Person

Leopold Mozart

Artikler
Anmeldelse
2. september 2020

Barrie Kosky giver ’Tryllefløjten’ en virtuel overhaling i Operaen

Der er stærke og svage sider ved den australske stjerneinstruktørs version af Mozarts elskede syngespil. Det computeranimerede show er sjovt og respektløst, men de levende aktører står i nogen grad i stampe. Et vokalt lyspunkt var tenoren Jacob Skov Andersen, som tryllebandt lige fra den første frase
Den australske instruktør og chef for Komische Oper Berlin, Barrie Kosky, er både tiljublet og forhadt for sine syrede ideer, men han gør faktisk operakunsten en god tjeneste ved at smide nogle bomber hist og her i standardrepertoiret.
Anmeldelse
19. november 2019

Ensembleånden var det stærke kort i Mozarts utroskabskomedie ’Così fan tutte’

Med et skrumpet scenerum og et sprødt kammerorkester havde sangen i Mozarts blændende opera gode betingelser for at udfolde sig på Den Kongelige Opera. Det lykkedes for det meste, allerbedst med ensemblerne i instruktøren og dirigentens fint afstemte iscenesættelse
Così fan tutte lever og ånder af ensemblerne, men adskillige arier fik en smuk behandling: Ferrandos strygerledsagede hyldest til kærligheden, Guglielmos iltre diskussion med sig selv, Dorabellas oprevne klagesang, Alfonsos forpustede budskab om de unge mænds dragen i krig på skrømt og Despinas muntre belæring om, hvordan mænd skal tages.
21. januar 1999

Kultur i ugen

Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,TORBEN BILLE,ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN,ALLAN DE WAAL UDSTILLING *Stedet II er et projekt om fremtidens udsmykninger. Det er både en bog og en udstilling...
  • Anmeldelse
    19. november 2019

    Ensembleånden var det stærke kort i Mozarts utroskabskomedie ’Così fan tutte’

    Med et skrumpet scenerum og et sprødt kammerorkester havde sangen i Mozarts blændende opera gode betingelser for at udfolde sig på Den Kongelige Opera. Det lykkedes for det meste, allerbedst med ensemblerne i instruktøren og dirigentens fint afstemte iscenesættelse
    Così fan tutte lever og ånder af ensemblerne, men adskillige arier fik en smuk behandling: Ferrandos strygerledsagede hyldest til kærligheden, Guglielmos iltre diskussion med sig selv, Dorabellas oprevne klagesang, Alfonsos forpustede budskab om de unge mænds dragen i krig på skrømt og Despinas muntre belæring om, hvordan mænd skal tages.
  • Anmeldelse
    2. september 2020

    Barrie Kosky giver ’Tryllefløjten’ en virtuel overhaling i Operaen

    Der er stærke og svage sider ved den australske stjerneinstruktørs version af Mozarts elskede syngespil. Det computeranimerede show er sjovt og respektløst, men de levende aktører står i nogen grad i stampe. Et vokalt lyspunkt var tenoren Jacob Skov Andersen, som tryllebandt lige fra den første frase
    Den australske instruktør og chef for Komische Oper Berlin, Barrie Kosky, er både tiljublet og forhadt for sine syrede ideer, men han gør faktisk operakunsten en god tjeneste ved at smide nogle bomber hist og her i standardrepertoiret.