Person

Molière

Essay
3. august 2022

Derfor er jeg vild med Holbergs Jeppe

Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen beskriver, hvordan Holberg-spillestilen har fået realisme og psykologi. Med forskellige Jepper
Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen beskriver, hvordan Holberg-spillestilen har fået realisme og psykologi. Med forskellige Jepper
Interview
22. juli 2022

Kasper Holten: »Vi respekterer Holberg ved ikke at spille ham af pligt, men af lyst«

Ludvig Holberg er en stor del af Det Kongelige Teaters identitet, og teaterchef Kasper Holten arbejdede selv med Holbergs humor, da han som operainstruktør lavede en moderne opsætning af ’Maskarade’. Holten kalder Holbergs stykke for en varm bekræftelse af, hvilket skønt samfund vi på mange måder har – men også en lille sten i skoen
Ludvig Holberg er en stor del af Det Kongelige Teaters identitet, og teaterchef Kasper Holten arbejdede selv med Holbergs humor, da han som operainstruktør lavede en moderne opsætning af ’Maskarade’. Holten kalder Holbergs stykke for en varm bekræftelse af, hvilket skønt samfund vi på mange måder har – men også en lille sten i skoen
Tour de France
18. marts 2022

Molières arrogante og selvhøjtidelige figurer holder stadig. Nok fordi vi alle kan spejle os i dem

Molière (1622-1673) var verdens største komediedigter. Rå, morsom og uden blusel. Han har inspireret Holberg og mange andre dramatikere. Og hans selvhøjtidelige figurer holder stadig, velsagtens fordi vi alle sammen kan spejle os i hans uudholdelige rollegalleri
Molière (1622-1673) var verdens største komediedigter. Rå, morsom og uden blusel. Han har inspireret Holberg og mange andre dramatikere. Og hans selvhøjtidelige figurer holder stadig, velsagtens fordi vi alle sammen kan spejle os i hans uudholdelige rollegalleri
Anmeldelse
15. oktober 2021

Søren Sætter-Lassen har nøglen til Molière, men ’Den indbildt syge’ burde være sjovere

Søren Sætter-Lassen skaber en suveræn hypokonderfigur i ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset. Men Molières gamle komedie virker ikke helt så morsom, som den kunne være
Søren Sætter-Lassen er forrygende komisk i rollen som ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset.
Anmeldelse
20. juli 2021

Teatret Slotsgårdens ’Damen fra Natcaféen’ er en oplagt start på en festlig aften

Årets friluftsforestilling hos Teatret Slotsgården i Odense er George Feydeaus farce ’Damen fra Natcaféen’, der ikke har megen tyngde i sin fortælling, men til gengæld sætter gang i lattermusklerne, så det kan mærkes længe efter
Teatret Slotsgården i Odense har måske nok udskiftet Molière med den mindre kendte dramatiker George Faydeau, men resultatet er lige så festligt og underholdende som altid.
Anmeldelse
29. september 2020

’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020
Den gerrige byder på gode grin og fine skuespilpræstationer, og der er ikke så meget, der skal tænkes videre over efterfølgende.
Anmeldelse
28. juli 2020

Den silende regn gør blot årets friluftsforestilling i Odense endnu mere morsom

Coronapandemien og det tvivlsomme danske sommervejr skaber benspænd for de danske friluftsteaterscener, men på Teatret Slotsgården i Odense overvinder skuespillerne begge dele
Sarauw og Moth-Poulsen har i deres instruktion sat fokus på det dyriske udtryk. Hver person har et dyrisk alter ego, der afspejler sig i deres bevægelser såvel som i Olivia Hetmans outrerede, farvestrålende kostumer.
Anmeldelse
24. juli 2019

Molières komedie ’Tartuffe’ i fandenivoldsk fortolkning

Teatret Slotsgården i Odense er garant for festlig og nærværende underholdning af høj kvalitet. Der er masser af skæve påfund og kaotiske scenarier i deres moderne fortolkninger af ellers halvstøvede komedieklassikere
Troen er på alle måder et cirkus i Johan Sarauws festlige iscenesættelse af Molières Tartuffe på Teatret Slotsgården.
Anmeldelse
24. juli 2018

