Person

Ludvig Brandstrup

Feature
6. august 2020

Første gang Louis Armstrong var med i en dansk film, blev han kaldt en brøleabe. Anden gang gav han kærlighedsråd

Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie
Ib Schønberg iført blackface-makeup, sod fra en kakkelovn, forsøger sig med en parodi på Louis Armstrong i den ubehjælpelige danske komedie ’København – Kalundborg og – ?’ fra 1934.
5. marts 1998

På pæl og i trapez

POSER UNDER øjnene, usund hud, stemmen grødet af træthed. Vi ser de talende ansigter hver aften på tv: Politikere, der søger at brænde sig frem til vores skærm gennem haglbyger af angreb og antydninger fra journalister og indbudt publikum...
27. januar 2006

Kai, Liva, PH, Marguerite og alle de andre

I den omstridte statslige kanon er den rytmiske musik efter 1968 blevet forgyldt på bekostning af før-rock-traditionerne - med undtagelse af Kai Normann Andersen!
22. september 2001

En danskhed, der forsvandt

1930’ernes danske revyer genopstår på syv cd’er: Til swingende musik forgylder stjernekunstnere tekster, der ikke altid fortjener det
4. august 2001

Alheds blomstring

Fynbo-malerne var omgivet af kvindelige malertalenter, der i sjælden grad fik opbakning af deres kunstnermænd. På Johannes Larsen-museet ses den frodige vækst i deres billedkunst