Person

Louis Armstrong

Feature
25. juni 2021

Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Feature
12. august 2020

»Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
Patricia Bbaale Bandak er én af mange ikkehvide instruktører, skuespillere og andre filmfolk, som de seneste år har markeret sig foran og bag kameraet på danske film og tv-serier.
Feature
6. august 2020

Første gang Louis Armstrong var med i en dansk film, blev han kaldt en brøleabe. Anden gang gav han kærlighedsråd

Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie
Ib Schønberg iført blackface-makeup, sod fra en kakkelovn, forsøger sig med en parodi på Louis Armstrong i den ubehjælpelige danske komedie ’København – Kalundborg og – ?’ fra 1934.
Leder
25. maj 2020

USA inddrog selv de systemkritiske kunstnere i sin kulturpolitik

Det er et interessant paradoks, som kommer frem i den koldkrigshistoriske podcastdokumentar ’Wind of Change’, at det netop var evnen til at udnytte landets egne samfundskritiske røster, der gjorde USA’s propaganda så effektiv
Podcastdokumentaren ’Wind of Change’ bruger historien om det tyske band Scorpions’ powerballade af samme navn fra 1989 som afsæt for en bredere skildring af, hvordan de amerikanske myndigheder brugte kulturen under den kolde krig. ’Det er et interessant paradoks, at det netop var kunstnernes kritiske indstilling til det amerikanske samfund, der gjorde dem ekstra egnede til at blive spændt for USA’s ideologiske vogn,’ skriver Lone Nikolajsen i denne leder.
Baggrund
8. april 2019

»Det er ligemeget, hvad det er. Bare det swinger«

Ib Glindemanns indsats var fantastisk. Især i de år hvor alting åndede jazz, var han med til at sørge for, at det fortsatte i det uendelige. Jesper Thilo kan takke ham for, at han blev musiker
Ib Glindemann fotograferet med sin trompet i 1956
Anmeldelse
23. marts 2011

Hvor jazzfolk er, kommer filmfolk til

Humøret var højt, da Woody Allen og hans jazzorkester tirsdag aften indtog scenen i en fyldt Imperial Bio i København og førte publikum tilbage til 1920’ernes New Orleans
Humøret var højt, da Woody Allen og hans jazzorkester tirsdag aften indtog scenen i en fyldt Imperial Bio i København og førte publikum tilbage til 1920’ernes New Orleans
Anmeldelse
13. november 2009

På Braad Thomsens øde jazz-ø

Fint udvalg af drømmejazz fra filminstruktøren med en passion for freejazz
Marilyn Mazur. En af få kvindelige instrumentalister, der får lov at gøre turen med til Braad Thomsens øde ø. Han priser hende især for hendes legesyge dristighed, hendes sufi-tilgang til musikken og hendes evne til at få musik ud af alt fra græske fåreklokker til tibetanske vandtrommer.
Klumme
15. juli 2009

Jacko til diskussion under stjernehimlen

Vi tror, vi selv bestem-mer, hvilken musik vi kan lide, men det gør vi ikke. Vi er underordnet noget overordnet og har ikke ret meget at skulle have sagt
Baggrund
2. juli 2009

Jazzen puster sig op

10 dage med 1.000 koncerter er Copenhagen Jazz Festivals kur mod glemsel for musikken i hverdagen
Igen i år er jazzfestivalen næsten umulig at undgå for de mennesker, der ellers undgår jazz det meste af året.
8. september 2008

Over alle bjerge

Forfatteren Thomas Boberg har været på rejse fra New Delhi til Kashmir. Læs hans rejsereportage her
Forfatteren Thomas Boberg har været på rejse fra New Delhi til Kashmir. Læs hans rejsereportage her

Sider

  • Feature
    6. august 2020

    Første gang Louis Armstrong var med i en dansk film, blev han kaldt en brøleabe. Anden gang gav han kærlighedsråd

    Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie
    Ib Schønberg iført blackface-makeup, sod fra en kakkelovn, forsøger sig med en parodi på Louis Armstrong i den ubehjælpelige danske komedie ’København – Kalundborg og – ?’ fra 1934.
  • Baggrund
    8. april 2019

    »Det er ligemeget, hvad det er. Bare det swinger«

    Ib Glindemanns indsats var fantastisk. Især i de år hvor alting åndede jazz, var han med til at sørge for, at det fortsatte i det uendelige. Jesper Thilo kan takke ham for, at han blev musiker
    Ib Glindemann fotograferet med sin trompet i 1956
  • Anmeldelse
    29. august 2008

    En lille robot i menneskehedens tjeneste

    Pixar og Andrew Stantons computeranimerede 'WALL·E' er en sjældent idérig familiefilm, der ud over at være meget vittig og smuk rummer en kras kritik af menneskets hovedløse konsumkultur
    Det er ironisk nok robotter, der skal fortælle menneskene, hvordan de får styr på verden igen. Men det gør de smukt og poetisk.
  • Anmeldelse
    22. marts 2005

    Midt i en jazztid

    Anden del af Roddy Doyles trilogi om gadedrengen, IRA-morderen og charmøren Henry Smart er endt som et trættende opkog af alverdens myter om USA i 1920’erne
  • Feature
    12. august 2020

    »Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

    Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
    Patricia Bbaale Bandak er én af mange ikkehvide instruktører, skuespillere og andre filmfolk, som de seneste år har markeret sig foran og bag kameraet på danske film og tv-serier.
  • Feature
    25. juni 2021

    Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

    I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
    I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
  • 23. november 2002

    Hvad det gælder om

    Mixdoublen i Baden-Baden, mikrofonen i kosteskaftet, knæturen til Rødby og et ’snigmord’ på Arne Jacobsen. Torben Ulrichs sammensatte, men sammenhængende univers
  • 20. september 1997

    Under the boardwalk

    Jeg gemte mig under the boardwalk i ugevis for at undgå det påtvungne fællesskab i skolen. Nu blev sprækkerne mellem plankerne oppe over mit hoved for alvor mit eneste nøglehul til verden ESSAY Jeg husker melodien, men jeg har glemt ordene...