Molière blev til flamboyant friluftsteater i Odense

Plateaustøvler, dyreprint, netstrømper og fjer i massevis er ikke rekvisitter, der normalt forbindes med Molière. Men ikke desto mindre er det netop i Molières komedie, ’Scapins Rævestreger’ i Teater Slotsgården i Odense, at det hele lige nu på fornøjeligste vis kan opleves
Olivia Hetman har med sine festlige kostumer skabt en farvestrålende 80’er stemning, der komplimenterer Molières historie overraskende godt
Baggrund
7. juli 2018

Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy

Sider

  • Nyhed
    28. januar 2004

    Ludvig Holberg og den kritiske tanke

    I dag er det 250 år siden Ludvig Holberg døde. Ængstelsen for det fremmede, som ikke er nogen nyhed i Danmark, hvor nationale og kristne fordomme er stærke selv uden Søren Krarups bistand, får hos Holberg sin tidlige religionskritiske analyse på psykologisk grundlag
  • Essay
    3. august 2022

    Derfor er jeg vild med Holbergs Jeppe

    Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen beskriver, hvordan Holberg-spillestilen har fået realisme og psykologi. Med forskellige Jepper
    Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen beskriver, hvordan Holberg-spillestilen har fået realisme og psykologi. Med forskellige Jepper
  • 2. november 2001

    Muslimer har det nemmest i Storbritannien

    I Storbritannien må indvandrere gerne beholde deres gamle identitet. I Frankrig skal alle være franskmænd. Der er problemer i begge løsninger
  • Interview
    22. juli 2022

    Kasper Holten: »Vi respekterer Holberg ved ikke at spille ham af pligt, men af lyst«

    Ludvig Holberg er en stor del af Det Kongelige Teaters identitet, og teaterchef Kasper Holten arbejdede selv med Holbergs humor, da han som operainstruktør lavede en moderne opsætning af ’Maskarade’. Holten kalder Holbergs stykke for en varm bekræftelse af, hvilket skønt samfund vi på mange måder har – men også en lille sten i skoen
    Ludvig Holberg er en stor del af Det Kongelige Teaters identitet, og teaterchef Kasper Holten arbejdede selv med Holbergs humor, da han som operainstruktør lavede en moderne opsætning af ’Maskarade’. Holten kalder Holbergs stykke for en varm bekræftelse af, hvilket skønt samfund vi på mange måder har – men også en lille sten i skoen
  • Nyhed
    7. oktober 2004

    Informations superkanon

    *Kanon-debatten raser, efter at kanonudvalget for nylig offentliggjorde sit bud på, hvilke danske forfattere, skole- og gymnasieelever skal læse. Men hvad med den udenlandske litteratur? Hvilke internationale forfattere skal danske elever have læst ved afslutningen af deres skoleforløb? Informations anmeldere giver her hver især deres bud på de 15 vigtigste forfattere...
  • Anmeldelse
    29. september 2020

    ’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

    Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020
    Den gerrige byder på gode grin og fine skuespilpræstationer, og der er ikke så meget, der skal tænkes videre over efterfølgende.
  • Anmeldelse
    15. december 2008

    Det franske for viderekommende

    Erling Bjøl fejrer 90-årsdagen med endnu en stimulerende bog om de store historiske sammenhænge. Det er den rene fryd at læse
    Erling Bjøl fejrer 90-årsdagen med endnu en stimulerende bog om de store historiske sammenhænge. Det er den rene fryd at læse
  • Baggrund
    7. juli 2018

    Den vellykkede revy har gode figurer og rim – og må aldrig blive politisk korrekt

    Hvordan skriver man en revy, som får publikum i latterkramper og anmelderne til at smide om sig med stjerner? En revyforfatter, en revykonsulent, en revyanmelder og en revyskuespiller giver her otte råd til den gode revy