Adam McKays dommedagskomedie ’Don’t Look Up’ om to videnskabsfolk, der prøver at få folk til at forstå, at noget må gøres for at forhindre Jordens undergang, forsøger at lave fis med dårlig klimakrisehåndtering, men ender som banal samtidssatire
Mange undrer sig over, at en god oscarbelønnet dansk film nu skal laves i en amerikansk version, men det er der mange grunde til – og nogle af dem er gode. Og det kan faktisk lykkes. Det viser den premiereaktuelle ’Blackbird’ af Roger Michell, der er en genindspilning af Bille August og Christian Torpes ’Stille hjerte’
I ikoniske filmroller blev hun en af 1990’ernes hotteste stjerner, men kæmpede for at blive respekteret. I erindringsbogen ’The Beauty of Living Twice’ genovervejer Sharon Stone et liv med overgreb, betydningsfulde instruktører og en voldsom hjerneblødning, der fik alt til at ændre sig
Følelsesmæssigt er Christopher Nolans nye film, ’Tenet’, ikke lige så stærk som hans tidligere film. Men det er stadigvæk en fascinerende, smuk og elementært spændende rejse ind i instruktørens krøllede hjerne
Sidste uge skrev vi i bogspalten om hvordan Kendall Jenners læsevaner ryddede boghylderne. I denne uge har Janne Teller overtaget bogspalten, og påpeger at der findes en lille, men dog ikke uvæsentlig, andel af den læsende kadre, der klart foretrækker at bide mærke i, hvad Leonardo DiCaprio læser
Martin Scorsese rister en melankolsk rune over den amerikanske gangster og gangsterfilm i sit nye pragtværk ’The Irishman’, der har Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i hovedrollerne, og som kan – og naturligvis bør – ses i biografen nu, før den ender på Netflix
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
... i et sjovt (men middelmådigt) klimaredningsnummer, som kulturredaktionen i denne uge godt kan lide, alt imens franske museumsansatte strejker for mindre trængsel på Louvre. Briterne driller Trump og laver storartet dokumentar-tv, og danske kunstnere er uenige om, hvilke former for politisk kunst de vil dele kunsthal med
Harald Zwart giver den gas i sit dramatiske, rørende og virkelighedsbaserede helteepos, ’Den 12. mand’, som aldrig keder, men alligevel bliver alt for meget til sidst
Martin Scorsese rister en melankolsk rune over den amerikanske gangster og gangsterfilm i sit nye pragtværk ’The Irishman’, der har Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i hovedrollerne, og som kan – og naturligvis bør – ses i biografen nu, før den ender på Netflix
En nyfilmatisering af Scott Fitzgeralds berømte kærlighedsfortælling fra jazzalderen er på vej, men romanen om smugleren og sydstatsskønheden har altid fungeret dårligt på film, for dens vigtigste appel beror ikke på fortællingens intrige
I ikoniske filmroller blev hun en af 1990’ernes hotteste stjerner, men kæmpede for at blive respekteret. I erindringsbogen ’The Beauty of Living Twice’ genovervejer Sharon Stone et liv med overgreb, betydningsfulde instruktører og en voldsom hjerneblødning, der fik alt til at ændre sig
Martin Scorsese udstiller grådighed, uansvarlighed og vrangsiden af den amerikanske drøm i sin seneste film, den løsslupne komedie ’The Wolf of Wall Street’, hvor Leonardo Di Caprio giver den hele armen som skruppelløs børsmægler
Alejandro González Iñárritu fortæller om overlevelse og hævntørst i den grumme ’The Revenant’, der har Leonardo DiCaprio i hovedrollen som en stifinder, der i 1820’ernes amerikanske vildmark overlever de vildeste ting
Ingen stilbevidst voksen mand kan i dag været uden hårprydelse i underansigtet. Er du i tvivl om, hvilke signaler skægget udsender, er der hjælp at hente hos disse rollemodeller