Person

Michael Jeppesen

Måske man kun skal være festironiker – sådan på sigt

Tiden er ikke til ironiske formeksperimenter og fjolleri – den er til ærlighed og klare holdninger. Og det kan i sandhed være en hård erkendelse, når man som jeg er vokset op i de ubekymrede 90’ere – dengang ironien var et skattet og hyppigt anvendt virkemiddel og vel nærmest en livsanskuelse. Det er tid til ironiterapi

Maskulint intim-tv

Et af de fine biprodukter ved Se og Hør-skandalen var mødet mellem Jeppesen og Ken B. Rasmussen, som blev noget af det nærmeste, undertegnede har set af intim-tv i mandlig form

Læserne spørger: Michael Jeppesen

»Det er ret mærkeligt, men der er mange, der, efter at de har set en udstilling, spørger, om den er god eller dårlig. Det spørger man ikke andre om, når man har set en film. Eller spist et måltid mad ...«

Værten er hjertet

Identitet. Da Radio24syv i mandags præsenterede sin programflade, var værterne en række kendte og markante personligheder. Det understreger, at værten i dit tv eller din radio fylder mere end nogensinde før. De værtsbårne programmer er skrøbelige, men også mere troværdige, mener eksperter

Æv bæv, det handler om mig

Jacob Borges havde skabt ravage med sin fremragende udstilling, hvis vi havde haft en reel kulturdebat i Danmark

Alt er ved det gamle

Den danske kunstscene har i 2010 budt på ekstraordinært gode oplevelser, modige unge kunstnere, nye tiltag til kunstdebat og så en hel masse af det samme som tidligere fra de store etablerede udstillingssteder

Kunstverdenen er gennemsyret af magtspil

Dansk kunstliv er fyldt med magtspil, der har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget, og hvem der ikke gør. Det sætter en ny magtliste kritisk fokus på

Til drinks med Naomi Klein

Michael Jeppesens lange reportage fra klimatopmødet i København tegner et grotesk, sørgeligt og pinligt underholdende billede af den internationale interessekamps kaos og forfængelighed

Boguddrag: COP15 - det mest absurde skuespil, verden endnu har set

Informations kunstanmelder Michael Jeppesen begyndte klimatopmødet med en julefrokost her på avisen, hvor en veninde til en klimaaktivist kaldte ham en idiot, og sluttede på en indisk restaurant, hvor en tyrkisk-canadisk lobbyist indrømmede, at han havde løjet for ham om at han var kæreste med Alanis Morisette. Jeppesens iagttagelser er blevet til bogen 'I gudernes hænder' om COP15

'Alle havde deres egen agenda'

- også Michael Jeppesen. Under klimatopmødet skrev Informations kunstanmelder pludselig bagsider om klimaet. Men bagsiderne var kun et påskud, viser det sig nu. I virkeligheden var Michael Jeppesen til klimatopmøde, fordi han ville skrive en bog om det. Den 19. april udkommer 'I gudernes hænder'

Sider

Mest læste

  1. Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
  2. Tiden er ikke til ironiske formeksperimenter og fjolleri – den er til ærlighed og klare holdninger. Og det kan i sandhed være en hård erkendelse, når man som jeg er vokset op i de ubekymrede 90’ere – dengang ironien var et skattet og hyppigt anvendt virkemiddel og vel nærmest en livsanskuelse. Det er tid til ironiterapi
  3. Mener kunstneren Jesper Christiansen virkelig, at Informations anmelder Michael Jeppesen har ’fuldkommen ret’ i sin sønderlemmende kritik af hans værk?
  4. Hvad dansk film var for 90'erne, er samtidskunsten ved at blive for 00'erne. Med et økonomisk boom af dimension og mere end en håndfuld kunstnere i verdenseliten har kunstmiljøet omfavnet en ny guldalder
  5. Miljøet omkring kunsten er mest af alt sprudlende og ikke gearet til intellektuel debat. Men er kunsten blevet overfladisk?
  6. Der er for meget pindemad og for lidt substans i den danske kunstkritik. Dækningen af kunst udstillingerne er næsten udelukkende baseret på pressemeddelelser og fokuserer på alt andet end selve kunsten. Og den smule kritik, der trods alt findes, er for dårlig, lyder det fra flere sider
  7. Identitet. Da Radio24syv i mandags præsenterede sin programflade, var værterne en række kendte og markante personligheder. Det understreger, at værten i dit tv eller din radio fylder mere end nogensinde før. De værtsbårne programmer er skrøbelige, men også mere troværdige, mener eksperter
  8. Wilhelm Freddies 100-års fødselsdag er hans endelige gennembrud