Person

Laura Dern

Anmeldelse
5. juni 2020

’Little Women’ fortæller smukt og levende om kvindeliv i 1860’ernes USA

Greta Gerwig har med den humørfyldte og skønne ’Little Women’ lavet den hidtil bedste film baseret på Louisa May Alcotts klassiske kvinderoman
De fire søstre, der er hovedpersonerne i Greta Gerwigs ’Little Women’. Fra venstre er det Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh), Jo (Saoirse Ronan) og Beth (Eliza Scanlen).
Feature
7. februar 2020

Instruktørparret Greta Gerwig og Noah Baumbach er indiefilmens vådeste drøm

To af tidens vigtigste amerikanske instruktører Greta Gerwig og Noah Baumbach er partnere i mere end en forstand. De danner par privat og guider hinanden i deres arbejde. Det kan ses i deres film. Særligt Noah Baumbach er blevet markant varmere og mindre kynisk efter mødet med Greta Gerwig. Natten til mandag er hver deres film ’Little Women’ og ’Marriage Story’ i spil til seks Oscars
Har man set en Woody Allen-film eller to er det svært ikke at dåne lidt over Gerwig og Baumbachs newyorker-romantiske forhold, hvor de sidder og skriver og diskuterer kunst i deres lejlighed i Greenwich Village.
Anmeldelse
18. juni 2019

’Big Little Lies’ er ’Desperate Housewives’, hvis den var blevet instrueret af Ingmar Bergman i Californien

Der er et bergmansk blik for rådne relationer i skildringen af de fire mødre i HBO’s dramaserie ’Big Little Lies’. Mændene er reduceret til statister i infernoet af smudsige intriger i den stilistisk overlegne serie. Nu i anden sæson
Big Little Lies er kvindernes serie, den er stopfyldt med komplekse kvindeportrætter.
Note
14. marts 2008

Blue Velvet (1986)

"Jeg ved ikke, om du er detektiv eller bare pervers," er nøglereplikken i David Lynchs lillebythriller Blue Velvet, en film fyldt med olmt stemningsmættede scener
"Jeg ved ikke, om du er detektiv eller bare pervers," er nøglereplikken i David Lynchs lillebythriller Blue Velvet, en film fyldt med olmt stemningsmættede scener
Interview
9. november 2007

Historien om et mysterium

Film er et smukt sprog, og med det kan man sige ting, der ikke kan siges med ord. Mener David Lynch, der er biografaktuel med den uudgrundelige og dragende ’Inland Empire’
Film er et smukt sprog, og med det kan man sige ting, der ikke kan siges med ord. Mener David Lynch, der er biografaktuel med den uudgrundelige og dragende ’Inland Empire’
Anmeldelse
9. november 2007

Tre timer i visuel trance

Som en mere kras version af ’Mulholland Drive’ åbner David Lynch i sin thriller ’Inland Empire’ for sanselige sluser og rundtossede rollespil
Som en mere kras version af ’Mulholland Drive’ åbner David Lynch i sin thriller ’Inland Empire’ for sanselige sluser og rundtossede rollespil
3. august 2005

Det lynchske parallelunivers

Han er manden bag syrede filmværker som 'Blue Velvet' og 'Twin Peaks', og nu har han gang i endnu et underligt projekt - som slet ikke har noget med film at gøre
27. oktober 2006

I virkelighedens vold

John Travolta og James Gandolfini er forgæves sammenbidte på den cool måde i en unødvendigt udpenslende filmatisering af de såkaldte Lonely Hearts-mord
11. marts 2005

Berusende drink’n’drive drama

Ny film Det er et fantastisk par, instruktøren Alexander Payne stopper ind i en bil og sender af sted ud i de californiske vindistrikter i sin fjerde spillefilm Sideways. Bag rattet er vinkenderen Miles (Paul Giamatti), som aldrig er kommet sig over sin skilsmisse for to år siden og lægger sit sparsomme fremtidshåb i, at nogen vil udgive hans digre romanforsøg The Day After Yesterday...
21. januar 2005

Kærlighed uden kildevand

To amerikanske film - ’Closer’ og ’We Don’t Live Here Anymore’ – dykker ned i den moderne kærlighed og finder utroskab, nedrighed og desperat sex

Sider