Person

Martin Scorsese

Bognyt
18. juni 2021

Darnella Frazier, der optog mordet på George Floyd, tildeles Pulitzerpris i historisk progressiv uddeling

I USA har Pulitzerprisens juryer haft fokus på race og kønsdiskriminering – i Storbritannien har forfatteren Nikesh Shukla sagt nej tak til at blive ’Member of the Most Excellent Order of the British Empire’, for dén racistiske kolonimagt gider han ikke glorificere
Darnella Frazier (tredje fra højre) filmer med sin mobiltelefonen anholdelsen, der endte med mordet på George Floyd. Fotoet er et still fra kropskameraet på en betjent fra Minneapolis Police.
Anmeldelse
9. april 2021

Sharon Stone, der er langt mere end sin villighed til at smide tøjet, slår igen i ny selv(hjælps)biografi

I ikoniske filmroller blev hun en af 1990’ernes hotteste stjerner, men kæmpede for at blive respekteret. I erindringsbogen ’The Beauty of Living Twice’ genovervejer Sharon Stone et liv med overgreb, betydningsfulde instruktører og en voldsom hjerneblødning, der fik alt til at ændre sig
Livstruende hjerneblødning, operation mod brystkræft, incest, tørre tæsk og et modvilligt Hollywood er blot nogle af de elementer, der udgør historien om Sharon Stone.
Essay
11. december 2020

Ida Luka Holmegaard følte sig forstået af Disneys ’Mulan’ som barn, men noget har ændret sig

Mulan er en kinesisk myte fra det 4. århundrede, en historie med genkendelige grundtræk, der gennem de seneste mere end 1500 år er blevet fortalt igen og igen. Disney har givet os to versioner, en fra 1998 og en som netop har haft premiere på Disney+. Forfatter Ida Luka Holmegaard har set på, hvordan Disney renskurer myter og historier og forvalter kønsballaden om Mulan
Disneys nye version af ’Mulan’ (instrueret af Niki Caro) er mere en girl power-film end en film om at finde sin plads i kønsrollerne.
Feature
16. juni 2020

60 år: Før ’Psycho’ og ’Peeping Tom’ kom filmmonstrene udefra

For præcis 60 år siden var der premiere på to film, Alfred Hitchcocks ’Psycho’ og Michael Powells ’Peeping Tom’, der omdefinerede gysergenren ved at undergrave normaliteten og lade monsteret være mennesket selv
’Peeping Tom’, der på dansk fik titlen ’Fotomodeller dræbes’, fortæller om seriemorderen Mark Lewis (Karlheinz Böhm). ’Den blev opfattet som meget provokerende, fordi det var første gang, at man sagde, at det var en alment menneskelig ting at kunne opføre sig så perverst,’ siger gyserekspert og lektor Rikke Schubart.
Anmeldelse
21. november 2019

’The Irishman’ føjer sig flot til Martin Scorseses fortsatte fortælling om det moderne USA

Martin Scorsese rister en melankolsk rune over den amerikanske gangster og gangsterfilm i sit nye pragtværk ’The Irishman’, der har Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i hovedrollerne, og som kan – og naturligvis bør – ses i biografen nu, før den ender på Netflix
Frank Sheeran (t.h., Robert De Niro) baner vejen for den magtfulde fagforeningsboss, Jimmy Hoffa (Al Pacino), i Martin Scorseses nye film, ’The Irishman’.
Anmeldelse
19. januar 2018

’Wonderstruck’ er som at genopleve sit første besøg på et fortryllende museum

Todd Haynes fint og følsomt fortalte familiefilm, ’Wonderstruck’, handler om mange ting, ikke mindst det under, som naturen, kulturen og historien er
12-årige Rose (Millicent Simmonds) opsøger sin mor (Julianne Moore), en berømt skuespillerinde i New York, i den sort-hvide del af Todd Haynes’ fortryllende dobbeltfortælling, ’Wonderstruck’. 
Analyse
14. oktober 2017

Hollywood er drevet af frygt, grådighed og begær ... i den rækkefølge

Anklager mod den magtfulde filmproducent Harvey Weinstein for sexchikane og voldtægt tegner billedet af et Hollywood, som har brug for at få gjort hovedrent. Spørgsmålet er, om det kommer til at ske – for så vil Hollywood være forandret for evigt – eller om Weinstein får lov til at blive syndebuk for hele Hollywood
Harvey Weinstein, filmproducer og en af Hollywoods mest magtfulde mænd, har gennem flere årtier forgrebet sig på kvinder, siger talrige kilder. Nu er han blevet fyret med øjeblikkelig virkning fra det filmselskab, som han selv var med til at grundlægge.
Anmeldelse
13. oktober 2017

Filmatisering af Jo Nesbøs ’Snemanden’ burde være god. Det er den ikke

Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
Filmredaktør Christian Monggaard kan ikke forestille sig, at Nesbø selv er tilfreds, og han kan heller ikke forestille sig, at fans af bøgerne vil være tilfredse med filmatiseringen af ’Snemanden’ – for magen til makværk skal man lede længe efter.
Anmeldelse
18. maj 2017

Et fortryllende raritetskabinet

Todd Haynes’ ’Wonderstruck’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, er en meget fin og familievenlig film om familier, venskaber og vigtigheden af at kende til fortiden
12-årige Ben (Oakes Fegley, tv.) får en ny ven, da han stikker af til New York, i Todd Haynes’ ’Wonderstruck’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
27. januar 2017

Stilhed uden storm

Martin Scorsese har brugt 28 år på at få realiseret det religiøse drama ’Silence’, men det er der desværre ikke kommet nogen entydigt god film ud af
Andrew Garfield spiller den katolske præst, Rodrigues, der tages til fange af en japansk inkvisitor i Martin Scorseses nye film, ’Silence’.

