Også i dag skal vi være vagtsomme over for fascismens fremtrædelsesformer. Men jo altså heller ikke se den dér, hvor den ikke er, skriver David Rehling i denne klumme
Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie
Toppen i Dansk Folkeparti, der selv brød ud af anarkiet i Fremskridtspartiet, er begyndt at opføre sig næsten lige så parlamentarisk uberegneligt som Mogens Glistrup. Socialdemokratiet har pludselig fået sværere ved at kunne stole på Kristian Thulesen Dahl
Stadig strengere straffe bevæger sig kun én vej, al den stund længere fængselsophold – uden julegaver, som justitsministeren har dekreteret og nu med julemand uden skæg – jo ikke virker efter hensigten. Tværtimod. Derfor må straffene og kravene til dommerne dag for dag blive strengere og i detaljer kommenteret og reguleret af retsordførerskaberne
Arbejderbegrebet er langsomt forsvundet fra venstrefløjens principprogrammer og partiernes kommunikation. Det har efterladt en flagrende forståelse af arbejderen, som Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Venstre forsøger at kapre. Ny ph.d.-afhandling undersøger arbejderbegrebet som politisk kampplads fra renæssancen og frem til i dag
Morten Messerschmidts seneste skandalesag fik ham til at trække sig som formand for Dansk Folkepartis gruppe i Europa-Parlamentet og andre til at erklære ham færdig som potentiel formandskandidat. Men listen over danske politikere, som har overlevet skandaler er lang. Så hvorfor overlever nogle, mens andre ikke gør?
Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi
Dansk film sælger masser af biografbilletter, men ser man nærmere på filmåret 2013, mangler der trods Lars von Triers nymfoman både kvinder og eksperimenter
Mange danskere elsker manden med den hvide støttekrave, uden at vide, hvad han hedder, og den netop afdøde Peter Rindal støttede engang uafvidende en af de mest avantgardistiske elektroniske komponister i kongeriget
Nekrolog. Digteren Asger Stig Møller kom pludselig på forsiderne ved sin pludselige død i lejligheden på Nørrebro. Han kom fra en succesrig, politisk familie, som mageligt kunne have været tema for et romanværk af Christian Kampmann, for bag facaden lurede dæmonerne
Simon Spies’ og Mogens Glistrups kompromisløse jagt på sex og penge var et opgør med de etablerede normer og staten. Men også produkt af et unikt historisk åndehul, der gav de anarkistiske visioner en gennemslagskraft, de aldrig ville have haft i dag. Dengang var de helte. I dag ville de have været til grin. ’Spies & Glistrup’, som har premiere i næste uge, minder os også om fortidens frisind, mener filmens instruktør
Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi