Person

Mattias Tesfaye

Artikler
Leder
10. marts 2023

Skoler med mange udsatte børn bør prioriteres højere, hvis vi vil have flere unge i uddannelse

Det giver god mening at fordele midlerne til skolen, ud fra hvor mange udsatte elever en skole har, som undervisningsminister Mattias Tesfaye lægger op til. Det bliver ikke nemt, men det vil måske kunne gøre, at flere unge end i dag får sig en uddannelse
På billedet er Mattias Tesfaye på besøg på Katrinebjergskolen.
Interview
9. marts 2023

Mattias Tesfaye: Skolen skal også udfolde potentialet hos rengøringsdamens datter

Det er uværdigt for den danske folkeskole, at det stadig er langt sværere for børn med ufaglærte forældre end for andre børn at få en uddannelse. Det mener børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. Derfor skal der prioriteres, så pengene i langt højere grad følger de børn, som har mest brug for dem
Det er uværdigt for den danske folkeskole, at det stadig er langt sværere for børn med ufaglærte forældre end for andre børn at få en uddannelse. Det mener børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. Derfor skal der prioriteres, så pengene i langt højere grad følger de børn, som har mest brug for dem
Reformudspil
3. marts 2023

De nye kandidatuddannelser vil ikke nødvendigvis forberede de studerende bedre på fremtiden

Med regeringens reformudspil ’Forberedt på fremtiden’ skal de studerende hurtigere i arbejde. De får dog mindre tid til at blive klar til arbejdslivet, og samtidig risikerer de nye uddannelser at forvirre
Med et nyt reformudspil vil regeringen skabe større mulighed for efteruddannelse. Det er dog uvist, om det bliver gratis at vende tilbage til universitetet.
Uddannelse
27. februar 2023

Trods uddannelsesregeringen: Færre børn med ufaglærte forældre fik en uddannelse

Færre unge med ufaglærte forældre har fået en ungdomsuddannelse, viser ny analyse. Det kan skyldes, at flere unge er gået direkte ud i arbejde efter skolen, mener ekspert
Selv om gruppen af unge med ufaglærte forældre er svundet ind de sidste 20 år, er der ifølge forsker Jens-Peter Thomsen fra VIVE stadig betydelig forskel på, hvor sandsynligt det er, at børn af ufaglærte forældre får en uddannelse i forhold til børn med højtuddannede forældre. Fotoet er et arkivfoto.
Grænsekontrol
7. februar 2023

Jurister: Danmark har handlet ulovligt, når grænsekontrollen gang på gang er blevet forlænget

Den såkaldt midlertidige grænsekontrol har efterhånden stået på i syv år. Skiftende danske regeringer har handlet ulovligt og gør det formentlig stadig, vurderer juridiske eksperter på baggrund af en gennemgang, som Information har foretaget
Den såkaldt midlertidige grænsekontrol har efterhånden stået på i syv år. Skiftende danske regeringer har handlet ulovligt og gør det formentlig stadig, vurderer juridiske eksperter på baggrund af en gennemgang, som Information har foretaget
Dansk politik
2. februar 2023

Med ny fortolkning kan regeringen lægge røde forlig i graven

Der tegner sig et billede af, at regeringen vil ændre på forligstraditionerne i dansk politik. I praksis vil det betyde, at Socialdemokratiet ikke længere er forpligtet af de forlig, partiet indgik med det rød-grønne flertal. »Dårlig regeringsførelse« og »uklogt«, lyder kritikken
Der tegner sig et billede af, at regeringen vil ændre på forligstraditionerne i dansk politik. I praksis vil det betyde, at Socialdemokratiet ikke længere er forpligtet af de forlig, partiet indgik med det rød-grønne flertal. »Dårlig regeringsførelse« og »uklogt«, lyder kritikken
Vejledning
31. januar 2023

Betegnelsen ’ikkeuddannelsesparat’ er fjernet. Men opdelingen af eleverne fortsætter

Elever i 8.-10. klasse bliver stadig vurderet uddannelsesparate, selv om udtrykket ikkeuddannelsesparat blev afskaffet sidste år. Eksperter, vejledere og skoleledere mener ikke, det løser problemet, at eleverne opdeles og vurderes personligt
Elever i 8.-10. klasse bliver stadig vurderet uddannelsesparate, selv om udtrykket ikkeuddannelsesparat blev afskaffet sidste år. Eksperter, vejledere og skoleledere mener ikke, det løser problemet, at eleverne opdeles og vurderes personligt
Kronik
30. januar 2023

Vi bør genbesøge spørgsmålet om, hvad vi skal lære i skolen

At betragte brugen af teknologi som snyd er kortsigtet. For teknologien er en præmis, og kunstig intelligens kommer til at revolutionere vores måde at leve på, ligesom internettet gjorde. Lad os i stedet genbesøge spørgsmålet om, hvad vi skal lære i skolen
Undervisningen i folkeskolen bør i højere grad komplementere teknologiens udvikling end i dag, lyder det i dette debatindlæg. Her er vi på Egtved Skole i Jylland, hvor man har forsøgt sig med sætte faget teknologiforståelse på skemaet for 1.-3. klasse.
Leder
24. januar 2023

Tesfaye vil have mindre skærm i undervisningen. Men glem nu ikke fordelene

Undervisningsministerens ønske om mere analog undervisning er lettere sagt end gjort på skoler og uddannelser, hvor papir og bøger i høj grad er skiftet ud med skærme. Digitale undervisningsmidler skal bruges med omtanke, men SVM-regeringen skal passe på med at gøre skærme ’farlige’
Der er behov for, at vi lærer, hvordan vi bruger skærme i undervisningen klogest muligt. Arkivfoto.
Analyse
9. januar 2023

Mattias Tesfaye blæser til omvendt klassekamp med forslag om højere karakterkrav

Uddannelsesområdet udgør den politiske kampzone, hvor Socialdemokratiet har måttet gå mest på kompromis for at danne SVM-regeringen. Opgaven for undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) er nu at få nederlagene til at se ud som sejre
Uddannelsesområdet udgør den politiske kampzone, hvor Socialdemokratiet har måttet gå mest på kompromis for at danne SVM-regeringen. Opgaven for undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) er nu at få nederlagene til at se ud som sejre

Sider