Person

Margrete Auken

Margrete Auken: EU skal skabe konkurrencedygtige togrejser gennem hele Europa

Vi skal bruge mindst halvdelen af EU’s infrastrukturmidler til at sikre bedre og hurtigere tog på tværs af Europa. Så kan togene blive konkurrencedygtige med flyene, skriver Margrete Auken i dette debatindlæg

Margrete Auken: »Jeg kan næsten ikke bære, at DF har haft deres nationalistiske fingre nede i min mad«

Europaparlamentariker Margrete Auken (SF) vil ikke udfordres af sin mad, for hvorfor skulle hun det? Hun har så meget andet at slås med

Ti danske spidskandidater til Europa-Parlamentet, to spørgsmål

Vi har spurgt de danske spidskandidater om Europa-Parlamentets tre største succeser i den seneste valgperiode, og hvad den vigtigste opgave bliver for dem selv

EU-kandidattest 2019: Hvem skal du stemme på til EP-valget?

Hvilken af de 10 spidskandidater til Europa-Parlamentsvalget den 26. maj er du mest enig med? Tag testen og få svaret

Finanstilsynets chef var med til at frikende Finanstilsynet i hvidvaskskandale

Der var glæde i det danske og estiske finanstilsyn, da Den Europæiske Bankmyndighed for nylig droppede en undersøgelse af deres potentielle lovbrud i forbindelse med hvidvaskskandalen i Danske Bank. Nu viser det sig, at de to myndigheders øverste chefer selv var med til at afgøre sagen. En klar interessekonflikt, lyder kritikken

Eksperter om SF’s europæiske togfond: »Man skal passe på ikke at smøre investeringerne for tyndt ud«

SF’s forslag om at oprette en ny europæisk togfond møder både ros og skepsis fra eksperter. Medlem af EU-Parlamentet for SF Margrete Auken understreger, at fonden skal suppleres af flyafgifter og en bedre investeringsplan

FOLK

Global klimastrejke: »Nu er det en folkesag«

I mere end 2000 byer og mindst 100 lande verden over, strejkede skoleelever fredag for klimaet. Udbredelsen af den globale klimastrejke er udtryk for, at det ikke længere er en klassekamp, men er blevet en folkesag, siger ekspert

FOLK

FOLK fra dagens avis

I weekenden gik de grønne partier markant frem ved tre forskellige valg. Måske står Europa foran en ny grøn bølge

I de tre europæiske kernelande, Tyskland, Belgien og Luxembourg, fik de grønne partier søndag den største valgfremgang. Det grønne er blevet mainstream, men stadig primært i storbyerne, mener valgforskere

Sider

Mest læste

  1. Søskendeparret Ida og Sune Auken har gjort præcis som deres forældre.
  2. Indholdet i EU-politikken har overhalet den principielle ja-nej-stillingtagen. Det mener Rasmus Nørlem Sørensen, chefanalytiker i DEO (Demokrati i Europa Oplysningsforbundet). Den mest markante udvikling på området er, at partierne er begyndt at få en egentlig EU-politik
  3. Den gensplejsede majs, der nu mistænkes for at være sundhedsskadelig, blev godkendt i EU trods medlemslandes advarsler, og undersøgelserne af dens skadevirkninger blev hemmeligholdt - også af de danske myndigheder
  4. Hvilken af de 10 spidskandidater til Europa-Parlamentsvalget den 26. maj er du mest enig med? Tag testen og få svaret
  5. I mere end 2000 byer og mindst 100 lande verden over, strejkede skoleelever fredag for klimaet. Udbredelsen af den globale klimastrejke er udtryk for, at det ikke længere er en klassekamp, men er blevet en folkesag, siger ekspert
  6. Der var glæde i det danske og estiske finanstilsyn, da Den Europæiske Bankmyndighed for nylig droppede en undersøgelse af deres potentielle lovbrud i forbindelse med hvidvaskskandalen i Danske Bank. Nu viser det sig, at de to myndigheders øverste chefer selv var med til at afgøre sagen. En klar interessekonflikt, lyder kritikken
  7. Hvis jeg kun havde omgåedes de radikale, var jeg havnet på et nej, siger Margrete Auken, som efter måneders overvejelser stemmer ja til euroen Folketingsmedlem Margrete Auken, SF, mener selv, at hendes ja-melding til euroen er den logiske konsekvens af hendes erfaringer med det europæiske samarbejde de sidste tre årtier...
  8. SF’s forslag om at oprette en ny europæisk togfond møder både ros og skepsis fra eksperter. Medlem af EU-Parlamentet for SF Margrete Auken understreger, at fonden skal suppleres af flyafgifter og en bedre investeringsplan