Person

Lene Kaaberbøl

Det 21. århundredes børnelitteratur er fyldt med alvor. Her er de ti bedste bøger

Det er blevet en alvorlig sag at skrive børnelitteratur for børn, selv når det skal være sjovt
Podcast

To præsidenter i Venezuela, en børnefilm om skam og feudalisme, Huawei og ensomme rigmænd i Davos

I ugens Radio Information når vi vidt omkring. Fra kinesiske interesser i det danske telenet, over Skammerens Datter og til den tilspidsede politiske situation i Venezuela. Og så har Lykkeberg optur over, at de rige må nøjes med deres eget selskab i det snedækkede Davos
Anmeldelse

’Skammerens datter II’ er en stærk genrefilm, men ikke så meget mere end det

Historien om skammerens datter handler om skammens civiliserende egenskaber og de grænseløse drømmes farer og nødvendighed og kan fortælle os en masse om, hvorfor begge dele er nødvendige, når man opbygger et samfund. Men den anden film baseret på Lene Kaaberbøls romanserie er mest interesseret i at lave en genrebevidst eventyrfilm. Det gør den til gengæld godt

På grund af Astrid Lindgren vokser de fleste skandinaviske børn op i Småland

Astrid Lindgren måtte svigte et barn, da hun nærmest selv stadig var et. Måske var det derfor, hun altid blev anfægtet på børns vegne. Og derfor hun altid opfandt en Søndeneng, et Nangijala, en Mattisskov, hvor de kunne sejle med deres barkbåde, kæmpe mod drager, synge som en nattergal, mødes med de underjordiske og bestemme over deres egen skæbne

Læserne spørger: Lene Kaaberbøl

»Uhygge – i bøger og på film – er godt, fordi den virker farlig uden rent faktisk at være en trussel mod liv og lemmer. Den træner os i at håndtere følelser, vi normalt betragter som negative – sorg, angst, forskrækkelse«

Teenage-teatret er en app til livet

Ungdomsteatret tør sige ting, som ingen ellers siger højt. Med kroppen og komplekserne i navlehøjde – og med visuelle manualer til det svære og til sex. Derfor er teatret for tweens og teens også en vigtig inspirator for voksenteatret

Rædselskabinet for feminister

Lene Kaaberbøls nye kriminalroman har lidt for meget karakter af rædselskabinet for feminister, men det kommer man over, for ’Det levende kød’ er også charmerende, velskrevet og herligt gruopvækkende.

Må man slukke lyset, før det er blevet tændt?

Flere og flere forfattere fortæller dystre eller sørgelige historier for børn om for eksempel selvmord, vold mellem børn og aborter. Det ender ikke altid godt i den virkelige verden, men skal det afspejles i børnelitteraturen? Men skal man tage introducere børn til en voksenverden eller skærme dem fra den?

Skuffende toer

Der hviler altid tunge forventninger til bog nummer to, hvis debuten har været god. Det er desværre den barske virkelighed. Og den lever makkerparret Lene Kaaberbøl og Agnete Friis ikke helt op til med deres nye krimi, der har den ufikse titel 'Et stille umærkeligt drab'

Mest læste

  1. Astrid Lindgren måtte svigte et barn, da hun nærmest selv stadig var et. Måske var det derfor, hun altid blev anfægtet på børns vegne. Og derfor hun altid opfandt en Søndeneng, et Nangijala, en Mattisskov, hvor de kunne sejle med deres barkbåde, kæmpe mod drager, synge som en nattergal, mødes med de underjordiske og bestemme over deres egen skæbne
  2. Historien om skammerens datter handler om skammens civiliserende egenskaber og de grænseløse drømmes farer og nødvendighed og kan fortælle os en masse om, hvorfor begge dele er nødvendige, når man opbygger et samfund. Men den anden film baseret på Lene Kaaberbøls romanserie er mest interesseret i at lave en genrebevidst eventyrfilm. Det gør den til gengæld godt
  3. Det er blevet en alvorlig sag at skrive børnelitteratur for børn, selv når det skal være sjovt
  4. Dansklærerforeningen står stærkt i lanceringen af nye, kvalitative tiltag inden for børnelitteraturfeltet
  5. Flere og flere forfattere fortæller dystre eller sørgelige historier for børn om for eksempel selvmord, vold mellem børn og aborter. Det ender ikke altid godt i den virkelige verden, men skal det afspejles i børnelitteraturen? Men skal man tage introducere børn til en voksenverden eller skærme dem fra den?
  6. Karakterselvmordet er blandt andet kendetegnet ved, at man svigter sine postulerede idealer
  7. Glimrende Blædel-krimi om et drøvtygget samfundsproblem: trafficking
  8. »Uhygge – i bøger og på film – er godt, fordi den virker farlig uden rent faktisk at være en trussel mod liv og lemmer. Den træner os i at håndtere følelser, vi normalt betragter som negative – sorg, angst, forskrækkelse«