Person

Michael Fassbender

Essay
17. december 2019

Derfor er ’Fish Tank’ en af årtusindets bedste film

Andrea Arnold har som ingen andre sat rå og indlevede billeder på den unge kvindes blik. Her er kvinden ikke offer for, men produkt af sociale miljøer med grænseløse voksne. ’Fish Tank’ om en 15-årigs forgabelse i morens nye fyr er derfor et uomgængeligt bidrag til moderne filmkunst og socialrealisme
Hovedrolleindehaveren i ’Fish Tank’, Katie Jarvis, blev opdaget af Arnolds producer på en togstation, hvor hun stod og skændtes vildt med sin kæreste. Vreden, vi møder og føler, er altså en energi hentet indefra.
Baggrund
13. august 2019

’Inglourious Basterds’ er en jødisk hævnfantasi, hvor filmkunsten redder verden

Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Anmeldelse
7. juni 2019

’X-Men: Dark Phoenix’ er en kedelig film

Den seneste og forhåbentlig sidste X-Men-film, ’Dark Phoenix’, ligner mere et young adult-drama med surmulende hovedpersoner end et humørfyldt superhelteportræt
Jean Grey (Sophie Turner) er selv forskrækket over sine mægtige kræfter i ’X-Men: Dark Phoenix’.
Anmeldelse
13. oktober 2017

Filmatisering af Jo Nesbøs ’Snemanden’ burde være god. Det er den ikke

Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
Filmredaktør Christian Monggaard kan ikke forestille sig, at Nesbø selv er tilfreds, og han kan heller ikke forestille sig, at fans af bøgerne vil være tilfredse med filmatiseringen af ’Snemanden’ – for magen til makværk skal man lede længe efter.
Anmeldelse
19. maj 2017

Alien bruger intellektuel glidecreme til rå horror

Angsten fra 1979 er svær at genfinde i Ridley Scotts første fuldbyrdede tilbagevenden til Alien-bæstet – siden hans første skelsættende film, ’Alien’ fra 1979. Det er en skidt retur til hans mesterlige fortid. Tynget af mekanisk horror og sågar fjollet action. Og så handler den i øvrigt mest om kunstig intelligens
Angsten fra 1979 er svær at genfinde i Ridley Scotts første fuldbyrdede tilbagevenden til Alien-bæstet – siden hans første skelsættende film, ’Alien’ fra 1979. Det er en skidt retur til hans mesterlige fortid. Tynget af mekanisk horror og sågar fjollet action. Og så handler den i øvrigt mest om kunstig intelligens
Anmeldelse
9. september 2016

Han kom for at sørge i ensomhed...

...men i stedet fandt Første Verdenskrigs-veteranen Tom lykken i en kvindes arme. For en stund. Lyset i havet er et tåretrækkende melodrama om skyld og tilgivelse, drømme og afsavn.
Anmeldelse
22. januar 2016

Vellykket film om Steve Jobs

Om noget formår Danny Boyle og Aaron Sorkin at nuancere billedet af Steve Jobs i deres nye, underholdende film, der bærer Apple-stifterens navn, ’Steve Jobs’
Om noget formår Danny Boyle og Aaron Sorkin at nuancere billedet af Steve Jobs i deres nye, underholdende film, der bærer Apple-stifterens navn, ’Steve Jobs’
Anmeldelse
18. december 2015

Forrygende Macbeth

’Macbeth’ er blevet opdateret, iscenesat i et vildt dramatisk og ruskende tordenvejr af visuel skønhed. Endda uden at tabe historien eller Shakespeares ophøjede sprog på gulvet
Michael Fassbender realiserer Macbeth med et derangeret vanvid og en dyrisk brutalitet i en imponerende forvrænget præstation.
Anmeldelse
21. juni 2012