Sider

  • Anmeldelse
    18. februar 2010

    Mand på randen af nervøst sammenbrud

    Martin Scorsese holder sig ikke tilbage, hvad angår filmiske virkemidler i sin seneste film, den kulørte thriller 'Shutter Island'
    Martin Scorsese holder sig ikke tilbage, hvad angår filmiske virkemidler i sin seneste film, den kulørte thriller 'Shutter Island'
  • Anmeldelse
    13. oktober 2017

    Filmatisering af Jo Nesbøs ’Snemanden’ burde være god. Det er den ikke

    Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
    Filmredaktør Christian Monggaard kan ikke forestille sig, at Nesbø selv er tilfreds, og han kan heller ikke forestille sig, at fans af bøgerne vil være tilfredse med filmatiseringen af ’Snemanden’ – for magen til makværk skal man lede længe efter.
  • Anmeldelse
    9. januar 2014

    Det handler om penge

    Martin Scorsese udstiller grådighed, uansvarlighed og vrangsiden af den amerikanske drøm i sin seneste film, den løsslupne komedie ’The Wolf of Wall Street’, hvor Leonardo Di Caprio giver den hele armen som skruppelløs børsmægler
    Det er en evig fest på kontoret hos Jordan Belforts (Leonardo DiCaprio) Stratton Oakmont. Her er Belforts partner, Donnie (Jonah Hill), ved at spise en guldfisk.
  • Anmeldelse
    15. marts 2012

    Hvad banegården gemte

    Martin Scorseses nye værk, ’Hugo’, er en magisk og rørende hyldest til den kunstart, filmen, instruktøren elsker så højt
    Filmkunst. ’Hugo’ er en tilsløret kærlighedserklæring til filmmediets tidløse kvaliteter og til stumfilmpioneren Georges Méliès, der var en af de første til at vise, hvad filmen for alvor kunne bruges til af fantastiske ting.
  • Essay
    11. december 2020

    Ida Luka Holmegaard følte sig forstået af Disneys ’Mulan’ som barn, men noget har ændret sig

    Mulan er en kinesisk myte fra det 4. århundrede, en historie med genkendelige grundtræk, der gennem de seneste mere end 1500 år er blevet fortalt igen og igen. Disney har givet os to versioner, en fra 1998 og en som netop har haft premiere på Disney+. Forfatter Ida Luka Holmegaard har set på, hvordan Disney renskurer myter og historier og forvalter kønsballaden om Mulan
    Disneys nye version af ’Mulan’ (instrueret af Niki Caro) er mere en girl power-film end en film om at finde sin plads i kønsrollerne.
  • Anmeldelse
    21. november 2019

    ’The Irishman’ føjer sig flot til Martin Scorseses fortsatte fortælling om det moderne USA

    Martin Scorsese rister en melankolsk rune over den amerikanske gangster og gangsterfilm i sit nye pragtværk ’The Irishman’, der har Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i hovedrollerne, og som kan – og naturligvis bør – ses i biografen nu, før den ender på Netflix
    Frank Sheeran (t.h., Robert De Niro) baner vejen for den magtfulde fagforeningsboss, Jimmy Hoffa (Al Pacino), i Martin Scorseses nye film, ’The Irishman’.
  • Anmeldelse
    2. januar 2012

    Genren, som kom ind fra kulden

    Tv-serierne var i mange år Askepot i kunstverdenen, men en ny bog, skrevet af danske akademikere, tager dem alvorligt, og dermed melder en ny generation af tv-historikere og analytikere sig for alvor ind på scenen. Tv-serierne kan noget, som biograffilm ikke kan, men der var lige en mødom, der skulle tages
    Tv-serierne var i  mange år Askepot i kunstverdenen, men en ny bog, skrevet af danske akademikere, tager dem alvorligt, og dermed melder en ny generation af tv-historikere og analytikere sig for alvor ind på scenen. Tv-serierne kan noget, som biograffilm ikke kan, men der var lige en mødom, der skulle tages
  • Interview
    25. september 2009

    Hvem er jeg egentlig?

    'Applaus', der har Paprika Steen i hovedrollen, handler om indre dæmoner og grandiose mennesker, som gør alle de forkerte ting, siger filmens instruktør, spillefilmdebutanten Martin P. Zandvliet
    Rampelys. Det er i første omgang hovedrolleindehaveren Paprika Steen, der er løbet med opmærksomheden for 'Applaus'. Men det bekymrer ikke den debuterende instruktør Martin Zandvliet: Jeg er jo bare Mr. Nobody, siger han.