Person

Line Knutzon

Vi er vilde med ...
26. november 2021

Ugens anbefalinger: Britisk ubådsdrama, konspirationspodcast om psykologer og spas med Indien

Britisk tv-drama tager os med om bord på en atomubåd, Line Knutzon finder et gammelt kassettebånd i ny podcast, den indiske standupkomiker Vir Das laver sjov med Indien, og så får nyt mediemagasin sveden frem på journaliststandens pande
’Vigil – døden i dybet’ kan ses på dr.dk/tv.
Anmeldelse
6. september 2021

Teatret Svalegangen sætter fokus på udvalgte verdensmål med vellykket klimavejfest

Undervandskoncert, kokassebanko eller en virtual reality-tur gennem modeindustriens mørke bagside. Under Aarhus Festuge vil Teatret Svalegangens ’United Change 2021’ sætte spot på klimaet gennem seks af FN’s verdensudvalg
Skuespiller Kirstine Hedrup Ringdal fremfører Line Knutzons monolog ’Glade Bæredygtige Dage’, der hult hylder overforbrug med udgangspunkt i verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion, fra toppen af en kæmpestor bunke skrald.
Anmeldelse
28. september 2020

’Livstidsgæsterne’ bliver til rammende replikker om dig og mig på Betty Nansen Teatret

Elisa Kragerups iscenesættelse får os til at skraldgrine over Line Knutzons ’Livstidsgæsterne’, der er en insisterende hyldest til meningsløsheden
De seks skuespillere i ’Livstidsgæsterne’ matcher i Elisa Kragerups præcise iscenesættelse hinanden eminent som et broget ensemble i deres portrætter af forskelligrettede lyster.
Feature
26. juni 2020

Tid er som bekendt penge. Og på Betty Nansen har de fået begge dele »til at dumme sig«

Det sidste punktum i manuskriptet er langt fra blevet sat, og 90 procent af alle forsøg er kasseret, da Information for tredje gang er forbi Betty Nansens workshops for at følge deres kollektive arbejdsproces. Men det ufærdige og det kasserede er også pointen med det hele – og netop det, som en masse fondspenge giver mulighed for
Holdet laver improvisationsøvelser for blandt andet at opnå den tryghed mellem skuespillerne, der kan give forestillingen en reel flerstemmighed.
Baggrund
18. juni 2020

Efter nedlukningen spirer kollektivet på Betty Nansen Teatret igen. Men det er instruktøren, der taler højest

På Betty Nansen Teatret arbejder de med en mere kollektiv arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er muligt på et institutionsteater. Det giver alle en stemme i processen, fortæller de her i andet kapitel af Informations føljeton fra Betty Nansen Teatret. Men er det også et brud med teaterets traditionelle rollefordeling?
På Betty Nansen Teatret eksperimenterer man med en mere kollektiv og langstrakt arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er mulighed for på et institutionsteater.
Feature
5. juni 2020

På Betty Nansen Teatret tror de på, at man som kollektiv er endnu bedre, end man er gode tilsammen

Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede
Vi følger Betty Nansen Teatrets kollektive proces omkring forestillingen ’Livstidsgæsterne’, der får premiere til september.
Anmeldelse
26. februar 2019

Det giver god mening at teaterfortolke ’Frit flet’ frit – men ikke når man gør det så løst

Man kan opfatte tidens mange teaterversioneringer af bøger, film og tv-serier som udtryk for manglende nytænkning på bekostning af ny dramatik. Men det kan sagtens være nytænkende at hente inspiration fra andre fortælleformer – ikke mindst når forlægget er den viltre, originale fællesbog ’Frit flet’. Desværre er Sort/Hvid og Mungo Park Koldings versionering fladt fortolket og uklar
Den præcise sproglige energi i Bogen ’Frit flet’ har på en sær måde ikke helt fundet vej til forestillingen, og det samme har mange dens bedste, mest nysgerrige, vilde og åbent diskuterende tekster heller ikke.
Klumme
22. februar 2019

Hvad har politikeren Klaus Riskær og kunstneren Albert Mertz tilfælles?

En del, lyder svaret i kunstredaktørens analyse af den nye partiformands valgplakat, som indvarsler en sammensmeltning af blå og røde linjer. Desuden letter vi på hatten til modeskaberikonet Karl Lagerfeld, der netop er død, til trendsættermediet Vice, der snart går i graven, og til tegneseriebutikken Fantask, der i ugens løb fik hjertestop og blev genoplivet af 2.165 nostalgiske donorer
En del, lyder svaret i kunstredaktørens analyse af den nye partiformands valgplakat, som indvarsler en sammensmeltning af blå og røde linjer. Desuden letter vi på hatten til modeskaberikonet Karl Lagerfeld, der netop er død, til trendsættermediet Vice, der snart går i graven, og til tegneseriebutikken Fantask, der i ugens løb fik hjertestop og blev genoplivet af 2.165 nostalgiske donorer
Anmeldelse
29. januar 2019

Der mangler noget Line Knutzon i Mungo Parks opsætning af ’Camille Clouds brevkasse’

Mungo Parks teaterversion af ’Camille Clouds brevkasse’ hylder Line Knutzons successatire på tidens selvtilstrækkelige selvhjælpsånd og har sine morsomme momenter. Men et rigtigt skarpt spin-off er stykket ikke. Det kunne også have heddet ’Mens vi venter på Camille Cloud’
Camille Clouds brevkasse på Mungo Park er åbenlyst en hyldest til Knutzons karakterer og har som sådan også sine både moderate og meget morsomme momenter.
Klumme
14. december 2018

Egentlig brød Mærsk Mc-Kinney Møller sig ikke om opera

Et socialt spil med nazikort og et nedslående resultat af forskningen i overlevelseschancerne i ’Game of Thrones’ har i denne uge optaget kulturredaktionen, der allerede har lagt to gaver ind under juletræet på redaktionen: en nyudgivet metaopera om tilblivelsen af Mærsks operahus på Holmen og to hidtil glemte lydværker af kunstneren Lene Adler
Mærsk Mckinney er bl.a. citeret for at have sagt: »Opera er, når en mand bliver stukket i ryggen og i stedet for at bløde, synger.« Det kan derfor undre, at han lige netop valgte at opføre et operahus som et monument over sig selv.

