Person

Michael Fassbender

Derfor er ’Fish Tank’ en af årtusindets bedste film

Andrea Arnold har som ingen andre sat rå og indlevede billeder på den unge kvindes blik. Her er kvinden ikke offer for, men produkt af sociale miljøer med grænseløse voksne. ’Fish Tank’ om en 15-årigs forgabelse i morens nye fyr er derfor et uomgængeligt bidrag til moderne filmkunst og socialrealisme
Tarantinos forførende verden

’Inglourious Basterds’ er en jødisk hævnfantasi, hvor filmkunsten redder verden

Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie

’X-Men: Dark Phoenix’ er en kedelig film

Den seneste og forhåbentlig sidste X-Men-film, ’Dark Phoenix’, ligner mere et young adult-drama med surmulende hovedpersoner end et humørfyldt superhelteportræt
Anmeldelse

Filmatisering af Jo Nesbøs ’Snemanden’ burde være god. Det er den ikke

Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film

Alien bruger intellektuel glidecreme til rå horror

Angsten fra 1979 er svær at genfinde i Ridley Scotts første fuldbyrdede tilbagevenden til Alien-bæstet – siden hans første skelsættende film, ’Alien’ fra 1979. Det er en skidt retur til hans mesterlige fortid. Tynget af mekanisk horror og sågar fjollet action. Og så handler den i øvrigt mest om kunstig intelligens

Han kom for at sørge i ensomhed...

...men i stedet fandt Første Verdenskrigs-veteranen Tom lykken i en kvindes arme. For en stund. Lyset i havet er et tåretrækkende melodrama om skyld og tilgivelse, drømme og afsavn.

Vellykket film om Steve Jobs

Om noget formår Danny Boyle og Aaron Sorkin at nuancere billedet af Steve Jobs i deres nye, underholdende film, der bærer Apple-stifterens navn, ’Steve Jobs’

Forrygende Macbeth

’Macbeth’ er blevet opdateret, iscenesat i et vildt dramatisk og ruskende tordenvejr af visuel skønhed. Endda uden at tabe historien eller Shakespeares ophøjede sprog på gulvet

Talekur med glødende cigarføring

Der bappes, freudiansk, på cigaren og snakkes og smækkes og snakkes i David Cronenbergs sobert sammenskruede Freud & Jung-film, ’A Dangerous Method’ – om sex og død, (u)sund undertrykkelse og psykoanalysens uforenelige veje frem

Kold kødmekanik

’Shame’ er en uafrysteligt kølig film om at krænge sin indestængte vrede ud og ud og ud af kønnet. Instrueret af billedkunstner Steve McQueen sublimeres storbyfilmens fremmedgørelsesklicheer med en suveræn æstetisk fremstilling af glædesløs pikstikkeri

Sider

Mest læste

  1. Andrea Arnold har som ingen andre sat rå og indlevede billeder på den unge kvindes blik. Her er kvinden ikke offer for, men produkt af sociale miljøer med grænseløse voksne. ’Fish Tank’ om en 15-årigs forgabelse i morens nye fyr er derfor et uomgængeligt bidrag til moderne filmkunst og socialrealisme
  2. Den multifacetterede Michael Fassbenders flotte krop har fundet en hylde som erotisk og forpint. Tidligere udtrykte den sig gennem sult og overgreb, aktuelt er den eksponeret i Fassbenders rolle som depressivt sexafhængig newyorker i den anmelderpriste ’Shame’
  3. Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
  4. ’Shame’ er en uafrysteligt kølig film om at krænge sin indestængte vrede ud og ud og ud af kønnet. Instrueret af billedkunstner Steve McQueen sublimeres storbyfilmens fremmedgørelsesklicheer med en suveræn æstetisk fremstilling af glædesløs pikstikkeri
  5. Om noget formår Danny Boyle og Aaron Sorkin at nuancere billedet af Steve Jobs i deres nye, underholdende film, der bærer Apple-stifterens navn, ’Steve Jobs’
  6. Angsten fra 1979 er svær at genfinde i Ridley Scotts første fuldbyrdede tilbagevenden til Alien-bæstet – siden hans første skelsættende film, ’Alien’ fra 1979. Det er en skidt retur til hans mesterlige fortid. Tynget af mekanisk horror og sågar fjollet action. Og så handler den i øvrigt mest om kunstig intelligens
  7. Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
  8. Den seneste og forhåbentlig sidste X-Men-film, ’Dark Phoenix’, ligner mere et young adult-drama med surmulende hovedpersoner end et humørfyldt superhelteportræt