Person

Marilyn Mazur

Interview
22. juli 2021

Slagtøjsspiller Marilyn Mazur: »Jo flere trommer du har, jo mere melodi kan du faktisk spille«

Som kvindelig slagtøjsspiller er internationalt feterede Marilyn Mazur en sjældenhed i dansk jazz. Det er vigtigt at få flere slagtøjsstemmer ind i jazzen, mener hun. »Det er ligesom billedkunst; det er dødssygt, hvis der kun er én farve.« I Informations jazzskole er vi nået til musikkens rytmiske rygrad: trommerne
Marilyn Mazur er født i New York i 1955, men hendes forældre flyttede til Danmark, da hun var seks år gammel. Hun har en baggrund som balletdanser og var ved at uddanne sig til pianist, da hun begyndte at lytte til jazz. Frygtløs sadlede hun om og valgte slagtøjet som sit hovedinstrument, da hun blev optaget på Det Rytmiske Musikkonservatorium: »Jeg så dengang, at der ikke var andre kvinder, der gjorde det. Og tænkte, at den lyd måtte jeg bare udforske.«
Feature
25. juni 2021

Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Anmeldelse
11. april 2011

Klassisk eller jazzisk

Jazzanmelderen afprøver sin egen fornemmelse for jazzfornemmelse
Hos finske Iiro Rantala opfattes tempi som et resultat af en beslutning — ikke som noget organisk.
Anmeldelse
12. juli 2010

Jazzsuitens mester

Palle Mikkelborg blev den store oplevelse i jazzfestivalens sidste weekend
Fredag aften var der grund til at beundre Palle Mikkelborg både som iscenesætter, men så sandelig også som melodisk skaber med stor overskud, da han som (næsten) dansk rosin i den internationale festival-pølseende indledte den københavnske jazzfestivals sidste weekend med en kvartet med Marilyn Mazur, guitaristen Mikkel Nordsø og harpenisten Hellen Davies. Billedet her er fra en tidligere koncert.
Anmeldelse
13. november 2009

På Braad Thomsens øde jazz-ø

Fint udvalg af drømmejazz fra filminstruktøren med en passion for freejazz
Marilyn Mazur. En af få kvindelige instrumentalister, der får lov at gøre turen med til Braad Thomsens øde ø. Han priser hende især for hendes legesyge dristighed, hendes sufi-tilgang til musikken og hendes evne til at få musik ud af alt fra græske fåreklokker til tibetanske vandtrommer.
Anmeldelse
2. november 2009

Sangere med og uden dåbsgaver

Besøget af Stacey Kent i Jazzhouse satte nye cd'er fra to danske sangere i velkomment relief
Anmeldelse
14. oktober 2009

Münchenfest uden øl og pølser

Jazzens mest eksklusive pladeselskab, tyske ECM, fejrer de første 40 år med sværm af nye udgivelser
Inde i ECM-studiets ambitiøse atmosfære af perfektionisme sammen med det legendariske plademærkes direktør  og producer, Manfred Eicher. 
 Til højre sammen med Keith Jarrett, Jack deJohnette og Gary Peacock. Til venstre et andet af pladeselskabets største navne, amerikanske Chick Corea, under en koncert i Odd Fellow-palæet i 1977.
Anmeldelse
13. juli 2009

Mikkelborg fra indigo til elektrisk rød

Fejringen af Palle Mikkelborgs første 50 år i musikken afsluttede en jazzfestival, der især vil huskes for, at her blev Copenhagen Jazzhouse reddet fra lukning
Palle Mikkelborg modtog stående bifald af et begejstret publikum i Det kgl. Teater lørdag aften.
Anmeldelse
9. juli 2009

Herren viste sig på Frederiksberg

Forrygende gospel med John Scofield, da det først kom i gang. Skuffende møde med Aaron Parks, der er bedre på ny dansk CD. Og et hastigt kig på Marilyn Mazurs rejse fra sæter til sukh
John Scofield og hans kvartet leverede maskulin gospel: Insisterende, hårdt huggende i det rytmiske og med rigelig soloplads til alle fire i kvartetten.
Baggrund
2. juli 2009

Jazzen puster sig op

10 dage med 1.000 koncerter er Copenhagen Jazz Festivals kur mod glemsel for musikken i hverdagen
Igen i år er jazzfestivalen næsten umulig at undgå for de mennesker, der ellers undgår jazz det meste af året.

Sider

  • Feature
    25. juni 2021

    Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

    I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
    I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
  • Anmeldelse
    2. november 2009

    Sangere med og uden dåbsgaver

    Besøget af Stacey Kent i Jazzhouse satte nye cd'er fra to danske sangere i velkomment relief
  • 28. april 2000

    Mazur i fuld udfoldelse

    Nye udgivelser med minimalistisk Palle Mikkelborg og Marilyn Mazur for fuldt udtræk Nye cd'er Marilyn Mazur og Palle Mikkelborg har som musikere meget tilfælles. Om ikke instrumenter, så bl...
  • Interview
    22. juli 2021

    Slagtøjsspiller Marilyn Mazur: »Jo flere trommer du har, jo mere melodi kan du faktisk spille«

    Som kvindelig slagtøjsspiller er internationalt feterede Marilyn Mazur en sjældenhed i dansk jazz. Det er vigtigt at få flere slagtøjsstemmer ind i jazzen, mener hun. »Det er ligesom billedkunst; det er dødssygt, hvis der kun er én farve.« I Informations jazzskole er vi nået til musikkens rytmiske rygrad: trommerne
    Marilyn Mazur er født i New York i 1955, men hendes forældre flyttede til Danmark, da hun var seks år gammel. Hun har en baggrund som balletdanser og var ved at uddanne sig til pianist, da hun begyndte at lytte til jazz. Frygtløs sadlede hun om og valgte slagtøjet som sit hovedinstrument, da hun blev optaget på Det Rytmiske Musikkonservatorium: »Jeg så dengang, at der ikke var andre kvinder, der gjorde det. Og tænkte, at den lyd måtte jeg bare udforske.«
  • Anmeldelse
    9. juli 2009

    Herren viste sig på Frederiksberg

    Forrygende gospel med John Scofield, da det først kom i gang. Skuffende møde med Aaron Parks, der er bedre på ny dansk CD. Og et hastigt kig på Marilyn Mazurs rejse fra sæter til sukh
    John Scofield og hans kvartet leverede maskulin gospel: Insisterende, hårdt huggende i det rytmiske og med rigelig soloplads til alle fire i kvartetten.