Person

Mikkel Boe Følsgaard

Kønsfilmkunst fra farezonen

Den nye danske film om far, der bliver kvinde, ’En helt almindelig familie’, viser os midt i en polariseret tid for kønsdebat, at god filmkunst går direkte ind i farezonen og hæver sig over den

’En helt almindelig familie’ om en far, der skifter køn, kan få os til at græde til Aqua igen

Malou Reymann instruktørdebuterer med ’En helt almindelig familie’, en rørende film om at være datter til en far, der en dag erklærer sig som kvinde og skal skilles fra mor. Stram situation for en betuttet tween. Men filmens hjerte er dens evne til at smide os helt ned i erindringens gryde af omsluttende familiefølelser

Lad os tilgive ’The Rain’ dens enorme huller i fortællingen og nyde dens naivitet

Den første danske Netflix-serie er stærkt underholdende, dels på trods af og dels på grund af manuskriptets mange logiske brister

Periodedrama fra dengang man drak Jolly Cola

Charmerende boksefilm om Jørgen ’Gamle’ Hansen viser, hvordan man aflærer pareringsmanøvrer

Arvingerne: Al den vrede ...

Folk er vrede i Arvingerne. Rigtig vrede. Men hvis bare vreden kan vendes mod kommunen, skal det nok gå

Konfliktkarrusellen snurrer

I midtvejsafsnittet af denne ’Arvingerne’-sæson begynder skænderierne at minde om faste ritualer

Så blev det da vist alvor

Den nye ’Arvingerne’-sæsons andet afsnit sætter ny rekord i pludselig ekstrem ulykke

Du skal ikke sige noget til de andre

Familien Grønnegaard holder et højt tempo og et lavt indbyrdes informationsniveau i ’Arvingernes’ sæsonpremiere
Arvingerne, sæson 3

Nødvendige undskyldninger fra karaktererne i ’Arvingerne’

Søndag begynder tredje sæson af ’Arvingerne’, hvor alle karakterer efterhånden har været skyld i hinandens ulykke på kryds og tværs. Det sker i selv de bedste familier, men så er det vigtigt også at få sagt undskyld. Som en service giver vi derfor seks forslag til undskyldninger, som karaktererne bør give hinanden, så de kan starte den nye sæson på en frisk

Lange, lange blikke

Med Pernilla August som instruktør og Lone Scherfig som manuskriptforfatter bliver melodramaet i ’Den alvorsfulde leg’ foldet helt ud

Sider

Mest læste

  1. Malou Reymann instruktørdebuterer med ’En helt almindelig familie’, en rørende film om at være datter til en far, der en dag erklærer sig som kvinde og skal skilles fra mor. Stram situation for en betuttet tween. Men filmens hjerte er dens evne til at smide os helt ned i erindringens gryde af omsluttende familiefølelser
  2. Den danske film ’Under sandet’ følger en deling tyske soldater, som i månederne efter besættelsen skal rydde de vestjyske strande for miner. Det er en barsk oplevelse – både for dem og tilskueren. Men ultimativt er det en fremragende fortælling om forsoning og forståelse mellem mennesker
  3. Med Pernilla August som instruktør og Lone Scherfig som manuskriptforfatter bliver melodramaet i ’Den alvorsfulde leg’ foldet helt ud
  4. Den første danske Netflix-serie er stærkt underholdende, dels på trods af og dels på grund af manuskriptets mange logiske brister
  5. Charmerende boksefilm om Jørgen ’Gamle’ Hansen viser, hvordan man aflærer pareringsmanøvrer
  6. En soldat mister begge ben i Afghanistan og bliver trænet op af en balletdanser. Det kommer der en overraskende upolitisk og blindt romantisk film ud af
  7. Det var den danske debutant Mikkel Boe Følsgaard, der løb med opmærksomheden, da han på årets Berlinale, modtog Sølvbjørnen som Bedste mandlige skuespiller for sin rolle som Christian d. 7. i ’En kongelig affære’. Den fik som den eneste film hele to priser. Også Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg modtog en Sølvbjørn for Årets bedste manuskript
  8. Historisk. Tre individer får al opmærksomheden i Nikolaj Arcels effektivt folkelige ’En kongelig affære’, der gør den spektakulære danmarkshistorie om livlæge Struensees politiske reformer og affære med Caroline Mathilde til et romantisk kongekammerspil. Sigende for Struensees kranke skæbne ignorerer filmen folket. Indtil til sidst