Person

Lisbeth Movin

Baggrund
22. januar 2010

Manden, der drømte om nøgne kvinder

Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film
Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film
7. juli 2005

Piils danske filmkanon

Den kanon for dansk film, der præsenteres her giver sig ikke på nogen måde ud for at være filmhistorisk repræsentativ. Den er subjektivt sammensat, ud fra en umiddelbar oplevelse af netop disse films høje grad af helstøbthed, vitalitet og stilistiske konsekvens
26. juli 2002

Film i tv

(2. sektion) *Ebbe Rode var i 1940’erne en af dansk films populæreste og flittigst anvendte skuespillere med mange hovedroller i både komedier og dramaer. Han havde en særlig evne til at spille blakkede figurer og viser det i folkekomedie-dramaet Søren Søndervold fra 1942...
19. januar 2001

Film i tv

(2. sektion) *Jack Lemmon kan på sine gamle dage ofte virke noget syrlig, når han da ikke lige er sentimental. Men i denne tv-film fra 1999 af Bodyguards instruktør Mick Jackson har han fået en rolle, der mere kalder på hans livsglæde...
27. april 2000

FILM

*Screw ball var navnet på en komediestil, der med verbal slagfærdighed og visuel raphed vandt hævd i 1930'ernes Hollywood - og faktisk stadig kan inspirere en moderne excentrisk komedie som Inside John Malkovich...
21. november 1998

Film i hele og halve stjerner

Intermetzo Dette blads filmanmelder - den af læserne velkendte - Morten Piil har som hovedredaktør begået en moppedreng af en opslagsbog: Gyldendals Filmguide. Danske Film fra A-Z...
  • Baggrund
    22. januar 2010

    Manden, der drømte om nøgne kvinder

    Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film
    Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film