Person

Madonna

Ugen på kulturgangen

Farvel til den folkekære heks Dannie Druehyld og farvel til DR’s eneste filmprogram

Kulturredaktionen fortæller i denne uge om en ny formand for Radio- og tv-nævnet, der undrer sig over, at lytterantal ikke er et kvalitetsparameter. Vi undrer os selv over, at folk taler om Billie Eilishs tøj. Og vi sørger over Dannie Druehyld og håber ikke at komme til at sørge over Troldspejlet

Imponerende særudstilling på Louisiana giver kunsthistorisk klangbund til det hotte emne moderskab

Ny imponerende særudstilling på Louisiana handler om vores alle sammens MOR og fungerer som vigtig klangbund for de ideologiske kampe, der stadig foregår i morens navn

»Hvis ti af dem satte sig sammen til en middag, kunne de jo redde titusindvis af liv.«

Branko Milanovic, stjerneøkonomen der gav os ’elefantkurven’, undrer sig: Hvordan har den globale milliardærklasse dog kunnet håndtere coronakrisen så idiotisk?

Der er grund til at mindes Alan Parker og hans vigtige, musikalske og underholdende film

Umiddelbart er Alan Parkers film – ’Bugsy Malone’, ’Fame’, ’Midnight Express’, ’Birdy’, ’The Commitments’, ’Evita’ – meget forskellige. Men der løber en rød tråd af visuel flair og humanisme igennem dem alle. Nu er den britiske filmskaber død, 76 år gammel

Lady Gaga giver os en mental, dansabel brandudgang fra verdenskrisen

Discoen er vendt tilbage, og det har en række popmusikere – herunder Lady Gaga – også opsnuset. Det er en nostalgisk retur til drømmenes verden, men også til lyden af en anden tids eskapisme, nemlig flugten fra 1970’ernes økonomiske krise

’The Last Dance’ gør os til lykkelige undersåtter i Michael Jordans kongerige

Basketballspillere er tryllekunstnere og ekvilibrister, og Netflix’ dokumentarfilmserie ’The Last Dance’ portrætterer den største nogensinde, Michael Jordan, og folder historien om hans sidste sæson hos Chicago Bulls ud. Chefredaktøren og filmredaktøren har set serien og diskuterer, hvorfor det er så god en fortælling, hvorfor Michael Jordan blev en stjerne uden en sag, og hvordan det kan være, at de begge elsker kapitalismens opium

FOLK

FOLK fra dagens avis

Musikken i 2019: Popstjernerne blev teen-angste, sydkoreanske og flamencofarvede

2019 var et år, hvor nye ikkeengelsksprogede og utilpassede personager blev popstjerner. Et år i den usunde kønsdrifts navn og et år, hvor anderledes kønnede prægede musikken, og klima- og bandekampe prægede musikerne. Og hvor den britiske grimerap – igen – gik i brechen for Jeremy Corbyn
Rune Lykkeberg

»’Like a Virgin’ handler om en pige, som er vild med en fyr med en stor pik«

Quentin Tarantinos første film, ’Reservoir Dogs’, fra 1992 viser, hvordan man kan bruge replikker til at opbygge verden og dialoger til at knytte den gamle verden til en ny virkelighed

Popdronningen Robyn gav os det allermest private fra hele sit liv

Den svenske popstjerne Robyn kom til Roskilde med sit comeback efter otte års albumpause. Det føltes ikke som om hun havde mistet et eneste beat i de mellemliggende år. Men hun efterlod heller ingen tvivl om, at hun er blevet en anden

Sider

Mest læste

  1. Ny imponerende særudstilling på Louisiana handler om vores alle sammens MOR og fungerer som vigtig klangbund for de ideologiske kampe, der stadig foregår i morens navn
  2. Der blev rodet godt og grundigt rundt i alverdens teenage-drenges hede fantasier i denne uge, da én af tidens mest sexede popstjerner afslørede, hvad hun havde under kjolen
  3. En amerikansk konspirationsthriller om de mystiske gnostikere har fået tag i et rekordstort massepublikum. Romanens succes repræsenterer dog kun den seneste vækkelse for den 2.000 år gamle oldtidssekt, som den kristne kirke nådesløst forfulgte for kætteri
  4. Det er på høje tide, at kvindekønnet tager et medansvar for pornoficeringen af det offentlige rum
  5. Discoen er vendt tilbage, og det har en række popmusikere – herunder Lady Gaga – også opsnuset. Det er en nostalgisk retur til drømmenes verden, men også til lyden af en anden tids eskapisme, nemlig flugten fra 1970’ernes økonomiske krise
  6. Sig ordet Pink og mange vil utvivlsomt tænke på den vilde, unge popsild med spark røv-attituden (har man nogensinde hørt hende åbne munden uden at bande?) og tilhørende grimme tatoveringer...
  7. Quentin Tarantinos første film, ’Reservoir Dogs’, fra 1992 viser, hvordan man kan bruge replikker til at opbygge verden og dialoger til at knytte den gamle verden til en ny virkelighed
  8. Britney Spears kom til byen med sit cirkus, boostede sit ego og mimede til musikken. Det ville være rart at skamrose gøgleriet, men det er simpelthen ikke muligt. Formentlig den pivringeste koncert i Parkens ellers lange synderegister, inklusive det internationale Melodi Grand Prix i 2001