Person

Marguerite Duras

Hvor er de gode bøger om fulde kvinder? Vi er taget på litterær druktur efter svar

Alle siger, at Jeppe drikker, ingen spørger hvorfor. Men hvorfor tog hans rappenskraldede hustru Nille ikke også en slurk i Holbergs komedie? Vi dykker ned i alkoholens og kvindernes litteraturhistorie for at se, hvordan kvinder har beruset sig i de store fortællinger – og finder ud af, at der er mere end moralske tømmermænd at hente

Den pædofile, libertineren og den søde hævn: Ni kulturhistoriske nedslag i skyggesiden af fransk frisind

Det franske frisind, den frigjorte seksualitet og 70’ernes vilde eksperimenter er alle dele af især den franske overklasses historie med dekadence og grænseoverskridelser. Information giver her ni nedslag i libertinismen og pædofiliens franske kulturhistorie

At blive hjemme en hel sommer er en løbende konfrontation med virkeligheden

Sommerens årlige badeferie repræsenterer en virkelighedsflugt, som i år er de færreste forundt. Og når vejret så også er dårligt, er det svært at undgå fornemmelsen af, at der slet ikke var nogen sommer, slet ikke var nogen pause fra det virkelige liv, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme

Det er værd at læse om efterkrigstidens liderlige og camparidrikkende overklasse, når Duras skildrer den

Marguerite Duras’ nyoversatte roman ’De små heste i Tarquinia’ fra 1953 veksler mellem trekantsdrama blandt velhavende badegæster og en decideret absurd skildring af mennesker i sorg

Mesterværket ’Jeanne Dielman’ er tilbage i biograferne efter 45 år. Den er stadig tre timer værd

Belgiske Chantal Akermans 45 år gamle og mere end tre timer lange ’Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ er et minimalistisk, feministisk mesterværk om et af den slags stille kvindeliv, vi sjældent ser på lærredet. Nu har filmen dansk repremiere
Anmeldelse

Gensyn med Duras’ mystiske Lol V. Stein i strålende klar oversættelse

Marguerite Duras’ roman om Lol V. Steins mystiske henførelse er et glædeligt gensyn med en kvinde, der ikke er til at få hold på. De strålende oversættere føjer hermed et nyt værk til en kærkommen kanon for unge pigers på én gang passivt og aktivt skandaliserende seksualitet

Gid det var mig: Majse Aymo-Boot

Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, de ville ønske, de selv havde skrevet – og forklarer hvorfor

Læser du bøger: Tine Fischer

Tine Fischer er festivaldirektør på CPH:DOX, Københavns internationale dokumentarfilmfestival, som åbner i næste uge. Hun havde i mange år altid en af Marguerite Duras’ bøger på sig
Nye læsere kan begynde her
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen

’Duras var lidenskabeligt imod den lille borgerlige form for kærlighed’

Marguerite Duras vidste noget om nydelsen i den ulykkelige kærlighed, også der hvor det hele går galt. I den forstand er der aldrig grund til at fortryde. Det siger skuespillerinden Fanny Ardent, der fik sit gennembrud som femme fatale i François Truffauts film i 1980’erne. Nu optræder hun med Duras-stykker, og hun genkender i den grad Duras’ forståelse af kærlighed

Sider

Mest læste

  1. Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  2. Filminstruktør og forfatter Marguerite Duras inspirerer med sit særegne blik og sin påtrængende stemme nye danske forfatteres forhold til det politiske og det sanselige. Sammen med dem udforsker Cinemateket en intim og vanskelig filmkunst, hvor stemmen fjernes fra billedet, og kamerablikket glider væk fra det, vi forventer at se
  3. Marguerite Duras’ nyoversatte roman ’De små heste i Tarquinia’ fra 1953 veksler mellem trekantsdrama blandt velhavende badegæster og en decideret absurd skildring af mennesker i sorg
  4. Belgiske Chantal Akermans 45 år gamle og mere end tre timer lange ’Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ er et minimalistisk, feministisk mesterværk om et af den slags stille kvindeliv, vi sjældent ser på lærredet. Nu har filmen dansk repremiere
  5. Marguerite Duras’ gennembrudsroman ’Dæmning mod Stillehavet’ foreligger nu omsider på dansk og kan således være indgang til et af det tyvende århundreds helt store forfatterskaber, som senere skulle folde sig ud i en særegenhed, som kun kan kaldes durasiansk
  6. Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, de ville ønske, de selv havde skrevet – og forklarer hvorfor
  7. Det franske frisind, den frigjorte seksualitet og 70’ernes vilde eksperimenter er alle dele af især den franske overklasses historie med dekadence og grænseoverskridelser. Information giver her ni nedslag i libertinismen og pædofiliens franske kulturhistorie
  8. Elskere. Marguerite Duras’ ’Elskeren fra Nordkina’ er en fantastisk skildring af køn og kolonimagt. Og så er det med den bog tydeligt, hvorledes Duras har præget den nyeste generation af danske forfattere