Person

Marguerite Duras

At blive hjemme en hel sommer er en løbende konfrontation med virkeligheden

Sommerens årlige badeferie repræsenterer en virkelighedsflugt, som i år er de færreste forundt. Og når vejret så også er dårligt, er det svært at undgå fornemmelsen af, at der slet ikke var nogen sommer, slet ikke var nogen pause fra det virkelige liv, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme

Det er værd at læse om efterkrigstidens liderlige og camparidrikkende overklasse, når Duras skildrer den

Marguerite Duras’ nyoversatte roman ’De små heste i Tarquinia’ fra 1953 veksler mellem trekantsdrama blandt velhavende badegæster og en decideret absurd skildring af mennesker i sorg

Mesterværket ’Jeanne Dielman’ er tilbage i biograferne efter 45 år. Den er stadig tre timer værd

Belgiske Chantal Akermans 45 år gamle og mere end tre timer lange ’Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ er et minimalistisk, feministisk mesterværk om et af den slags stille kvindeliv, vi sjældent ser på lærredet. Nu har filmen dansk repremiere
Anmeldelse

Gensyn med Duras’ mystiske Lol V. Stein i strålende klar oversættelse

Marguerite Duras’ roman om Lol V. Steins mystiske henførelse er et glædeligt gensyn med en kvinde, der ikke er til at få hold på. De strålende oversættere føjer hermed et nyt værk til en kærkommen kanon for unge pigers på én gang passivt og aktivt skandaliserende seksualitet

Gid det var mig: Majse Aymo-Boot

Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, de ville ønske, de selv havde skrevet – og forklarer hvorfor

Læser du bøger: Tine Fischer

Tine Fischer er festivaldirektør på CPH:DOX, Københavns internationale dokumentarfilmfestival, som åbner i næste uge. Hun havde i mange år altid en af Marguerite Duras’ bøger på sig
Nye læsere kan begynde her
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen

’Duras var lidenskabeligt imod den lille borgerlige form for kærlighed’

Marguerite Duras vidste noget om nydelsen i den ulykkelige kærlighed, også der hvor det hele går galt. I den forstand er der aldrig grund til at fortryde. Det siger skuespillerinden Fanny Ardent, der fik sit gennembrud som femme fatale i François Truffauts film i 1980’erne. Nu optræder hun med Duras-stykker, og hun genkender i den grad Duras’ forståelse af kærlighed

I skriften bestrides civilisationen

Står civilisationen som målet for Freuds udforskning af begæret, er det først og fremmest begærets utæmmelighed, Marguerite Duras udforsker – som eksempelvis i hendes skriftsamling ’Fartøjet Night’, der lige er udkommet på dansk

Kroppens liv i længslernes brølen

Den store franske forfatter Marguerite Duras’ anden roman ’Det stille liv’ fra 1944 er en gyser om kærlighed, hævn og begær i Provinsfrankrig

Sider

Mest læste

  1. Marguerite Duras’ roman om Lol V. Steins mystiske henførelse er et glædeligt gensyn med en kvinde, der ikke er til at få hold på. De strålende oversættere føjer hermed et nyt værk til en kærkommen kanon for unge pigers på én gang passivt og aktivt skandaliserende seksualitet
  2. I Marguerite Duras’ ’Smerten’ grædes der over tabet af hjemland, tabet af frihed og over Europas ødelæggelse
  3. Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  4. Jeg søger tilflugt hos Marguerite Duras. Hvorfor har jeg ikke skrevet nogen anmeldelser i oktober og november? Det er smukt at tale om vejret. Det er umuligt at læse, så læser man alligevel igen. Hurra
  5. Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, de ville ønske, de selv havde skrevet – og forklarer hvorfor
  6. Ikke alene har både franske medier og fransk litteratur i dette efterår været fyldt med døde børn, den litterære diskussion har også eksplosivt handlet om, hvem der har retten til at skrive om dem. Fiktionen, virkeligheden og forfatterne har danset vals i et makabert spejlkabinet, og det kan ikke udelukkes, at det spøger
  7. Belgiske Chantal Akermans 45 år gamle og mere end tre timer lange ’Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ er et minimalistisk, feministisk mesterværk om et af den slags stille kvindeliv, vi sjældent ser på lærredet. Nu har filmen dansk repremiere
  8. Xiaolu Guo tegner et fragmenteret portræt af en postmoderne ungdomsgeneration med bonderødder og storbydrømme. En hungrende ungdom i klemme mellem selvrealisering og system