Person

Molière

Teatret Slotsgårdens ’Damen fra Natcaféen’ er en oplagt start på en festlig aften

Årets friluftsforestilling hos Teatret Slotsgården i Odense er George Feydeaus farce ’Damen fra Natcaféen’, der ikke har megen tyngde i sin fortælling, men til gengæld sætter gang i lattermusklerne, så det kan mærkes længe efter

’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020

Den silende regn gør blot årets friluftsforestilling i Odense endnu mere morsom

Coronapandemien og det tvivlsomme danske sommervejr skaber benspænd for de danske friluftsteaterscener, men på Teatret Slotsgården i Odense overvinder skuespillerne begge dele

Molières komedie ’Tartuffe’ i fandenivoldsk fortolkning

Teatret Slotsgården i Odense er garant for festlig og nærværende underholdning af høj kvalitet. Der er masser af skæve påfund og kaotiske scenarier i deres moderne fortolkninger af ellers halvstøvede komedieklassikere

Molière blev til flamboyant friluftsteater i Odense

Plateaustøvler, dyreprint, netstrømper og fjer i massevis er ikke rekvisitter, der normalt forbindes med Molière. Men ikke desto mindre er det netop i Molières komedie, ’Scapins Rævestreger’ i Teater Slotsgården i Odense, at det hele lige nu på fornøjeligste vis kan opleves

Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy

Hanrejens håbløse kærlighedskamp

’Fruentimmerskolen’ på Grønnegårdsteatret er fornøjelig klassisk Moliére med forvekslingskomik, aleksandrinervers og stærke skuespilpræstationer

Forføreren, ægtemanden og ofret

Dostojevskij som tragikomisk fortæller

Den diskrete mestermusiker

Det var sjældent stort, da gambemesteren og dirigenten Jordi Savall anførte Concerto Copenhagen i fransk, tysk og engelsk orkestermusik

Den uregerlige gerrige ud over scenekanten

Søren Sætter-Lassen sætter fingrene mod hinanden og presser til. Akkurat lige som han sætter mennesker mod hinanden og presser til. For hans manipulatorspil i 'Den Gerrige' er en fabelagtig kyniker-præstation og et overvældende, komisk modstykke til hans voldelige Richard III

Sider

Mest læste

  1. Årets friluftsforestilling hos Teatret Slotsgården i Odense er George Feydeaus farce ’Damen fra Natcaféen’, der ikke har megen tyngde i sin fortælling, men til gengæld sætter gang i lattermusklerne, så det kan mærkes længe efter
  2. I år ville Hergé være fyldt 100. Derfor afslører vi et par hemmeligheder om forfatteren og hans værk, der blev Belgiens største kultfigur
  3. Plateaustøvler, dyreprint, netstrømper og fjer i massevis er ikke rekvisitter, der normalt forbindes med Molière. Men ikke desto mindre er det netop i Molières komedie, ’Scapins Rævestreger’ i Teater Slotsgården i Odense, at det hele lige nu på fornøjeligste vis kan opleves
  4. Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy
  5. Komediemode. Der er udbrudt Molière-mani på de danske scener. For selv om hans komedier har 300 år på bagen, rammer de lige ind i samtiden
  6. Det Kongelige Teater viser Molières klassiske karakterkomedie fra 1666 i en version, der fryder øjne, ører og lattermuskler. Og det, man ler ad, er det moderne menneske, dets selvoptagethed og overfladiske, sociale networking
  7. Ingmar Bergman arbejdede på teatret til få år før sin død. Hans sidste opsætning blev Ibsens 'Rosmersholm'
  8. Pragtroller til Jørgen Reenberg og Sidse Babett Knudsen og meddigtende scenografi i Molières beske ’Fruentimmerskolen’ på Det Kgl.Teater Ovre i hjørnet, i oplysningstidens højloftede sal, står der et kæmpe næsehorn, stort, tungt, dumt og stædigt og foran det tramper dets menneskelige gestalt rundt i et anfald af elskovssyge og mandlig selvforherligelse...