Person

Max Brüel

Den kloge og den åbne - og alle de virkelig gode

Om Erik Wiedemann og John Tchicai, en rund fødselsdag på fredag og et hovedværk, der forsvandt. Kronikøren bliver ganske nostalgisk ved tanken om all that jazz i et miljø, der havde større spændvidde end i dag

Nytænkningens årti

Efter et langt og særdeles aktivt liv i musikkens tjeneste har Erik Moseholm - engang kåret som Europas bedste jazzbassist - fået tid til at læse, hvad Politikens Jazz Leksikon egentlig har skrevet om ham og om jazzen i 1950'erne. Det er han ikke helt tilfreds med

Italienske hvepsestik på Kunstindustrimuseet

Futuristisk dagsorden for skrivemaskiner, håndvaske og sofaer

Er arkitektur liv eller kunst?

Arkitektur: liv eller kunst? Spørgsmålet bliver knap nok stillet i samtalen mellem 80-årige Gehrdt Bornebusch og 30-årige Bjarke Ingels. Men de to arkitekter kredser om det, når de her krydser streger

Cool Ulm Too Perfect

Flot show på Kunstindustrimuseet i København, en designkonference, og det danske biennalebidrag på Dansk Arkitekturcenter stiller spørgsmål til formgivningens potentialer

Bo-pælen i kødet og bygningskroppen

Panton, manierisme og pictogrammer

Da magten gik ud ad tangenten

Hurtige anslag fra 1960'ernes begyndelse, da omvæltningerne tog fart og en rejseparlør kunne gøres til absurd teater

Dansk jazzmodernisme

Med Erik Moseholm som hovedfigur tegner en dobbelt-cd væsentlige træk af dansk jazz mellem 1951 og '62 NYE CD'ER Gennem snart et halvt århundrede har Erik Moseholm haft en central placering i dansk jazz og jazzliv...

Danmark er blevet mere råt

Den amerikanske jazz-komponist og arrangør Ray Pitts ser tilbage på 35 år i det danske jazz-miljø, hvor han har bevæget sig fra musiker- til komponistrollen - og hvor danskernes forhold til det og de fremmede er blevet mere hysterisk INTERVIEW Når Ray Pitts på mandag og tirsdag tager plads foran Radioens Big Band i Copenhagen JazzHouse for at dirigere det i et program med hans egne kompositioner, vil han befinde sig på en gammelkendt plads...

Mest læste

  1. Futuristisk dagsorden for skrivemaskiner, håndvaske og sofaer
  2. Om Erik Wiedemann og John Tchicai, en rund fødselsdag på fredag og et hovedværk, der forsvandt. Kronikøren bliver ganske nostalgisk ved tanken om all that jazz i et miljø, der havde større spændvidde end i dag