Person

Liv Ullmann

Artikler
Anmeldelse
8. december 2021

Linn Ullmanns roman er endt som kikset teater på Skuespilhuset

Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
Anmeldelse
19. oktober 2018

’Searching for Ingmar Bergman’ er et meget fint portræt af en usikker, selvoptaget og dybt personlig kunstner

Den tyske filminstruktør Margarethe von Trotta tegner et personligt, kalejdoskopisk portræt af den svenske auteur i sin nye film, ’Searching for Ingmar Bergman’
Margarethe von Trotta (th.) taler med Liv Ullmann om Ingmar Bergman, der både var Ullmanns instruktør på mange film og nære ven og elsker i mange år.
Baggrund
16. august 2018

Mesteren Ingmar Bergman brugte sig selv som både træ og økse

Den kompromisløse, produktive svenske filmmester Ingmar Bergman brugte igennem hele karrieren sine mest private og inderste tanker som stof. Resultatet var en lang række uforglemmelige film, der gravede sig dybt ned i den menneskelige psyke og med stor ærlighed, indsigt og også humor udforskede forholdet mellem mænd og kvinder
Bergmans film er billedskønne, tidløse og universelle fortællinger om at være menneske. De er på én gang komplekse og ligefremme, og man forstår, hvorfor man som filminstruktør er nødt til at forholde sig til Bergman, hvis man vil lave film.

 
Interview
13. juli 2018

Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
Persona fra 1966 handler om en skuespillerinde (Liv Ullmann), der en dag får et sammenbrud og mister mælet, og den unge sygeplejerske (Bibi Andersson), som får til opgave at passe hende. Det meste af filmen foregår i et sommerhus, hvor de to kvinder taler sammen – blandt andet er der en otte minutter lang scene, hvor sygeplejersken fortæller om en seksuel oplevelse, hun og en veninde havde på en strand med et par unge drenge.
Interview
4. juli 2018

I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
Bergman stoler på, at dramaet findes i hans personer, hvorfor det ikke er nødvendigt at tilføre ydre drama, fortæller filminstruktør Pernille Fischer Christensen. Det er spændende nok bare at se på Liv Ullmanns Marianne, der fortæller, mens Erland Josephsons Johan lytter.
Baggrund
29. oktober 2016

Døgnåbent i smertebutikken

Årets nordiske litteraturpriskandidater genopfører den urgamle kamp mellem følelser og æstetisk form
Årets nordiske litteraturpriskandidater genopfører den urgamle kamp mellem følelser og æstetisk form
Anmeldelse
20. august 2016

Ullmann uden sentimentalitet

Linn Ullmann skriver rørende om sin far, filmskaberen Ingmar Bergman, og mindre flatterende om sin mor, skuespilleren Liv Ullmann. Hendes erindringsroman bekræfter endnu engang, at hun er en stor stilist
Baggrund
1. marts 2012

Intelligensen på lærredet

Den svenske skuespiller Erland Josephson, der døde forleden 88 år gammel, var en af Ingmar Bergmans foretrukne, måske fordi han som få andre kunne projicere intelligens på lærredet
Multitalent. Svenskeren Erland Josephson blev mest kendt som Ingmar Bergmans foretrukne skuespiller, selv om han gjorde sig gældende som forfatter i flere genrer og som teaterleder.
31. juli 2007

At spænde dæmonerne for stridsvognen

Det var det svenske filmgeni Ingmar Bergmans kunstneriske metode i en mageløs 57-årig karriere
10. juni 1997

Flæb, hævn og grænser

HVAD SKAL MAN som mandsperson stille op med endnu en fristende og følsomt flæbende filmstjerne undertrykt af kynisk selvhævdende mænd? Eller hvad skal man sige til de intelligente selvstændige kvinder i éns omgangskreds, som tydeligvis føler sig tiltrukket af plottets fornedrelse, og aflæser det som kærlig kvindelig opofrelse mens de nyder kvindefiguren på levende billeder? Nu sidst i Liv Ullmanns selvhøjtidelige Bergman-film på tv; og længere tilbage i Lars Triers sleske beretning om nonnen og borebissen...

Sider

  • Interview
    13. juli 2018

    Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

    Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
    Persona fra 1966 handler om en skuespillerinde (Liv Ullmann), der en dag får et sammenbrud og mister mælet, og den unge sygeplejerske (Bibi Andersson), som får til opgave at passe hende. Det meste af filmen foregår i et sommerhus, hvor de to kvinder taler sammen – blandt andet er der en otte minutter lang scene, hvor sygeplejersken fortæller om en seksuel oplevelse, hun og en veninde havde på en strand med et par unge drenge.
  • Anmeldelse
    20. august 2016

    Ullmann uden sentimentalitet

    Linn Ullmann skriver rørende om sin far, filmskaberen Ingmar Bergman, og mindre flatterende om sin mor, skuespilleren Liv Ullmann. Hendes erindringsroman bekræfter endnu engang, at hun er en stor stilist
  • Interview
    4. juli 2018

    I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

    Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
    Bergman stoler på, at dramaet findes i hans personer, hvorfor det ikke er nødvendigt at tilføre ydre drama, fortæller filminstruktør Pernille Fischer Christensen. Det er spændende nok bare at se på Liv Ullmanns Marianne, der fortæller, mens Erland Josephsons Johan lytter.
  • 31. juli 2007

    At spænde dæmonerne for stridsvognen

    Det var det svenske filmgeni Ingmar Bergmans kunstneriske metode i en mageløs 57-årig karriere
  • Baggrund
    29. oktober 2016

    Døgnåbent i smertebutikken

    Årets nordiske litteraturpriskandidater genopfører den urgamle kamp mellem følelser og æstetisk form
    Årets nordiske litteraturpriskandidater genopfører den urgamle kamp mellem følelser og æstetisk form
  • Anmeldelse
    8. december 2021

    Linn Ullmanns roman er endt som kikset teater på Skuespilhuset

    Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
    Linn Ullmanns roman om den aldrende Ingmar Bergman er blevet til diffust teater i Peter Langdals rodede instruktion på Skuespilhuset
  • Baggrund
    16. august 2018

    Mesteren Ingmar Bergman brugte sig selv som både træ og økse

    Den kompromisløse, produktive svenske filmmester Ingmar Bergman brugte igennem hele karrieren sine mest private og inderste tanker som stof. Resultatet var en lang række uforglemmelige film, der gravede sig dybt ned i den menneskelige psyke og med stor ærlighed, indsigt og også humor udforskede forholdet mellem mænd og kvinder
    Bergmans film er billedskønne, tidløse og universelle fortællinger om at være menneske. De er på én gang komplekse og ligefremme, og man forstår, hvorfor man som filminstruktør er nødt til at forholde sig til Bergman, hvis man vil lave film.