Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød
Nattelivet er officielt afskaffet. Det er sket før i danmarkshistorien – men det er altid blomstret op igen, for vi har brug for det. Det er om natten, vi er intime, ekstatiske og irrationelle. Det er om natten, vi søger ud af vores skjul »som et rovdyr, der først kommer frem efter mørkets frembrud«. Spørgsmålet er, hvordan nattelivet kommer til at se ud efter coronakrisen?
Scala står tom og mørk midt i Københavns forlystelsesområde. Men huset var engang festlig ramme om både revy og jazz. Så rykkede brugsforeningerne ind og siden jetsettet, men nu er festen forbi eller stillet på standby
Vi tror, vi selv bestem-mer, hvilken musik vi kan lide, men det gør vi ikke. Vi er underordnet noget overordnet og har ikke ret meget at skulle have sagt
Netop fordi efterretningstjenester kan gemme sig bag hemmelighed, er det en demokratisk nødvendighed, at de er yderst fintfølende. Ellers - med Poul Henningsens ord - »så er den gal, så er den gal.«
Spot
Det ligner en solstrålehistorie og en perfekt modgift til nutidens lavttaljerede popstardrømme: Fritidspædagoguddannet christianit uden modelmål får hele Danmark til at skråle med på en sang om gajoler og gondoler...
Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød