Person

Margaret Mead

Anmeldelse
23. august 2019

En ny forståelse af race, sex og køn

Charles King fortæller historien om en gruppe amerikanske antropologer, der gjorde et betydeligt arbejde for at nedbryde en race- og kønsforståelse, som var (og stadig er) meget ødelæggende for mellemmenneskelig forståelse og empati
Den amerikanske antropolog Margaret Mead, som er en af hovedpersonerne i Charles Kings bog, var meget optaget af seksuelle praksisser og deres kulturelle forankring.
Baggrund
19. december 2009

Carsten Jensen: Vil vore børn hade os?

Vi er ikke den første civilisation, der står over for truslen om et sammenbrud. Det kan godt være, at vore forgængere i selvødelæggelsens skødesløse kunst, troede, at afslutningen på deres samfundsform var afslutningen på verden. Forskellen på dem og os er blot, at denne gang er det sandt, skriver Carsten Jensen om det ansvar vi er nødt til at tage på os. Nu
Vi er ikke den første civilisation, der står over for truslen om et sammenbrud. Det kan godt være, at vore forgængere i selvødelæggelsens skødesløse kunst, troede, at afslutningen på deres samfundsform var afslutningen på verden. Forskellen på dem og os er blot, at denne gang er det sandt, skriver Carsten Jensen om det ansvar vi er nødt til at tage på os. Nu
11. december 2006

Kosmopolitisk rodløshed som rationelt valg

Langt de fleste mennesker i verden ville vælge de nordatlantiske eliters frie og individualiserede livsform, hvis muligheden stod dem åben
21. marts 2005

Hvorfor gå, når man kan slå?

Mænds vold mod kvinder er et symptom på, at der fortsat hersker ulighed mellem kønnene
21. marts 2005

Hvorfor gå, når man kan slå?

Mænds vold mod kvinder er et symptom på, at der fortsat hersker ulighed mellem kønnene
31. august 2004

Feministisk filosofi?

Anmeldt Lilian Munk Rösing anbefaler i en anmeldelse den 18.aug. May Schott Robins bog om feministisk filosofi. Jeg har både sympati og forhåbentlig også lidt forståelse for betydningen af et kvindeperspektiv i både politik, litteratur, ledelse og forvaltning – selv om der rimeligvis også til kvindekønnets perspektiv hører arketypiske fælder ganske som for mændenes vedkommende...
Kronik
21. februar 2004

Den roterende kamp for barndommen

Produktion, markedsføring og salg af legetøj udgør en stadig stigende konkurrenceklynge for erhvervslivet. Samtidig gennemgår legetøjet en stigende grad af narrativisering og dermed mytologisering
30. november 2001

En antropolog med ben i næsen

Tænk, hvis præsident Bush havde et brændende ønske om at forstå de terrorister, han har så travlt med at slå til sprællemænd
7. september 2001

NEKROLOGER

John Chambers, 78 *Den amerikanske make up-artist John Chambers er død, 78 år gammel. Chambers, der var en af fagets store skikkelser, begyndte sin karriere på tv i 50’erne efter at have arbejdet med tandproteser og vansirede krigsveteraner...
19. januar 2001

Et filosofisk overkill?

(2. sektion) To nordmænd har sat sig for at afdække Astrid Lindgrens filosofiske rødder og præferencer – og det er mere end problematisk Filosofi Det kan næppe undre nogen, at Jostein Gaarders kæmpeoplag og mammutsucces med Sofies verden har fået andre filosofiske hoveder – professionelle såvel som amatører – til at spekulere over, hvordan man gør ham kunsten efter...

Sider

  • 18. april 1998

    Familien - et tilflugtssted i en hjerteløs verden

    I den ideologiske krig om familien betragtes forestillingen om kernefamilien, faderskabet og romantisk kærlighed som historisk parentes. Men den debat er ikke ny, viser læsning af 21 år gammel bog af Christopher Lasch, der nu udkommer på dansk Debatten om tvangsfjernelse af børn raser i Danmark i disse dage efter en følelsesladet tv-udsendelse, og læger og andre eksperter anbefaler flere tvangsfjernelser af børn fra forældre, der gør sig skyldig i groft omsorgssvigt og ikke er sig opgaven voksen...
  • Baggrund
    19. december 2009

    Carsten Jensen: Vil vore børn hade os?

    Vi er ikke den første civilisation, der står over for truslen om et sammenbrud. Det kan godt være, at vore forgængere i selvødelæggelsens skødesløse kunst, troede, at afslutningen på deres samfundsform var afslutningen på verden. Forskellen på dem og os er blot, at denne gang er det sandt, skriver Carsten Jensen om det ansvar vi er nødt til at tage på os. Nu
    Vi er ikke den første civilisation, der står over for truslen om et sammenbrud. Det kan godt være, at vore forgængere i selvødelæggelsens skødesløse kunst, troede, at afslutningen på deres samfundsform var afslutningen på verden. Forskellen på dem og os er blot, at denne gang er det sandt, skriver Carsten Jensen om det ansvar vi er nødt til at tage på os. Nu