Person

Mærsk Mc-Kinney Møller

Ugen på kulturgangen

Egentlig brød Mærsk Mc-Kinney Møller sig ikke om opera

Et socialt spil med nazikort og et nedslående resultat af forskningen i overlevelseschancerne i ’Game of Thrones’ har i denne uge optaget kulturredaktionen, der allerede har lagt to gaver ind under juletræet på redaktionen: en nyudgivet metaopera om tilblivelsen af Mærsks operahus på Holmen og to hidtil glemte lydværker af kunstneren Lene Adler

Utidig omhu

Op i røven med rettidig omhu

En sørgelig forsamling

Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møllers begravelse blev en trist forestilling – tom, tilrettelagt og timet

Den rige mand

Fuck-typen. Jeg har aldrig været typen, der fabler om den helt store gevinst i Lotto. Fuck-typen: Fuck alle idioter, der bor i grimme, små huse og grimme, små lejligheder og kører i grimme, små biler til og fra deres grimme, små og især dybt latterlige lønarbejde. Fuck, fuck, fuck

En velforberedt død

Få dødsfald har været så velforberedte som Mærsk Mc-Kinney Møllers. Medierne har i årevis haft nekrologer, beredskabsplaner og hyppigt opdaterede særtillæg klar. I weekenden kom det frem, at skibsrederen også selv – ned til mindste detalje – havde planlagt sin begravelse

Her flages der på halv

Erhvervsmajestætens død gjorde det tydeligt, hvilke målgrupper medierne henvender sig til, og Mærsk Mc-Kinney Møller blev uantastet kaldt amerikanernes bedste ven

Den imponerende samfundsstøtte

Historiker, forfatter og Informations tidl. erhvervsjournalist Ole Lange ser tilbage på den afdøde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møllers liv som topfigur i dansk erhvervsliv

Staten og den syvtakkede stjerne

Staten og Mærsk har alle dage været tæt forbundne. Det har ikke altid gjort det nemt for staten at stille krav i oliefor-handlinger. Så snart Mærsks forhandlere træder ind, bukker alle i ærefrygt, mener Hans Engell

Grib håndtaget, Lidegaard!

Herligt, vi har en klima- og energiminister, der siger, at han engang havde et håndtag, der kan sikre, at vores fælles olie kommer fællesskabet og ikke et aktieselskab på Esplanaden til gavn og glæde

Det er fordelingen, den er gal med

Vækst i sig selv er ikke et onde, sådan som vækstkritikerne hævder. Men den bliver først gavnlig, når vi husker fordelingsdiskussionen. Uden omfordeling gavner væksten kun de få og ender med at underminere fællesskabet

Sider

Mest læste

  1. Det ligger helt uden for poetens forestillingsevne, at et menneske, der går anderledes klædt og beskæftiger sig med andre ting end han selv, og oven i købet foretager sig noget så profant som hver morgen at tage toget til arbejde, skulle have et rigt indre liv og for eksempel være belæst, begavet, musikalsk, humoristisk, levende, sanselig og følsom
  2. Først lancerede den tyske venstrefløj ideen og senere har de britiske EU kritikere fulgt op - nemlig, at EU i virkeligheden er baseret på Hitlers stormagtdrømme. Siden er der blevet spekuleret i, hvem det er, der trækker i trådene bag kulisserne i dagens EU - om det er den logeagtige sammenslutning Bilderberg eller Den Trilaterale Kommision, der også består af magtfulde mennesker?
  3. Hvad, der skulle have været den sublime opera, blev ødelagt af bygherrens paranoide forhold til glas, diktatoriske tendenser og desavouering af den kreative praksis, skriver arkitekten Henning Larsen i sit ætsende smædeskrift imod Mærsk Mc-Kinney Møller
  4. Op i røven med rettidig omhu
  5. Erik A. Nielsen formår, kyndig og belæst, som han er, at vise den kristne fortolkningslære frem i dens mangfoldighed og rigdom
  6. Historiker, forfatter og Informations tidl. erhvervsjournalist Ole Lange ser tilbage på den afdøde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møllers liv som topfigur i dansk erhvervsliv
  7. Et socialt spil med nazikort og et nedslående resultat af forskningen i overlevelseschancerne i ’Game of Thrones’ har i denne uge optaget kulturredaktionen, der allerede har lagt to gaver ind under juletræet på redaktionen: en nyudgivet metaopera om tilblivelsen af Mærsks operahus på Holmen og to hidtil glemte lydværker af kunstneren Lene Adler
  8. Per Arnoldi assisterede Mærsk Mc-Kinney Møller i desavoueringen af operaens arkitektoniske udtryk, hævder Henning Larsen. Selv vil billedkunsteren lade arkitekten 'synge solo'