Talekur med glødende cigarføring

Der bappes, freudiansk, på cigaren og snakkes og smækkes og snakkes i David Cronenbergs sobert sammenskruede Freud & Jung-film, ’A Dangerous Method’ – om sex og død, (u)sund undertrykkelse og psykoanalysens uforenelige veje frem
Konkret. Som i Freuds skriftlige værker er ’A Dangerous Method’ skildring af analytiske problemet bygget om omkring konkrete cases. Den smukke, højtbegavede russiske jøde, Sabina Spielrein, spillet med vild energi af Keira Knightley, anbringes til behandling af Jung, som forelsker sig i hende.
Anmeldelse
8. marts 2012

Kold kødmekanik

’Shame’ er en uafrysteligt kølig film om at krænge sin indestængte vrede ud og ud og ud af kønnet. Instrueret af billedkunstner Steve McQueen sublimeres storbyfilmens fremmedgørelsesklicheer med en suveræn æstetisk fremstilling af glædesløs pikstikkeri
Modsætning. Carey Mulligan spiller den kærlighedsafhængige søster Sissy.

Sider

  • Essay
    17. december 2019

    Derfor er ’Fish Tank’ en af årtusindets bedste film

    Andrea Arnold har som ingen andre sat rå og indlevede billeder på den unge kvindes blik. Her er kvinden ikke offer for, men produkt af sociale miljøer med grænseløse voksne. ’Fish Tank’ om en 15-årigs forgabelse i morens nye fyr er derfor et uomgængeligt bidrag til moderne filmkunst og socialrealisme
    Hovedrolleindehaveren i ’Fish Tank’, Katie Jarvis, blev opdaget af Arnolds producer på en togstation, hvor hun stod og skændtes vildt med sin kæreste. Vreden, vi møder og føler, er altså en energi hentet indefra.
  • Baggrund
    13. august 2019

    ’Inglourious Basterds’ er en jødisk hævnfantasi, hvor filmkunsten redder verden

    Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
    Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
  • Anmeldelse
    13. oktober 2017

    Filmatisering af Jo Nesbøs ’Snemanden’ burde være god. Det er den ikke

    Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
    Filmredaktør Christian Monggaard kan ikke forestille sig, at Nesbø selv er tilfreds, og han kan heller ikke forestille sig, at fans af bøgerne vil være tilfredse med filmatiseringen af ’Snemanden’ – for magen til makværk skal man lede længe efter.
  • Anmeldelse
    22. januar 2016

    Vellykket film om Steve Jobs

    Om noget formår Danny Boyle og Aaron Sorkin at nuancere billedet af Steve Jobs i deres nye, underholdende film, der bærer Apple-stifterens navn, ’Steve Jobs’
    Om noget formår Danny Boyle og Aaron Sorkin at nuancere billedet af Steve Jobs i deres nye, underholdende film, der bærer Apple-stifterens navn, ’Steve Jobs’
  • Anmeldelse
    18. december 2015

    Forrygende Macbeth

    ’Macbeth’ er blevet opdateret, iscenesat i et vildt dramatisk og ruskende tordenvejr af visuel skønhed. Endda uden at tabe historien eller Shakespeares ophøjede sprog på gulvet
    Michael Fassbender realiserer Macbeth med et derangeret vanvid og en dyrisk brutalitet i en imponerende forvrænget præstation.
  • Anmeldelse
    19. maj 2017

    Alien bruger intellektuel glidecreme til rå horror

    Angsten fra 1979 er svær at genfinde i Ridley Scotts første fuldbyrdede tilbagevenden til Alien-bæstet – siden hans første skelsættende film, ’Alien’ fra 1979. Det er en skidt retur til hans mesterlige fortid. Tynget af mekanisk horror og sågar fjollet action. Og så handler den i øvrigt mest om kunstig intelligens
    Angsten fra 1979 er svær at genfinde i Ridley Scotts første fuldbyrdede tilbagevenden til Alien-bæstet – siden hans første skelsættende film, ’Alien’ fra 1979. Det er en skidt retur til hans mesterlige fortid. Tynget af mekanisk horror og sågar fjollet action. Og så handler den i øvrigt mest om kunstig intelligens