Person

Mette Moestrup

På Betty Nansen Teatret tror de på, at man som kollektiv er endnu bedre, end man er gode tilsammen

Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede

Den sejrende heks m/k+

Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt

Mette Moestrup: »Hvorfor skrive politisk? Det har jo slet ikke hjulpet!«

I 2006 blev den politiske poesi for alvor vakt til live igen. Det skete blandt andet med udgivelsen af Mette Moestrups ’Kingsize’, skriver vores kritikere i sidste uges afsnit om den danske litteraturhistorie for det 21. århundrede. 13 år senere fortæller Mette Moestrup om, hvor magtpåliggende det føltes at skrive politisk, da det danske sprog begyndte at ændre betydning i midten af nullerne

I 2006 eksploderede Mohammedkrisen, og dansk poesi blev igen politisk

I 2006 sætter en ny politisk poesi den danske identitet til debat

I år 2002 skrev Udkantsdanmark igen

Med Erling Jepsen kom udkanten igen i centrum i dansk litteratur, og de stemmeløse stemmer fik pludselig stemme i en ny hjemstavnslitteratur. Året er 2002

Kan fortænkt være en kvalitet ved et stykke litteratur? Det tror jeg

Mette Moestrup bevæger sig fra antikke myter til moderne søvnløshed i et vildt og virtuost tempo i sin nye digtsamling ’Til den smukkeste’. Der er krig og kærlighed og knivskarpe piruetter i sproget, men også alt muligt andet som er svært at fange, fordi strømmen af sentenser bliver for tæt og igennemsigtig

Sort Samvittigheds magi er flygtig og forvirrende i deres længe ventede ’I et forhold’

Sort Samvittigheds tredje forestilling taler med mange tunger om den magi, der både opstår og foregår i parforholdet. Men måske er kærlighedens bittersøde væsen for lille en pointe til at løfte teaterkollektivets magi

Det giver god mening at teaterfortolke ’Frit flet’ frit – men ikke når man gør det så løst

Man kan opfatte tidens mange teaterversioneringer af bøger, film og tv-serier som udtryk for manglende nytænkning på bekostning af ny dramatik. Men det kan sagtens være nytænkende at hente inspiration fra andre fortælleformer – ikke mindst når forlægget er den viltre, originale fællesbog ’Frit flet’. Desværre er Sort/Hvid og Mungo Park Koldings versionering fladt fortolket og uklar

Fire digtere om John Ashbery

Fire digtere har udvalgt et digt af John Ashbery og fortæller her, hvordan det digt har inspireret dem i særlig grad

Iscenesat: Mette Moestrup

Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille

Sider

Mest læste

  1. Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede
  2. Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt
  3. Mette Moestrup bevæger sig fra antikke myter til moderne søvnløshed i et vildt og virtuost tempo i sin nye digtsamling ’Til den smukkeste’. Der er krig og kærlighed og knivskarpe piruetter i sproget, men også alt muligt andet som er svært at fange, fordi strømmen af sentenser bliver for tæt og igennemsigtig
  4. Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  5. Med Erling Jepsen kom udkanten igen i centrum i dansk litteratur, og de stemmeløse stemmer fik pludselig stemme i en ny hjemstavnslitteratur. Året er 2002
  6. I 2006 sætter en ny politisk poesi den danske identitet til debat
  7. Sort Samvittigheds tredje forestilling taler med mange tunger om den magi, der både opstår og foregår i parforholdet. Men måske er kærlighedens bittersøde væsen for lille en pointe til at løfte teaterkollektivets magi
  8. Folk må ifølge digteren Mette Moestrup gerne behandle hendes digte som æbler: De må gerne æde dem. I morgen udkommer hendes bog, ’Golden Delicious’