemmaer i velskrevet indpakning.
28. december 2007

Krisetegn?

Året der gik. Et kunstnerisk højt niveau og et bredt filmudbud kombineret med et billetsalg og en markedsandel, der matcher de seneste års succes, tegner umiddelbart billedet af et succesfuldt filmår. Men ser man nærmere på tallene for 2007, får man øje på nogle bekymrende tendenser
2007 bød på en række gode danske film, selv om de ikke trak det store publikum til. Blandt andet gyseren -Cecilie-, der med Sonja Richter i hovedrollen handler om en kvinde, der ser og hører ting, som ingen andre oplever.
Leder
26. juli 2007

Hvor er Gummi-Tarzan

Da jeg forlod biografen efter at have set Lasse Spang Olsens børnefilm Jolly Roger, der som en ødelæggende tornado ramte det ganske land i går i 80 kopier, var jeg fornærmet over at have brugt halvanden time på så talentløs og forfærdelig en film
20. oktober 2001

Knive i ryggen

Den første reaktion er: Det er da forfriskende! Endelig tager to magtfulde filmkonsulenter bladet fra munden og indrømmer ærligt for den undrende offentlighed, at de har kvajet sig noget så gevaldigt...
12. april 2003

Mord på filmen

FORRIGE FREDAG var der premiere på to danske film. Regner Grasten-produktionen Anja efter Viktor og Nicolas Winding Refns engelsksprogede Fear X. Det er to meget forskellige film, den ene bredt appellerende familieunderholdning, den anden en smal, kompromisløs arthouse-film...
30. december 2006

Den amerikanske forbindelse

2007 kunne godt gå hen og blive året, hvor den danske genrefilm for alvor slår igennem - både for børn og voksne. Her er et kig på nogle af de film, der er på vej
Anmeldelse
9. marts 2007

Skidegodt, Lasse

Lasse Spang Olsens nye film, 'Den Sorte Madonna' er fuld af ideer og gode skuespillere, men lider voldsomt under, at instruktøren ikke kan iscenesætte

Sider

  • Interview
    15. februar 2019

    Stuntmand: »Mine erfaringer med, hvad filmvold gør ved folk, har betydet, at jeg simpelthen har fået dårlig samvittighed«

    Stig Günther var en af de første stuntmænd i Danmark og har blandt andet arbejdet på ’Pusher’, ’Adams Æbler’ og senest Lars von Triers ’The House That Jack Built’, som han har valgt ikke selv at se. For arbejdet med filmvold har givet samvittighedskvaler. Og det i en sådan grad, at han overvejer at forlade filmbranchen
    Da stuntmand Stig Günther så Saving Private Ryan udvandrede han fra biografen. I filmen ser man amerikanske soldater under Anden Verdenskrig, der drukner, mens andre bliver skudt, så snart de stikker hovederne op af vandet. »Når der er så meget ondskab ude i verden, hvorfor gør vi så det her for underholdningens skyld,« spørger Günther.
  • Anmeldelse
    3. april 2009

    Selvbebrejdelser uden raseri

    Man kan godt barbere sig under armene og alligevel stå af på anti-heltinderne i chick lit-genren inklusive Stockmann og Njor, der trods alt satser og har fået uforstilt forvirring og smerte med i deres nye bog
    Camilla Stockmann og Majse Njor leverer kendte dilemmaer i velskrevet indpakning.
  • 28. februar 2006

    Ny film: Palme blev skudt ved en fejltagelse

    Nye oplysninger i svensk-dansk dokumentarfilm afslører, at Christer Pettersson skød og dræbte Olof Palme ved en fejltagelse
  • 28. december 2007

    Krisetegn?

    Året der gik. Et kunstnerisk højt niveau og et bredt filmudbud kombineret med et billetsalg og en markedsandel, der matcher de seneste års succes, tegner umiddelbart billedet af et succesfuldt filmår. Men ser man nærmere på tallene for 2007, får man øje på nogle bekymrende tendenser
    2007 bød på en række gode danske film, selv om de ikke trak det store publikum til. Blandt andet gyseren -Cecilie-, der med Sonja Richter i hovedrollen handler om en kvinde, der ser og hører ting, som ingen andre oplever.
  • Interview
    8. februar 2019

    Peter Peter: Der findes »kunstvold« – og så findes der »konfekt for de bittesmå hjerner«

    Punkikon og filmkomponist Peter Peter mener, at det er nødvendigt med insisterende, realistisk filmvold, hvor seeren ikke får mulighed for at kigge væk. Det skal blive ubehageligt, så man kan mærke, hvorfor volden er forkert
    Günter Lamprecht og Barbara Sukowa i ’Berlin Alexanderplatz’, hvor de i følge Peter Peter udfører en scene, han vil kalde »kunstvold« i rollerne som Mietze og Franz Biberkopf