Sider

  • Anmeldelse
    28. september 2020

    ’Livstidsgæsterne’ bliver til rammende replikker om dig og mig på Betty Nansen Teatret

    Elisa Kragerups iscenesættelse får os til at skraldgrine over Line Knutzons ’Livstidsgæsterne’, der er en insisterende hyldest til meningsløsheden
    De seks skuespillere i ’Livstidsgæsterne’ matcher i Elisa Kragerups præcise iscenesættelse hinanden eminent som et broget ensemble i deres portrætter af forskelligrettede lyster.
  • Anmeldelse
    22. september 2008

    En umenneskelig komedie om en kynisk tid

    Danskernes frådende forbrugsflip og neomaterialisme hudflettes i ny komedie af Line Knutzon. Friværdier, livsstilsnarcissisme og sort (øst-)arbejde dyppes i et ætsende satirisk syrebad, som opløser alt, desværre også iscenesættelsen
    Søren Sætter-Lassen (th.) glimrer i rollen som håndværksmesteren Glen, der spiller et udspekuleret dobbeltspil med sine arbejdsgivere. Her mistroisk overvåget af Halvbror, spillet af Niels-Martin Eriksen.
  • Interview
    24. juli 2009

    En stor latrinær teenager

    Temperamentsfuld. Dramatiker Line Knutzon har altid haft en kraftig lortedetektor, når det angår løgn og spil mellem mennesker, og netop i den detektor har hendes egen vrede rod. Men egentlig er hun ikke et særlig vredt menneske, hun har bare temperament
    Modsvar. 'Jeg brød mig generelt ikke om firsernes kunstige og teatralske iscenesættelse af egen person og egen vrede. Det er måske også derfor, jeg synes, at det i dag er vigtigt at finde grænsen for, hvor og hvornår man skal lufte sin vrede, og det lyder jo helt halvtredseragtigt, men det er mit modsvar på firsernes vredesopvisning,' siger dramatikeren Line Knutzon til Information.
  • Vi er vilde med ...
    26. november 2021

    Ugens anbefalinger: Britisk ubådsdrama, konspirationspodcast om psykologer og spas med Indien

    Britisk tv-drama tager os med om bord på en atomubåd, Line Knutzon finder et gammelt kassettebånd i ny podcast, den indiske standupkomiker Vir Das laver sjov med Indien, og så får nyt mediemagasin sveden frem på journaliststandens pande
    ’Vigil – døden i dybet’ kan ses på dr.dk/tv.
  • Anmeldelse
    14. oktober 2017

    Line Knutzons brevkassebog er et festfyrværkeri af hån, ynk, klynk og suk

    Danmarks bedste absurdist, Line Knutzon, udgiver den fiktive (og nederdrægtige! Så er det sagt) selvhjælpsgurus Camille Clouds brevkasse i bogform. Bag brevene står en lang række grotesk sjove personager med cirka én egenskab (og et deraf afledt problem) hver. Det er tilpas ude af proportioner og derfor rigtig sjovt
    Brevene i ‘Camille Clouds brevkasse’ er skrevet af arme fjolser af den fiktive og aldeles absurde slags. Heriblandt den danske minkavler Kris Kristoffersen, der bare gerne vil have lov at kalde en fed kælling for en fed kælling i disse politisk korrekte tider.
  • Klumme
    14. december 2018

    Egentlig brød Mærsk Mc-Kinney Møller sig ikke om opera

    Et socialt spil med nazikort og et nedslående resultat af forskningen i overlevelseschancerne i ’Game of Thrones’ har i denne uge optaget kulturredaktionen, der allerede har lagt to gaver ind under juletræet på redaktionen: en nyudgivet metaopera om tilblivelsen af Mærsks operahus på Holmen og to hidtil glemte lydværker af kunstneren Lene Adler
    Mærsk Mckinney er bl.a. citeret for at have sagt: »Opera er, når en mand bliver stukket i ryggen og i stedet for at bløde, synger.« Det kan derfor undre, at han lige netop valgte at opføre et operahus som et monument over sig selv.
  • 22. maj 2000

    Drama-generationen

    MOR: Jeg er glad for, at jeg er bøsse. Er du X-generationen i dag? FAR: Nej, i dag er jeg mere cyber-økolog. MOR: Det er synd for de fattige. Jeg tænker på dem mindst en time i døgnet...
  • Baggrund
    18. juni 2020

    Efter nedlukningen spirer kollektivet på Betty Nansen Teatret igen. Men det er instruktøren, der taler højest

    På Betty Nansen Teatret arbejder de med en mere kollektiv arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er muligt på et institutionsteater. Det giver alle en stemme i processen, fortæller de her i andet kapitel af Informations føljeton fra Betty Nansen Teatret. Men er det også et brud med teaterets traditionelle rollefordeling?
    På Betty Nansen Teatret eksperimenterer man med en mere kollektiv og langstrakt arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er mulighed for på et institutionsteater.