Person

Michael Haneke

Essay
22. december 2019

Derfor er ’Skjult’ en af dette århundredes bedste film

Michael Hanekes ’Skjult’ er både en elementært spændende thriller og et spark i røven på et land og en verden, der ikke vil se sine problemer i øjnene eller tage ansvar for sine ugerninger. Og så er den film nummer 22 i Informations julekalender
Ægteparret Georges (Daniel Auteuil) og Anne (Juliette Binoche) lever et fredeligt velhaverliv i Paris, da fortiden begynder at hjemsøge dem i Michael Hanekes ’Skjult’.
Anmeldelse
10. maj 2019

Instruktøren bag ’Sauls søn’ har lavet en stor og visuelt radikal fortælling om et klassedelt Europa på vej mod krig

Med sin nye film, den inciterende og fascinerende ’Sunset’, der handler om en ung kvindes jagt på sin fortid i 1910’ernes Budapest, understreger den ungarske filmskaber László Nemes, at han tilhører en central- og østeuropæisk gruppe af filminstruktører, som forsøger at bearbejde de store historiske traumer, der stadig plager mange nationer
Unge Írisz Leiter (Juli Jakab) står af toget i Budapest i 1913, og intet bliver nogensinde det samme igen i László Nemes’ ’Sunset’. 
Anmeldelse
28. marts 2018

Hvor forfærdeligt og hvor fandens lige meget: Haneke spidder ikke længere, han sukker

Michael Haneke stikker lidt her og lidt der i ’Happy End’, faktisk stikker filmen så mange steder hen, at intet rammer rigtig dybt. Med sin lidt dystre, lidt triste, lidt kolde, lidt sjove, lidt ubehagelige familiefortælling savner man den kuldegysende præcision fra bagkataloget af mesterværker
Michael Haneke stikker lidt her og lidt der i ’Happy End’, faktisk stikker filmen så mange steder hen, at intet rammer rigtig dybt. Med sin lidt dystre, lidt triste, lidt kolde, lidt sjove, lidt ubehagelige familiefortælling savner man den kuldegysende præcision fra bagkataloget af mesterværker
Feature
26. maj 2017

Man gør børn fortræd

Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
En 12-årig dreng svigtes af sine forældre i Andrej Zvyagintsevs brutale ’Loveless’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
22. maj 2017

Det gør stadig ondt, når Haneke rammer

Den dobbelte østrigske Guldpalme-vinder, Michael Haneke, fortsætter med at hudflette Europa i sin nye og ironisk betitlede film, ’Happy End’, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes
Eve, der spilles af den fabelagtigt talentfulde Fantine Harduin, er et offer for generationers nedarvede følelsesmæssige afstumpethed i Michael Hanekes ’Happy End’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Analyse

På sporet af nutidens Frankrig

Vil man forstå det splittede Frankrig, der går til valg på søndag, skal man se franske film. Gennem de seneste 20 år har de skildret netop de problemer, som er blevet valgets temaer
Vil man forstå det splittede Frankrig, der går til valg på søndag, skal man se franske film. Gennem de seneste 20 år har de skildret netop de problemer, som er blevet valgets temaer
3. april 2014

Instruktør Michael Haneke får Sonningprisen 2014

Det europæiske menneske er i centrum, siger filmprofessor om instruktør Michael Hanekes værker
Senest har Haneke gjort sig internationalt bemærket med det psykologiske mesterværk "Amour" i 2012. Filmen var en af de mest sete film i Danmark og vandt Guldpalmen ved filmfestivalen i Cannes
Baggrund
27. december 2012

Der er meget at være tilfreds med

Flot billetsalg, interessante film, adskillige filmpriser, for dårlige børnefilm. Sådan kunne man opsummere spillefilmåret 2012, der lige straks er forbi. Informations filmredaktør ser tilbage
Flot billetsalg, interessante film, adskillige filmpriser, for dårlige børnefilm. Sådan kunne man opsummere spillefilmåret 2012, der lige straks er forbi. Informations filmredaktør ser tilbage
Anmeldelse
20. december 2012

Vi skal dø, men vi har kærligheden

Michael Hanekes prisforgyldte og mesterlige ’Amour’ er en overraskende enkel og fundamental fortælling om livets ydmygende afslutning og om kærlighedens insisteren
Intimitet. Meget sjældent er man, som hos denne enkle Haneke, blevet så præcist ført ind i noget så både gådefuldt og åbenlyst som alderdommens uundgåelige slutfase, hvor intimiteten mellem det ældre ægtepar  nu også er en skrøbelig, ydmygende afhængighed.
Interview
13. december 2012

’Jeg er allergisk over for sentimentalitet’

For lidt mere end en uge siden blev den østrigske instruktør Michael Hanekes seneste film, det stærke og usædvanlige kærlighedsdrama ’Amour’, valgt til årets bedste i Europa. I maj måned indbragte filmen Haneke Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes. Information har mødt instruktøren, der ikke vil analysere sine egne værker eller svare på, hvad kærlighed er, men hellere stille en masse spørgsmål, som det så er op til publikum selv at besvare
’Mine film udspringer altid af noget, jeg selv har oplevet, noget, der har gjort mig glad, vred eller har såret mig, og som jeg har fået lyst til at behandle dramatisk. Det er et privilegium, man har, når man skriver sine egne manuskripter,’ siger Michael Haneke som svar på, hvor ideen til hans nye film, ’Amour’, kommer fra.

