Person

Michael Kvium

DR2’s ’Kunstnerkolonien’ er tilbage, nu med ekstra sårbarhed og bornholmsk folketro

Seks ret forskellige samtidskunstnere installeres på et fornemt badehotel og får to uger til at lave en gruppeudstilling i det stadig overraskende velfungerede DR2-program ’Kunstnerkolonien på Bornholm’. Som den første sæson, der foregik i Skagen, blander programmet kunstformidlingens blik for proces med realitygenrens sans for komik

Bog om de danske filmværksteder er fuld af interessante historier om ambitiøse drømmere

Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen

I Horsens handler skulpturdebatten om, hvorvidt folk skal mødes af død og elendighed i gågaden

Mens statuer af slaveejere og koloniherrer diskuteres verden over, har en helt anden type skulptur sat gang i en heftig debat i Horsens. Information er taget til byen for at forstå debatten og se den omdiskuterede skulptur

Kapitlerne om Kvium og kunstscenen i starten af 80’erne sluger man råt, men resten er uskarpt og slapt

Der er alt for mange ligegyldige informationer og alt for få virkelig nærværende passager i ny biografi om Michael Kvium. Men kapitlerne om kunstscenen i 1980’erne er alligevel det hele værd

Kviums kvaler

I den fine portrætfilm ’Det skinbarlige øje’ observeres kunstneren Michael Kvium, mens han arbejder

Hævnen over Wivel er sød, men sen

En række kunstnere, der engang blev overset, er sat i scene efter alle kunsthistoriens tarvelige regler

Manden der vandt vælgerne og tabte sit parti

Anders Fogh Rasmussen var ikke en stærk leder. Han formåede ikke at lade sine ideer sive ned i organisationen og mistede næsten halvdelen af partiets medlemmer, efterlod landet i økonomisk krise og et Venstre i dyb konflikt med sig selv. Nu forsøger partiet at glemme manden, der vandt regeringsmagten tre gange, men tabte partiet på gulvet

Realityteater med drømmeskred

Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...

Slaget om ARoS

Nok hører det til en kommunes og et kunstmuseums fornemste opgaver at holde budgetterne. Men man kan også spare sig ihjel

Magtens top 100 i dansk kunst

Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite

Sider

Mest læste

  1. Seks ret forskellige samtidskunstnere installeres på et fornemt badehotel og får to uger til at lave en gruppeudstilling i det stadig overraskende velfungerede DR2-program ’Kunstnerkolonien på Bornholm’. Som den første sæson, der foregik i Skagen, blander programmet kunstformidlingens blik for proces med realitygenrens sans for komik
  2. Der er alt for mange ligegyldige informationer og alt for få virkelig nærværende passager i ny biografi om Michael Kvium. Men kapitlerne om kunstscenen i 1980’erne er alligevel det hele værd
  3. Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
  4. Nogle bruger deres liv på at opretholde den succesfulde facade og pynte på virkeligheden. Det har aldrig været Michael Kviums claim to fame. Han har koncentreret sig om at afdække og vise os, hvem vi er inde under overfladen...
  5. I den fine portrætfilm ’Det skinbarlige øje’ observeres kunstneren Michael Kvium, mens han arbejder
  6. Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  7. Kunstneren Michael Kvium arbejder alene, uden assistender. Også selv om det betyder, at han ikke kan følge med efterspørgslen
  8. Information har talt med personer fra tre forskellige områder i kunstbranchen, og bedt dem forholde sig til ARoS og museets kunstneriske profil