Person

Lilian Munk Rösing

Kurator for SMK-udstilling: Det er en fornyelse ikke at tale om Anna Ancher som kvindekunstner

I en anmeldelse fredag problematiserer Informations kunstanmelder Rune Gade, at Statens Museum for Kunst har sat maleren Anna Anchers køn i skyggen i den hidtil største udstilling af hendes værker. Vi har spurgt udstillingens kurator, en Ancher-kender og en leder af en kunsthal, om kunst og køn skal skilles ad

Det seksuelle som notorisk utilfredsstillet begær

Hvad er sex? Spørgsmålet er uomgængeligt for alle levende, begærende og tænkende mennesker og titlen på den slovenske filosof Alenka Zupančičs nye bog. Sjældent har jeg læst et så filosofisk og eksistentielt udfordrende, men også vildt irriterende værk

Grådlabil anmelder: »Det kan aldrig være en garant for æstetisk kvalitet, at noget får os til at græde«

Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken

Kunsten er ikke hævet over identitetspolitikken

Det er et problem for kunsten og litteraturen, at den kommer til at understøtte de magtforhold, der er i samfundet

Kunstsamtaler må ikke være bange for identitetspolitik

Man må alt i kunsten, selvfølgelig må man det, men kunstnere, der ikke er bevidste om, hvem der skildres, og hvem, der skildrer, kan eksempelvis forfladige en smertelig erfaring. Hvis vi fastholder snakken om identitetspolitik som noget, der ønsker at forhindre kunsten i kunne at udfolde sig frit, så mister vi den slags aspekter af kunstkritikken

Alle kunstnere må kunne skildre alle erfaringer, men …

Et af litteraturhistoriens bedste kvindeportrætter er skrevet af en mand, siger litteraten Lilian Munk Rösing, der principielt mener, at alle forfattere til alle tider må kunne skrive om alle andre end sig selv. Alligevel sad hun tilbage med en underlig fornemmelse i kroppen, da hun for nogle år siden læste en roman om en kz-fange, der er skrevet af en forfatter, som aldrig har været der

Mest læste

  1. Det er et problem for kunsten og litteraturen, at den kommer til at understøtte de magtforhold, der er i samfundet
  2. I en anmeldelse fredag problematiserer Informations kunstanmelder Rune Gade, at Statens Museum for Kunst har sat maleren Anna Anchers køn i skyggen i den hidtil største udstilling af hendes værker. Vi har spurgt udstillingens kurator, en Ancher-kender og en leder af en kunsthal, om kunst og køn skal skilles ad
  3. Et af litteraturhistoriens bedste kvindeportrætter er skrevet af en mand, siger litteraten Lilian Munk Rösing, der principielt mener, at alle forfattere til alle tider må kunne skrive om alle andre end sig selv. Alligevel sad hun tilbage med en underlig fornemmelse i kroppen, da hun for nogle år siden læste en roman om en kz-fange, der er skrevet af en forfatter, som aldrig har været der
  4. Når nu kunsten også er identitetsundersøgelse og en måde at nå hinanden på kryds og tværs af erfaringer, tid og kulturel baggrund, bør vi også snakke om identitet. Ikke om hvad man må og ikke må, for man må alt – men om, hvad situationsfornemmelse og indføling betyder for resultatet
  5. Hvad er sex? Spørgsmålet er uomgængeligt for alle levende, begærende og tænkende mennesker og titlen på den slovenske filosof Alenka Zupančičs nye bog. Sjældent har jeg læst et så filosofisk og eksistentielt udfordrende, men også vildt irriterende værk
  6. Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken