Det er ikke hvert år, der bliver lavet et dansk historisk drama af samme format som Charlotte Sielings ’Margrete den Første’: en gennemført flot og spændende storfilm om en kvindelig danmarkshistorisk helt i en urimeligt vanskelig situation
Det Kongelige Teater har på effektiv vis moderniseret Astrid Lindgrens tårepersende klassiker om død og søskendekærlighed i ’Brødrene Løvehjerte’. Og i guder, hvor er det mørkt
Skuespillet knirker nu umiskendeligt i ’Fred til lands‘, men så er der Lene Maria Christensens barnløse Bibi: Hun er to steder hele tiden. Hun er hæmmet mus og noget lurende dæmonisk og/eller ødelagt. Og måske er hun seriens værste skurk
Det er stadig svært underholdende, at der er smurt så tykt på med drama og dødelige dilemmaer i DR’s nye søndagsserie ’Fred til lands’, hvor desperate landsbyboere i tredje afsnit gør sig parate til den ultimativt mest desperate problemløsning: drab
Dar Salims glatbarberede måne skriger til himlen i DR’s dramaserie ’Fred til lands’, hvor den moralske smutvej sejrer effektivt. Efter andet afsnit er Katrine Hornstrup Yde særligt begejstret for de moralsk anløbne karakterer, der er kulørte og markante som Click Mix –og befriet for typisk dansk sortkomik
DR’s nye søndagsserie ’Fred til lands’ er som at se en pædagogisk version af Dostojevskijs ’Forbrydelse og straf’ genopført som en blanding af 1990’er-sædeskildringen ’Landsbyen’ og americanaklassikeren ’True Blood’. Vi anmelder serien løbende, og Lone Nikolajsen er i første omgang begejstret for, hvor amerikansk en fynsk landsby kan virke
Med Adam Prices præstegårdsdrama ’Herrens veje’ rykkede det åndelige og overnaturlige for første gang ind på dansk tv-dramatiks fornemmeste sendeflade. I anledning af sæsonafslutningen opsummerer vi her de seks største mirakler – af såvel tv-dramatisk som guddommelig art
Informations heteroseksuelle kritiker tog sin homoseksuelle søn med i teatret for at anmelde stykket ’Færdig med Eddy’ om en barsk bøsseskæbne. Det kom der en dialog ud af om, hvorvidt ens seksuelle orientering påvirker bedømmelsen af et kunstværk
Det er ikke hvert år, der bliver lavet et dansk historisk drama af samme format som Charlotte Sielings ’Margrete den Første’: en gennemført flot og spændende storfilm om en kvindelig danmarkshistorisk helt i en urimeligt vanskelig situation
Der bliver både talt i tunger, stillet falske ultimatummer og hasteindført et paranormalt plotspor i sidste afsnit af ’Herrens veje’. Det er vildt meget mere ambitiøst, end det er vellykket
60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
Informations heteroseksuelle kritiker tog sin homoseksuelle søn med i teatret for at anmelde stykket ’Færdig med Eddy’ om en barsk bøsseskæbne. Det kom der en dialog ud af om, hvorvidt ens seksuelle orientering påvirker bedømmelsen af et kunstværk
Det Kongelige Teater har på effektiv vis moderniseret Astrid Lindgrens tårepersende klassiker om død og søskendekærlighed i ’Brødrene Løvehjerte’. Og i guder, hvor er det mørkt
DR’s nye søndagsserie ’Fred til lands’ er som at se en pædagogisk version af Dostojevskijs ’Forbrydelse og straf’ genopført som en blanding af 1990’er-sædeskildringen ’Landsbyen’ og americanaklassikeren ’True Blood’. Vi anmelder serien løbende, og Lone Nikolajsen er i første omgang begejstret for, hvor amerikansk en fynsk landsby kan virke
Elisa Kragerups sidste fysiske og følelsesfulde klassikerfortolkning som husinstruktør på Det Kongelige Teater står i mange gode gensyns tegn. Den intime iscenesættelse af Klaus Rifbjergs debutroman ’Den kroniske uskyld’ om kærlighedens første og evige flyv og fald får igen alt det gamle til at føles rørende nyt og råt
Med Adam Prices præstegårdsdrama ’Herrens veje’ rykkede det åndelige og overnaturlige for første gang ind på dansk tv-dramatiks fornemmeste sendeflade. I anledning af sæsonafslutningen opsummerer vi her de seks største mirakler – af såvel tv-dramatisk som guddommelig art