Person

Léa Seydoux

Anmeldelse
21. oktober 2021

Hvis man ikke kender Wes Anderson, er det ikke ’The French Dispatch’, man skal begynde med

Til gengæld får Wes Anderson-fans alt, man kan ønske sig i hans nye film ’The French Dispatch’: Excentriske personer, en skæv, vittig historie og et vidunderligt univers at gå på opdagelse i
'The French Dispatch' er om et The New Yorker-agtigt magasintillæg til en amerikansk avis – titlens Dispatch, i en fransk by, Ennui, engang i 1960’erne og de journalister, der skriver for magasinet. Redaktøren og udgiveren, Arthur Howitzer Jr. (Bill Murray) sidder til venstre i billedet og diskuterer med stjernereporteren Roebuck Wright (Jeffrey Wright).
Filmfestival i Cannes
17. juli 2021

En falleret pornostjerne eller rim fra Casablanca – hvem går priserne i Cannes til?

Lørdag aften uddeles priserne på årets filmfestival i Cannes. Det er svært at forudsige, hvilke film der vil vinde – kritikerne og juryen er sjældent enige. Her løfter Informations filmredaktør sløret for sine favoritter, der alle gerne må vinde en pris
Anmelder Christian Monggaard vil ikke brokke sig, hvis Guldpalmen går til amerikanske Sean Bakers (i midten) vidunderlige Red Rocket, der både er et portræt af en falleret pornostjerne, fantastisk spillet af Simon Rex (til højre). Her er de to til pressekonference i Cannes.
Filmfestival i Cannes
14. juli 2021

Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Chefredaktør Arthur Howitzer (Bill Murray) på den franske avis 'Dispatch' i Wes Andersons 'The French Dispatch.'
Essay
20. december 2019

Derfor er ’Adèles liv – kapitel 1 & 2’ årtusindets bedste film om kærlighed

Abdellatif Kechiche fik med Cannes-sensationen ’Adèles liv: Kapitel 1 & 2’ sit publikum til at flytte egne tanker og følelser ind i en ung kvindes krop, og til at forstå hendes livsdrift gennem en ikonisk og overmandende lang sexscene. Resultatet er suverænen blandt de store homoseksuelle kærlighedsfilm, der har domineret de seneste tyve år
Abdellatif Kechiche fik med Cannes-sensationen ’Adèles liv: Kapitel 1 & 2’ sit publikum til at flytte egne tanker og følelser ind i en ung kvindes krop, og til at forstå hendes livsdrift gennem en ikonisk og overmandende lang sexscene. Resultatet er suverænen blandt de store homoseksuelle kærlighedsfilm, der har domineret de seneste tyve år
Analyse
14. oktober 2017

Hollywood er drevet af frygt, grådighed og begær ... i den rækkefølge

Anklager mod den magtfulde filmproducent Harvey Weinstein for sexchikane og voldtægt tegner billedet af et Hollywood, som har brug for at få gjort hovedrent. Spørgsmålet er, om det kommer til at ske – for så vil Hollywood være forandret for evigt – eller om Weinstein får lov til at blive syndebuk for hele Hollywood
Harvey Weinstein, filmproducer og en af Hollywoods mest magtfulde mænd, har gennem flere årtier forgrebet sig på kvinder, siger talrige kilder. Nu er han blevet fyret med øjeblikkelig virkning fra det filmselskab, som han selv var med til at grundlægge.
13. oktober 2017

Léa Seydoux: ’Harvey Weinstein sprang på mig – jeg måtte forsvare mig selv’

’Han stirrede på mig, som om jeg var et stykke kød. Så mistede han sin selvbeherskelse’, skriver den prisbelønnede franske skuespillerinde Léa Seydoux om sit møde med den skandaliserede filmproducent Harvey Weinstein
Hvis man er kvinde og arbejder i filmbranchen, er man nødt til at kæmpe, for det er en meget misogyn verden, skriver den franske skuespillerinde Léa Seydoux
Anmeldelse
24. marts 2017

En mand kommer hjem og udløser en lavine af opsparet pus fra sjælens betændte sår

Xavier Dolans ’Det er bare verdens undergang’ er den klassiske historie om en mand, der vender hjem for at konfrontere sin fortid. Desværre får den aldrig lov til at overraske
’Det er bare verdens undergang’ indledes med en monolog af den 34-årige Louis (Gaspard Ulliel), der er på vej hjem til søndagsfrokost med familien efter 12 års fravær. Han er bange og ville egentlig helst være blevet væk,men han har noget vigtigt at fortælle dem. Den slags besøg er aldrig bare en hyggevisit. 
Anmeldelse
19. maj 2016

Farvel til familien

Xavier Dolans nye film, familiedramaet ’Juste la fin du monde’, blæste Informations filmredaktør bagover med sin kraftfulde og kraftfuldt fortalte historie
Frokostbordet bliver en veritabel slagmark i Xavier Dolans ekspressive og følelsesmæssigt pågående familiedrama, ’Juste la fin du monde’. Foto: Filmfestivalen i Cannes