Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie
I den omstridte statslige kanon er den rytmiske musik efter 1968 blevet forgyldt på bekostning af før-rock-traditionerne - med undtagelse af Kai Normann Andersen!
Fynbo-malerne var omgivet af kvindelige malertalenter, der i sjælden grad fik opbakning af deres kunstnermænd. På Johannes Larsen-museet ses den frodige vækst i deres billedkunst
POSER UNDER øjnene, usund hud, stemmen grødet af træthed. Vi ser de talende ansigter hver aften på tv: Politikere, der søger at brænde sig frem til vores skærm gennem haglbyger af angreb og antydninger fra journalister og indbudt publikum...
Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie