Person

Mette Moestrup

Sort Samvittigheds magi er flygtig og forvirrende i deres længe ventede ’I et forhold’

Sort Samvittigheds tredje forestilling taler med mange tunger om den magi, der både opstår og foregår i parforholdet. Men måske er kærlighedens bittersøde væsen for lille en pointe til at løfte teaterkollektivets magi

Det giver god mening at teaterfortolke ’Frit flet’ frit – men ikke når man gør det så løst

Man kan opfatte tidens mange teaterversioneringer af bøger, film og tv-serier som udtryk for manglende nytænkning på bekostning af ny dramatik. Men det kan sagtens være nytænkende at hente inspiration fra andre fortælleformer – ikke mindst når forlægget er den viltre, originale fællesbog ’Frit flet’. Desværre er Sort/Hvid og Mungo Park Koldings versionering fladt fortolket og uklar

Fire digtere om John Ashbery

Fire digtere har udvalgt et digt af John Ashbery og fortæller her, hvordan det digt har inspireret dem i særlig grad

Iscenesat: Mette Moestrup

Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille

Brevkassen: Skal jeg begå socialt harakiri?

Sent på aftenen lykkedes det mig godt hjulpet på vej af et svulmende alkoholindtag at insistere over for forfatter og digter Lone Hørslev på, at hun var digteren og forfatteren, Mette Moestrup. Der gik mindst fem minutter, før jeg indså min fejl

Ildevarslende tegn

Naja Marie Aidt og Mette Moestrup forsøger sig, desværre uden det store held, med poetisk parallelskrift over amazone-skikkelsen

Må man låne andres identitet i litteraturen?

Det er ikke altid i orden at skrive om en karakter, hvis bevidsthedsliv forfatteren ikke selv har haft adgang til. Sådan lød det i sidste weekends Information fra den australske aktivist Yassmin Abdel-Magied. Hvordan forholder de danske forfattere sig til debatten om kulturel appropriation og identitetspolitik i litteraturen?

Skal kunstneren blive boende på kvistværelset?

Arbejdsforholdene for kunstnere og kulturarbejdere var under hård kritik, da Politiken i denne uge inviterede til debat under overskriften ’Den kreative (under)klasse’. Men hvordan kan man skrue et økonomisk system sammen, der understøtter både kunsten og dem, der skaber den?

En meget blandet landhandel

Kvindeliv og hvidhedsdebat og snart sagt alt andet løber sammen i Naja Marie Aidts, Mette Moestrups og Line Knutzons ’Frit Flet’

Kvinder fletter en fællesbog

Forfatterne Naja Marie Aidt, Line Knutzon og Mette Moestrup udfordrer i en ny fællesbog en forstenet dansk kønsdebat

Sider

Mest læste

  1. Sort Samvittigheds tredje forestilling taler med mange tunger om den magi, der både opstår og foregår i parforholdet. Men måske er kærlighedens bittersøde væsen for lille en pointe til at løfte teaterkollektivets magi
  2. Man kan opfatte tidens mange teaterversioneringer af bøger, film og tv-serier som udtryk for manglende nytænkning på bekostning af ny dramatik. Men det kan sagtens være nytænkende at hente inspiration fra andre fortælleformer – ikke mindst når forlægget er den viltre, originale fællesbog ’Frit flet’. Desværre er Sort/Hvid og Mungo Park Koldings versionering fladt fortolket og uklar
  3. Det er ikke altid i orden at skrive om en karakter, hvis bevidsthedsliv forfatteren ikke selv har haft adgang til. Sådan lød det i sidste weekends Information fra den australske aktivist Yassmin Abdel-Magied. Hvordan forholder de danske forfattere sig til debatten om kulturel appropriation og identitetspolitik i litteraturen?
  4. Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  5. Thomas Bernhards 'Udslettelse' er en af de vigtigste bøger, der er skrevet om nazisme. Søren Espersens biografi om Valdemar Rørdam en af de værste. Det mener forfatteren Mette Moestrup, som er aktuel med romancollagen Jævnet med jorden
  6. Arbejdsforholdene for kunstnere og kulturarbejdere var under hård kritik, da Politiken i denne uge inviterede til debat under overskriften ’Den kreative (under)klasse’. Men hvordan kan man skrue et økonomisk system sammen, der understøtter både kunsten og dem, der skaber den?
  7. Og kvinde for en digtsamling, der hvirvler suverænt derudaf. Mette Moestrups nye bog blander kønskritik, kærlighed, sprogleg, koncept og rytmesans på vilde, forvirrende måder
  8. Folk må ifølge digteren Mette Moestrup gerne behandle hendes digte som æbler: De må gerne æde dem. I morgen udkommer hendes bog, ’Golden Delicious’