Person

Louise Bourgeois

Artikler
Kronik
15. juli 2022

I 70’erne var strik fri og revolutionerende. I dag er det rendyrket business

Jeg ville ønske, at jeg kunne heppe på nutidens strik som en ellers fraværende hyldest af kvindelige værker. Men nutidens strik er, selv velvilligt fortolket, ikke meget andet end rendyrket business og skamløs selvpromovering
Jeg ville ønske, at jeg kunne heppe på nutidens strik som en ellers fraværende hyldest af kvindelige værker. Men nutidens strik er, selv velvilligt fortolket, ikke meget andet end rendyrket business og skamløs selvpromovering
Anmeldelse
3. juni 2022

Siri Hustvedt har skrevet en tankevækkende essaysamling om moderskab, misogyni og mænd

Siri Hustvedts essays undersøger tankevækkende og med vrede og oprørstrang det, der mangler i samfundet og kunsten: en interesse for moderskabet
Siri Hustvedts pointer brænder klart igennem, og resultatet er en tankevækkende bog om et vigtigt samfundsemne.
Anmeldelse
29. april 2021

Imponerende særudstilling på Louisiana giver kunsthistorisk klangbund til det hotte emne moderskab

Ny imponerende særudstilling på Louisiana handler om vores alle sammens MOR og fungerer som vigtig klangbund for de ideologiske kampe, der stadig foregår i morens navn
Amerikanske Kaari Upson værk skal føre os tilbage til et barns perspektiv, som griber om morens ben og gemmer sig, når det er utrygt.
Anmeldelse
25. november 2016

Et skridt ind i dødsriget

Den fransk-amerikanske kunstner Louise Bourgeois lavede sine såkaldte celler fra hun var 70 og frem til sin død som 98-årig, og i Louisianas smukke præsentation af senværkerne forstår man, hvordan hun med cellerne videreførte ideer fra ungdommen
Louise Bourgeois’ meterstore kæmpeinstallationer, der i øjeblikket kan ses på Louisiana, er udført i genbrugsmaterialer, byggeaffald og personlige genstande. De er nærmest små bygninger, men på ingen måder almindelige. Her ses ’Spider’ fra 1997.
Anmeldelse
19. juni 2009

Er kvindekunst altid kussekunst?

Som det første museum i verden viser Centre Pompidou i Paris en ophængning af den permanente samling udelukkende valgt blandt kvindelige kunstnere. Det har ikke undgået at skabe rygmarvspolemik. Det kan dog rapporteres, at der er en hel del mænd, selvom der altså kun er kvinder
Som det første museum i verden viser Centre Pompidou i Paris en ophængning  af den permanente samling udelukkende valgt blandt kvindelige kunstnere. Det har ikke undgået at skabe rygmarvspolemik.  Det kan dog rapporteres, at der er en hel del mænd, selvom der altså kun er kvinder
Klumme
23. april 2009

Hvis bare man har hunde nok

Metropol. Om hundeluftere, sorte penge, illegale immigranter, myrer i soveværelset og Dia:Beacon, hvor man finder New Yorks skønneste kunst
Metropol. Om hundeluftere, sorte penge, illegale immigranter, myrer i soveværelset og Dia:Beacon, hvor man finder New Yorks skønneste kunst
Anmeldelse
5. december 2008

Danmarks dyreste juleudstilling

Kuratoren har hængt sin hat på, at alle kunstnerne "kongenialt med Munch omhandler eksistentielle erfaringer". Jamen, det var da heldigt, tillykke og god jul
12. juli 2008

'Kvinder kan ikke blive store kunstnere'

Således lyder påstanden fra en engelsk kunstkritiker, og ser man alene på kunstmarkedet omsætning, har han ret – mænds værker sælger for langt højere priser
5. maj 2008

Hun-djævelen på spil i Paris

Dæmonerne vælter ud af skabe og skuffer i den franske kunstner Louise Bourgeois' mageløse skulpturer og installationer på Centre Pompidou i Paris. Det gør de også, omend i mindre omfang, hos kinesiske Cao Fei og franske Sophie Calle, der fra hver sin vinkel undersøger opbruddets natur
Dæmonerne vælter ud af skabe og skuffer i den franske kunstner Louise Bourgeois' mageløse skulpturer og installationer på Centre Pompidou i Paris. Det gør de også, omend i mindre omfang, hos kinesiske Cao Fei og franske Sophie Calle, der fra hver sin vinkel undersøger opbruddets natur
17. april 2008

”Min styrke er skrøbeligheden i mit arbejde”

Han arbejder med papirklip og forsøger at udvikle mulighederne for papirets transformation fra det to- til det tredimensionelle udtryk. Peter Callesen er aktuel med udstillingen ”Paperman” på Helene Nyborg Contemporary
Han arbejder med papirklip og forsøger at udvikle mulighederne for papirets transformation fra det to- til det tredimensionelle udtryk. Peter Callesen er aktuel med udstillingen ”Paperman” på Helene Nyborg Contemporary

Sider