Person

Merete Riisager

Ny bog: Riisager anklager folkeskolen og gymnasiet for at svigte viden og dannelse

Den danske folkeskole og gymnasium har de sidste 20 år undergået store forandringer. Er udviklingen god? Merete Riisager er i en ny væsentlig debatbog klar: Vi skaber mindre dannede unge med mere ondt i livet
Ny serie om folkestyret

Merete Riisager: »Det er en frygtelig indsigt at få, men vi har jo noget, der ligner et teknokrati«

Danmark har udviklet sig til en form for teknokrati, hvor embedsværket ofte udarbejder politikken, mens uerfarne ministre blot formidler den. Det er dybt problematisk, lyder kritikken fra tidligere folketingspolitiker og minister Merete Riisager

Opdelingen på vores gymnasier truer med at knuse integrationen

Det er glædeligt, at regeringen endelig har indgået en aftale om en bedre fordeling af landets gymnasieelever. Men en midlertidig aftale er ikke nok – gymnasierne har brug for en permanent løsning, skriver næstformænd i SF, Lise Müller og Serdal Benli, i dette debatindlæg

Finansministeriet og Statsministeriet presser fagministre. Det kan skade demokratiet

To afgåede ministre fra VLAK-regeringen fortæller, hvordan Finansministeriet emsigt blandede sig i deres områder. Kritikken har lydt før. Statsministeriet presser også på. Grundlovens ministerstyre vakler

Merete Riisager: Vi har pligt til at lære unge, hvorfor frihedsrettigheder er vigtige

Demokratisk dannelse handler om at vide, ville og kunne. Derfor skal de unge lære om, hvordan de kan bruge frihedsrettighederne til at ændre verden, men også at det er svært, skriver undervisningsministeren i dette debatindlæg

Elever bør inspireres til selv at deltage aktivt i demokratiet nu og her – det kan ikke vente, til de bliver voksne

De unges faldende tillid til demokratiet stiger ikke ved, at vi fortæller dem, hvor god en styreform det er. De skal mærke, hvad demokratisk deltagelse kan udrette, skriver Bjørn Hansen i dette debatindlæg

De nationale tests viser kun, hvor skidt børn reagerer under pres

Hvis vi har behov for at teste børnene, så bør vi gøre det med en test, som kan gøre os klogere på det, vi vil vide. Ikke kaste dem ud i følelsesmæssigt kaos over et resultat, der er lige til brændeovnen, skriver lærer Stina Miller i dette debatindlæg

Ny rapport bestyrker Socialdemokratiets ønske om at lukke de muslimske friskoler

Ny undersøgelse om underrapportering på muslimske friskoler er endnu et argument for at fjerne tilskuddet fra skoler, der har mere end 50 procent tosprogede elever, mener Socialdemokratiet. Men det er både De Radikale, Venstre og De Konservative imod, da de mener, at det vil være et brud med grundlovssikrede rettigheder

Buhråb fra gymnasieelever og en meget skyndsom minister

Må gymnasieelever råbe buh, hvis de er utilfredse med en minister, der aflægger visit på skolen? Det gjorde eleverne som bekendt for godt en måned siden, da Merete Riisager havde inviteret sig selv på besøg på Ørestad Gymnasium. Undervisningsministeren valgte at afbryde besøget, og siden har ingenting været det samme. Efter påske skal ministeren i samråd

Riisager var på forhånd orienteret om de sanktioner mod Ørestad Gymnasium, som hun senere tog afstand fra

Det vakte opsigt, da Ørestad Gymnasium blev pålagt at revurdere kollektive sanktioner mod eleverne på Ørestad Gymnasium, efter de havde buhet ad undervisningsministeren. Også Merete Riisager tilkendegav på Facebook, at eleverne ikke skulle straffes. Nu viser det sig, at ministeren på et tidligt tidspunkt kendte til de planlagte sanktioner

Sider

Mest læste

  1. De unges faldende tillid til demokratiet stiger ikke ved, at vi fortæller dem, hvor god en styreform det er. De skal mærke, hvad demokratisk deltagelse kan udrette, skriver Bjørn Hansen i dette debatindlæg
  2. Hvad mener vi egentlig, når vi siger, at børn skal have lov til at være børn? Det kan børnelitteraturen hjælpe os med at finde ud af – særligt fem helt epokegørende forfatterskaber fra 1967. Og hvis vi bliver klogere på det, kan vi også få klogere diskussioner om børns liv, hverdag og de institutioner vi bygger til dem
  3. At mistrivslen skulle være inklusionens skyld, er i mine øjne en fejlslutning. Det er tværtimod kombinationen af reformer, effektiviseringer og besparelser, der har været den rene gift for folkeskolen
  4. Danmark har udviklet sig til en form for teknokrati, hvor embedsværket ofte udarbejder politikken, mens uerfarne ministre blot formidler den. Det er dybt problematisk, lyder kritikken fra tidligere folketingspolitiker og minister Merete Riisager
  5. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) mener, at der fortsat er meget lidt fokus på talenterne i det danske skolevæsen. Erhvervsuddannelsernes opdeling i talentspor skyldes ifølge ministeren primært, at uddannelserne skal gøres mere attraktive
  6. Folkeskolen bruger for meget tid på at lære eleverne at skrive pænt og for lidt tid på at udvikle deres digitale færdigheder. Forskere, politikere og erhvervsliv efterlyser øget fokus på den digitale pædagogik i undervisningen
  7. Skoleforsker Keld Skovmand har skrevet en tør videnspolitisk gyser i to bind og i foråret 2018 anmeldt fire uddannelsesforskere til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed. For fem år siden reformerede magtfulde politikere og embedsmænd både folkeskolen og læreruddannelsen. Hvorfor, hvordan og med hvilken forskningsmæssig legitimation?
  8. Da regeringen i 2014 indførte et karakterkrav på 02 i dansk og matematik på erhvervsuddannelserne, var det for at løfte det faglige niveau og få flere til at vælge en erhvervsuddannelse frem for gymnasiet. Det er ikke lykkedes at vende udviklingen, og tilgangen til de faglige uddannelser er faldet markant, siden reformen trådte i kraft