Person

Matt Dillon

»At lave film er en fetich i sig selv, men man skal ikke dyrke volden mere end alt det andet«

Lars von Triers faste filmfotograf, Manuel Alberto Claro, bryder sig ikke om vold på film, medmindre den bliver forklaret og forsvaret. Det bliver den ikke i James Camerons manipulerende ’Avatar’, men det gør den i Triers film, senest i seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, mener han

Von Trier: »Selv hvis man går, når det første barn bliver myrdet, tager man jo noget med hjem«

Lars von Trier laver de film, som ingen andre har lyst til at lave, og han ser ingen andre film, fordi han ikke vil miste sit fokus. Hans seneste film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, skildrer grumt og blodigt fem af seriemorderen Jacks mord – eller værker – mens den diskuterer kunstens væsen og godt og ondt og stikker en provokerende finger i øjet på Triers kritikere. Vi har talt med ham om den nye film og hans ambition om at få publikum til at tænke selv

Lars von Trier: ’Alle de kvinder, jeg har været sammen med, har været tossede med seriemordere’

Uma Thurman og Matt Dillon spiller to af hovedrollerne i Lars von Triers nye film, seriemorder-dramaet ’The House That Jack Built’. Information har besøgt optagelserne, der lige nu er i gang i et snedækket og bidende koldt Sverige, og hørt instruktøren tale med pressen for første gang i seks år

Norman Mailers elskerinde sælger ud

Den litterære gigant, der døde sidste år, var ikke blot gift seks gange, han dyrkede også det udenoms. En B-skuespillerinde med egne litterære ambitioner redegør nu i udpenslede detaljer om hyrdetimerne med amerikansk litteraturs store tyr

Racisme på mange måder

Paul Haggis viser mennesket fra sine bedste og værste sider i ensembledramaet 'Crash'

Trist afbud til festival

Emir Kusturicas afbud til Copenhagen International Film Festival må ikke fjerne opmærksomheden fra det egentlige, nemlig filmene

Fra Kertész til Bukowski

Bent Hamers 'Factotum' og Jannik Johansens 'Mørke' er de bedste af de viste konkurencefilm på Copenhagen International Film Festival

Og vinderen er... måske

Sidste år forsøgte jeg at forudsige, hvem der ville vinde Oscars i de største og vigtigste kategorier, og fik kun én rigtig ud af seks mulige. Siden undskyldte jeg mig med, at det for en sjælden gangs skyld var de rigtige, der vandt, og at jeg havde prøvet at spå om resultatet ved at tage alskens kommercielle og politiske hensyn...

Hjerterum og husrum

Trods sin kiksede danske titel, smådesperate præmis og teflonglatte frontfigur er 'Så flyt dog!' et helt hæderligt stykke eskapisme

Sut med stil

'Factotum' emmer af kærlighed til Charles Bukowski - og lever takket være Matt Dillons blændende præstation som den amerikanske forfatter, der ikke vidste noget bedre end at drikke, hore og skrive

Sider

Mest læste

  1. Lars von Trier laver de film, som ingen andre har lyst til at lave, og han ser ingen andre film, fordi han ikke vil miste sit fokus. Hans seneste film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, skildrer grumt og blodigt fem af seriemorderen Jacks mord – eller værker – mens den diskuterer kunstens væsen og godt og ondt og stikker en provokerende finger i øjet på Triers kritikere. Vi har talt med ham om den nye film og hans ambition om at få publikum til at tænke selv
  2. Lars von Triers faste filmfotograf, Manuel Alberto Claro, bryder sig ikke om vold på film, medmindre den bliver forklaret og forsvaret. Det bliver den ikke i James Camerons manipulerende ’Avatar’, men det gør den i Triers film, senest i seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, mener han
  3. Uma Thurman og Matt Dillon spiller to af hovedrollerne i Lars von Triers nye film, seriemorder-dramaet ’The House That Jack Built’. Information har besøgt optagelserne, der lige nu er i gang i et snedækket og bidende koldt Sverige, og hørt instruktøren tale med pressen for første gang i seks år
  4. (2. sektion) *Paul Schrader er stadig mest kendt for sit manuskript til Martin Scorseses Taxi Driver, men han har i over 20 år været en af de amerikanske instruktører, der arbejder mest personligt og uforsonligt med sine meget dystre temaer: uløselige familiekonflikter, dødsbesættelse og fremmedgørelse...
  5. Emir Kusturicas afbud til Copenhagen International Film Festival må ikke fjerne opmærksomheden fra det egentlige, nemlig filmene