Person

Mary Beard

Kunst eller porno
7. februar 2020

Hvad nu, hvis dette maleris titel i stedet for ’L’Origine du Monde’ var ’Jeanettes kusse’?

Det mandlige blik har formet kunsten i den vestlige verdens kroniske optagethed af nøgne kroppe. Men hvad sker der så, når kvinder kigger på dem? Den britiske kunsthistoriker Mary Beard leder efter den behårede grænse mellem pornografi og kunstens afklædte kroppe og prøver at se med andet end det mandlige begær
Gustave Coubert: ’L’Origine du monde’, 1866.
Anmeldelse
9. marts 2018

Rom er synonym med undergang

Mary Beard med nyt syn på det antikke Rom
Mary Beard med nyt syn på det antikke Rom
3. januar 2018

Bogen, der gjorde mig til feminist

'Feminist' blev i 2017 årets ord i ordbogen Merriam-Webster. Forfatterne Margaret Atwood, Mary Beard, Naomi Klein, Kamila Shamsie og Reni Eddo-Lodge fortæller her, hvilke litterære værker, der gjorde dem til kønsbevidste skrivere
Margaret Atwood er canadisk poet og forfatter.
Anmeldelse
23. december 2017

Vi har aldrig lært at høre autoriteten i en kvindestemme

I den vestlige kultur har kvinden fra begyndelsen været den, der altid må holdes på afstand fra magten. I en ny bog opsporer den engelske professor Mary Beard de kulturelle tråde, der væver antikkens lovpriste forfattere sammen med nutidens misogyne internet-trolls
Anmeldelse
3. september 2016

Globaliseringen blev opfundet i Rom

Mary Beards ’SPQR’ er et sandt overflødighedshorn af viden og refleksioner om, hvordan Romerriget opstod, udviklede sig og stadig præger verden. Bogen er derved i sig selv et argument for bevarelse af de klassiske fag på universiteterne
  • 3. januar 2018

    Bogen, der gjorde mig til feminist

    'Feminist' blev i 2017 årets ord i ordbogen Merriam-Webster. Forfatterne Margaret Atwood, Mary Beard, Naomi Klein, Kamila Shamsie og Reni Eddo-Lodge fortæller her, hvilke litterære værker, der gjorde dem til kønsbevidste skrivere
    Margaret Atwood er canadisk poet og forfatter.
  • Kunst eller porno
    7. februar 2020

    Hvad nu, hvis dette maleris titel i stedet for ’L’Origine du Monde’ var ’Jeanettes kusse’?

    Det mandlige blik har formet kunsten i den vestlige verdens kroniske optagethed af nøgne kroppe. Men hvad sker der så, når kvinder kigger på dem? Den britiske kunsthistoriker Mary Beard leder efter den behårede grænse mellem pornografi og kunstens afklædte kroppe og prøver at se med andet end det mandlige begær
    Gustave Coubert: ’L’Origine du monde’, 1866.