Sider

  • Essay
    22. december 2019

    Derfor er ’Skjult’ en af dette århundredes bedste film

    Michael Hanekes ’Skjult’ er både en elementært spændende thriller og et spark i røven på et land og en verden, der ikke vil se sine problemer i øjnene eller tage ansvar for sine ugerninger. Og så er den film nummer 22 i Informations julekalender
    Ægteparret Georges (Daniel Auteuil) og Anne (Juliette Binoche) lever et fredeligt velhaverliv i Paris, da fortiden begynder at hjemsøge dem i Michael Hanekes ’Skjult’.
  • Anmeldelse
    14. januar 2010

    Et varsel om verdenskrigene

    Skinhellige sataner og børn med urovækkende, uaflæselige ansigter fylder billedet i Michael Hanekes dystre, disciplinerede og diskret æstetiske Guldpalme-vinder 'Det hvide bånd'
    Titlen på Michael Hanekes film henviser til et hvidt armbånd, der ifølge filmens lokale pastor symboliserer uskylden, og som pastoren befaler sine børn at bære, når de ikke lever op til hans strikse forestillinger om, hvordan man bør opføre sig.
  • Analyse

    På sporet af nutidens Frankrig

    Vil man forstå det splittede Frankrig, der går til valg på søndag, skal man se franske film. Gennem de seneste 20 år har de skildret netop de problemer, som er blevet valgets temaer
    Vil man forstå det splittede Frankrig, der går til valg på søndag, skal man se franske film. Gennem de seneste 20 år har de skildret netop de problemer, som er blevet valgets temaer
  • 16. juni 2005

    Det modsatte af en løgn er ikke sandhed, men en anden løgn...

    Hvor dyb er Europas krise, og har den europæiske sjæl en fremtid? Hvilken kapitalisme stræber vi efter? Og er nobelpristageren Elfriede Jelinek ikke i virkeligheden en østrigsk hysteriker? Find svarene i dette interview med den østrigske forfatter og kritiker Karl-Markus Gauss
  • 9. maj 2000

    Stjernestøv og palmeblade

    Trier er en af hovedfavoritterne ved årets filmfestival i Cannes, men han får skarp konkurrence fra Coen-brødrene og Liv Ullman Cannes Det er ikke kun Kristian Levrings Dogme 4: The King Is Alive og Lars von Triers Dancer in the Dark, der gør årets filmfestival i Cannes til noget særligt...
  • Nyhed
    26. maj 2012

    En verden i forfald

    David Cronenberg forvirrer. Leos Carax skaber glæde. Og Thomas Vinterbergs ’Jagten’ er filmredaktørens favorit til at vinde en pris eller to på filmfestivalen i Cannes, der slutter søndag
    I den franske ’Holy Motors’ styrter hr. Oscar (Denis Lavant) rundt i Paris i en limousine og klæder om undervejs og begiver sig ud sekvenser af krimi, eventyr, action osv.
  • Anmeldelse
    20. december 2012

    Vi skal dø, men vi har kærligheden

    Michael Hanekes prisforgyldte og mesterlige ’Amour’ er en overraskende enkel og fundamental fortælling om livets ydmygende afslutning og om kærlighedens insisteren
    Intimitet. Meget sjældent er man, som hos denne enkle Haneke, blevet så præcist ført ind i noget så både gådefuldt og åbenlyst som alderdommens uundgåelige slutfase, hvor intimiteten mellem det ældre ægtepar  nu også er en skrøbelig, ydmygende afhængighed.
  • Anmeldelse
    28. marts 2018

    Hvor forfærdeligt og hvor fandens lige meget: Haneke spidder ikke længere, han sukker

    Michael Haneke stikker lidt her og lidt der i ’Happy End’, faktisk stikker filmen så mange steder hen, at intet rammer rigtig dybt. Med sin lidt dystre, lidt triste, lidt kolde, lidt sjove, lidt ubehagelige familiefortælling savner man den kuldegysende præcision fra bagkataloget af mesterværker
    Michael Haneke stikker lidt her og lidt der i ’Happy End’, faktisk stikker filmen så mange steder hen, at intet rammer rigtig dybt. Med sin lidt dystre, lidt triste, lidt kolde, lidt sjove, lidt ubehagelige familiefortælling savner man den kuldegysende præcision fra bagkataloget af mesterværker