Person

Molière

Anmeldelse
15. oktober 2021

Søren Sætter-Lassen har nøglen til Molière, men ’Den indbildt syge’ burde være sjovere

Søren Sætter-Lassen skaber en suveræn hypokonderfigur i ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset. Men Molières gamle komedie virker ikke helt så morsom, som den kunne være
Søren Sætter-Lassen er forrygende komisk i rollen som ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset.
Anmeldelse
20. juli 2021

Teatret Slotsgårdens ’Damen fra Natcaféen’ er en oplagt start på en festlig aften

Årets friluftsforestilling hos Teatret Slotsgården i Odense er George Feydeaus farce ’Damen fra Natcaféen’, der ikke har megen tyngde i sin fortælling, men til gengæld sætter gang i lattermusklerne, så det kan mærkes længe efter
Teatret Slotsgården i Odense har måske nok udskiftet Molière med den mindre kendte dramatiker George Faydeau, men resultatet er lige så festligt og underholdende som altid.
Anmeldelse
29. september 2020

’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020
Den gerrige byder på gode grin og fine skuespilpræstationer, og der er ikke så meget, der skal tænkes videre over efterfølgende.
Anmeldelse
28. juli 2020

Den silende regn gør blot årets friluftsforestilling i Odense endnu mere morsom

Coronapandemien og det tvivlsomme danske sommervejr skaber benspænd for de danske friluftsteaterscener, men på Teatret Slotsgården i Odense overvinder skuespillerne begge dele
Sarauw og Moth-Poulsen har i deres instruktion sat fokus på det dyriske udtryk. Hver person har et dyrisk alter ego, der afspejler sig i deres bevægelser såvel som i Olivia Hetmans outrerede, farvestrålende kostumer.
Anmeldelse
24. juli 2019

Molières komedie ’Tartuffe’ i fandenivoldsk fortolkning

Teatret Slotsgården i Odense er garant for festlig og nærværende underholdning af høj kvalitet. Der er masser af skæve påfund og kaotiske scenarier i deres moderne fortolkninger af ellers halvstøvede komedieklassikere
Troen er på alle måder et cirkus i Johan Sarauws festlige iscenesættelse af Molières Tartuffe på Teatret Slotsgården.
Anmeldelse
24. juli 2018

Molière blev til flamboyant friluftsteater i Odense

Plateaustøvler, dyreprint, netstrømper og fjer i massevis er ikke rekvisitter, der normalt forbindes med Molière. Men ikke desto mindre er det netop i Molières komedie, ’Scapins Rævestreger’ i Teater Slotsgården i Odense, at det hele lige nu på fornøjeligste vis kan opleves
Olivia Hetman har med sine festlige kostumer skabt en farvestrålende 80’er stemning, der komplimenterer Molières historie overraskende godt
Baggrund
7. juli 2018

Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy
Anmeldelse
1. juli 2013

Hanrejens håbløse kærlighedskamp

’Fruentimmerskolen’ på Grønnegårdsteatret er fornøjelig klassisk Moliére med forvekslingskomik, aleksandrinervers og stærke skuespilpræstationer
Anmeldelse
30. november 2012

Forføreren, ægtemanden og ofret

Dostojevskij som tragikomisk fortæller
Dostojevskij som tragikomisk fortæller
Anmeldelse
23. oktober 2012

Den diskrete mestermusiker

Det var sjældent stort, da gambemesteren og dirigenten Jordi Savall anførte Concerto Copenhagen i fransk, tysk og engelsk orkestermusik

Sider

  • Anmeldelse
    24. januar 2011

    Molière – og Thomas Bendixen – hudfletter det moderne menneske

    Det Kongelige Teater viser Molières klassiske karakterkomedie fra 1666 i en version, der fryder øjne, ører og lattermuskler. Og det, man ler ad, er det moderne menneske, dets selvoptagethed og overfladiske, sociale networking
    Det Kongelige Teater viser Molières klassiske karakterkomedie fra 1666 i en version, der fryder øjne, ører og lattermuskler. Og det, man ler ad, er det moderne menneske, dets selvoptagethed og overfladiske, sociale networking
  • Nyhed
    28. januar 2004

    Ludvig Holberg og den kritiske tanke

    I dag er det 250 år siden Ludvig Holberg døde. Ængstelsen for det fremmede, som ikke er nogen nyhed i Danmark, hvor nationale og kristne fordomme er stærke selv uden Søren Krarups bistand, får hos Holberg sin tidlige religionskritiske analyse på psykologisk grundlag
  • 2. november 2001

    Muslimer har det nemmest i Storbritannien

    I Storbritannien må indvandrere gerne beholde deres gamle identitet. I Frankrig skal alle være franskmænd. Der er problemer i begge løsninger
  • Baggrund
    8. december 2007

    Seks teser om Tintin

    I år ville Hergé være fyldt 100. Derfor afslører vi et par hemmeligheder om forfatteren og hans værk, der blev Belgiens største kultfigur
    Georges Remis tegnede Tintin under signaturen R.G. - på fransk Hergé. Det begyndte med en ugentlig stribe i den ærkereaktionære belgiske avis Le Vingtiéme Siécle. Herfra strømmede historier om den blonde journalist på eventyr, og læser man de første udgaver af -Tintin-, er de nærmest anti-semitiske. Da Tintin er på rejse i Mellemøsten, er skurkene jødiske bosættere i Palæstina og overskurken Rastapoulos er - symptomatisk nok - jøde.
  • 16. april 1999

    Besindighedens talerør

    Litteraturteorien har lært os at reagere med kraftig skepsis, når nogen udnævner en romanfigur til "forfatterens talerør". Hver eneste replik i et værk får ifølge teorien kun betydning og funktion i kraft af den helhed, ytringen indgår i, og dersom en særlig fyndig sentens forførerisk ligner totalitetens inderste budskab, viser sætningens indhold sig som regel ved nærmere granskning alligevel at blive relativeret og undermineret fra en anden instans i teksten...
  • Interview
    8. september 2007

    Ingen tog så meget som en sok af

    Alligevel var det en stærk oplevelse, da Emmet Feigenberg takket være et teaterstykke opdagede, hvad erotik kan være. Nu skal han være skuespilchef på Det Kgl. Teater, hvor han vil spille stykker, der 'vil os noget'.
  • 17. april 2008

    Friheden søger de ydmyge steder

    Gode historier om menneskers stræben efter frihed skal man ofte finde i tegneserier og børnebøger
    Gode historier om menneskers stræben efter frihed skal man ofte finde i tegneserier og børnebøger
  • Anmeldelse
    17. juli 2010

    Gøngehøvding med begavet blondine

    Frilandsmuseets flirter veloplagt med Danmarkshistorien i en munter Line Knutzon-satire over danskernes uhelbredelige svenskerhad
    Heidi Colding drejer øjnene indad og horisonten udad i 
 Line Knutzons veloplagte danskersatire 'Gøngehøvdingen' på Frilandsmuseet.