Person

Mette Høeg

Essay
31. august 2018

Dvale, dominans og klaustrofobi

Jegets opmærksomhed på sig selv bliver i meget ny dansk litteratur så omfattende, at den kammer over i selvoptagethed. Martin Bastkjærs essay om selvbevidsthed i ny dansk litteratur – fra essaysamlingen ’De andres geometri – det intime, det maskuline og det åbne’
Jegets opmærksomhed på sig selv bliver i meget ny dansk litteratur så omfattende, at den kammer over i selvoptagethed. Martin Bastkjærs essay om selvbevidsthed i ny dansk litteratur – fra essaysamlingen ’De andres geometri – det intime, det maskuline og det åbne’
Baggrund
1. september 2017

Hvad er overhovedet en badeballonsfeminist?

Hvem sagde hvad, hvornår og hvorfor? Vi gengiver ugens vigtigste, sjoveste, underligste eller mest overraskende kulturdebat
Badeboldsfeminist? En sådan er debattør Emma Holten ifølge litteraturkritiker Mette Høeg.
Klumme
22. april 2017

Genopstandelsen

Pludselig var det her igen, fantasmet om, at der hersker ét litterært miljø i Danmark, topstyret af Forfatterskolen med fuldmagt til at definere, hvad der er skidt og kanel og med social kontrol over alle afvigere – og alt sammen sanktioneret af den litterære kritik, KUA, forlaget Gladiator, Testrup Højskole og Statens Kunstfond
Påstanden om inklusion i og eksklusion af det litterære miljø kortslutter som følge af et interview med Christina Hagen i Dagbladet Information, hvor hun sagde: ’Jeg er infantil og overfladisk, jeg har racistiske tanker, jeg foretrækker mænd med store pikke.’
Klumme
4. april 2017

Laura Lindahls problem med kvinder er, at de er kvinder

Hvis kvinders indsats skal opnå fuld anerkendelse, må småselvhadende kvinder holde op med at spejde efter manden som målestok
Hvis kvinders indsats skal opnå fuld anerkendelse, må småselvhadende kvinder holde op med at spejde efter manden som målestok
Anmeldelse
17. marts 2017

Den lå til højrebenet, og så blev det alligevel et selvmål

Budskabet er klart, men alt andet er tåget i Thomas Altheimers CPH:DOX-aktuelle partsindlæg af en dokumentarfilm om hans kone, litteraturforskeren Mette Høegs, sag mod Københavns Universitet
Thomas Altheimers ’Se nu stiger solen’ er et overraskende forvirrende partsindlæg i en sag, hvor der ellers ikke skal andet end en sløset omgang med forvaltningslovens regler om indsigelsesmulighed til for at opnå min fulde støtte.

Velkommen til årets vigtigste litterære debat

Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Kommentar
28. maj 2016

»Jo, autofiktion eksisterer«

Definitionen på autofiktion er ganske klar og håndgribelig. Det er på tide at komme videre
Baggrund
19. december 2015

En ny forpligtelse over for verden

Det danske litteraturår 2015 fortæller den store historie om tabt uskyld og en virkelighed, der gradvist melder sig med ubønhørlig realitet
Carsten Jensen
Kommentar
21. august 2015

Stækkede vinger

Mette Høeg forsøger i sine litteraturprogrammer på Radio24syv forgæves at få Henrik Stangerup som allieret i sin kritik af samtidslitteraturen og litteraturkritikken
Det er Mette Høegs ambition at se samtidslitteratur med Henrik Stangerups blik, gøre ham til sin allierede og hævde hans fortsatte relevans. Ideen er god, men det lykkedes indtil videre ikke.
Kommentar
30. maj 2015

’Hvert køn, sin karikatur’ vol. 2

Det er derfor ganske komisk, at det er de kvindelige forfattere, der får skylden for at litteraturen har vendt sig indad

Sider

  • Velkommen til årets vigtigste litterære debat

    Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
    Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  • Essay
    31. august 2018

    Dvale, dominans og klaustrofobi

    Jegets opmærksomhed på sig selv bliver i meget ny dansk litteratur så omfattende, at den kammer over i selvoptagethed. Martin Bastkjærs essay om selvbevidsthed i ny dansk litteratur – fra essaysamlingen ’De andres geometri – det intime, det maskuline og det åbne’
    Jegets opmærksomhed på sig selv bliver i meget ny dansk litteratur så omfattende, at den kammer over i selvoptagethed. Martin Bastkjærs essay om selvbevidsthed i ny dansk litteratur – fra essaysamlingen ’De andres geometri – det intime, det maskuline og det åbne’
  • Klumme
    23. maj 2015

    Når pigerne slås

    Pigeslagsmål – også af mere verbal art – kan være en grim oplevelse at være vidne til. Det har man kunnet erfare i løbet af de sidste par uger, hvor litteraturforskeren Mette Høeg har formastet sig til at mene, at en del yngre, kvindelige forfattere faktisk ikke er nær så gode, som man skulle tro, når man ser på, hvordan de bliver anmeldt i aviserne
    Pigeslagsmål – også af mere verbal art – kan være en grim oplevelse at være vidne til. Det har man kunnet erfare i løbet af de sidste par uger, hvor litteraturforskeren Mette Høeg har formastet sig til at mene, at en del yngre, kvindelige forfattere faktisk ikke er nær så gode, som man skulle tro, når man ser på, hvordan de bliver anmeldt i aviserne
  • Anmeldelse
    17. marts 2017

    Den lå til højrebenet, og så blev det alligevel et selvmål

    Budskabet er klart, men alt andet er tåget i Thomas Altheimers CPH:DOX-aktuelle partsindlæg af en dokumentarfilm om hans kone, litteraturforskeren Mette Høegs, sag mod Københavns Universitet
    Thomas Altheimers ’Se nu stiger solen’ er et overraskende forvirrende partsindlæg i en sag, hvor der ellers ikke skal andet end en sløset omgang med forvaltningslovens regler om indsigelsesmulighed til for at opnå min fulde støtte.
  • Kommentar
    21. august 2015

    Stækkede vinger

    Mette Høeg forsøger i sine litteraturprogrammer på Radio24syv forgæves at få Henrik Stangerup som allieret i sin kritik af samtidslitteraturen og litteraturkritikken
    Det er Mette Høegs ambition at se samtidslitteratur med Henrik Stangerups blik, gøre ham til sin allierede og hævde hans fortsatte relevans. Ideen er god, men det lykkedes indtil videre ikke.
  • Kommentar
    28. maj 2016

    »Jo, autofiktion eksisterer«

    Definitionen på autofiktion er ganske klar og håndgribelig. Det er på tide at komme videre
  • Klumme
    22. april 2017

    Genopstandelsen

    Pludselig var det her igen, fantasmet om, at der hersker ét litterært miljø i Danmark, topstyret af Forfatterskolen med fuldmagt til at definere, hvad der er skidt og kanel og med social kontrol over alle afvigere – og alt sammen sanktioneret af den litterære kritik, KUA, forlaget Gladiator, Testrup Højskole og Statens Kunstfond
    Påstanden om inklusion i og eksklusion af det litterære miljø kortslutter som følge af et interview med Christina Hagen i Dagbladet Information, hvor hun sagde: ’Jeg er infantil og overfladisk, jeg har racistiske tanker, jeg foretrækker mænd med store pikke.’