Person

Morti Vizki

Anmeldelse
5. juli 2019

Med Morti Vizkis dramatik rejser sig et større lys end det, teaterchefer anno 2019 lader skinne

Morti Vizkis dramatiske værk minder os om, at det poetiske teater er muligt, at det engang for ikke så længe siden stadig kunne være mainstream
Morti Vizkis dramatiske værk minder os om, at det poetiske teater er muligt, at det engang for ikke så længe siden stadig kunne være mainstream
Anmeldelse
8. november 2018

4:48 er det klokkeslæt, hvor klarheden kommer på besøg, og psykosen holder pause

Aarhus Teater demonstrerer med ’4:48 Psychosis’, at de med ganske få virkemidler kan skabe en unik teateroplevelse, der med sit intimiderende nærvær og en kraftpræstation fra skuespiller Mette Døssing fylder et helt lokale med intensitet
Aarhus Teaters Mette Døssing leverer en kraftpræstation i Sarah Kanes monolog ’4:48 Psychosis’.
Kommentar
20. maj 2017

Gid det var mig: Ida Holmegaard

Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, vedkommende ville ønske, at han eller hun havde skrevet – og forklarer hvorfor
Baggrund
16. januar 2016

MOVE ON

David Bowie var ikke bare musiker, hans værk er også udtryk for vild poesi. Thomas Boberg ser tilbage på den nu afdøde kunstner og hans betydning for en generation af danske digtere
David Bowie gav koncert i København i 1978. Her får Michael Strunge (t.v.) en autograf af sit idol
Klumme
28. september 2012

I akrobaternes sovesal

Morti Vizki skrev ikke ret meget, de sidste år, han levede, som også var de år, jeg kendte ham. ’Ikke ret meget’ i betydningen ganske få ord
Baggrund
31. december 2009

Gå tilbage, men aldrig til en fuser

Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
Anmeldelse
3. september 2009

Vi er mennesker og nødt til at gætte

Camilla Christensen skriver uden punktummer om et dyrerige, der ikke direkte kan sættes i forbindelse med menneskelig opførsel - hvor gerne vi end vil det
Interview
31. juli 2009

En jublende, rasende pekingeser

Yihaaaarrggghhh!!! Vrede og begejstring hænger uløseligt sammen, mener tidligere forlægger Torben Madsen, der tit sprutter over af begge dele – for eksempel når han hopper op og ned af glæde foran et godt maleri. Han ville ønske vi investerede lidt mere i de store følelser i stedet for det lunke middellandskab
Anmeldelse
15. juni 2009

Fælles foruroligelse

Birgitte Hesselaa har skrevet hovedværket om 90'ernes førergeneration af danske dramatikere, der i al deres forskellighed alligevel er fælles om ikke så lidt
Birgitte Hesselaa har skrevet hovedværket om 90'ernes førergeneration af danske dramatikere, der i al deres forskellighed alligevel er fælles om ikke så lidt
Baggrund
7. maj 2009

Er Dahl den nye Rindal?

Henrik Dahl angriber moderne dansk teater og Statens Kunstfonds støtteordning af den ufolkelige modernisme. Det sker i Søren Ulrik Thomsens ånd, mener han. Men digteren og essayisten kalder hans opråb et misforstået ræb fra ølstuen
Henrik Dahl angriber moderne dansk teater og Statens Kunstfonds støtteordning af den ufolkelige modernisme. Det sker i Søren Ulrik Thomsens ånd, mener han. Men digteren og essayisten kalder hans opråb et misforstået ræb fra ølstuen

Sider

  • Anmeldelse
    8. november 2018

    4:48 er det klokkeslæt, hvor klarheden kommer på besøg, og psykosen holder pause

    Aarhus Teater demonstrerer med ’4:48 Psychosis’, at de med ganske få virkemidler kan skabe en unik teateroplevelse, der med sit intimiderende nærvær og en kraftpræstation fra skuespiller Mette Døssing fylder et helt lokale med intensitet
    Aarhus Teaters Mette Døssing leverer en kraftpræstation i Sarah Kanes monolog ’4:48 Psychosis’.
  • Baggrund
    16. januar 2016

    MOVE ON

    David Bowie var ikke bare musiker, hans værk er også udtryk for vild poesi. Thomas Boberg ser tilbage på den nu afdøde kunstner og hans betydning for en generation af danske digtere
    David Bowie gav koncert i København i 1978. Her får Michael Strunge (t.v.) en autograf af sit idol
  • 18. november 2005

    Hvis vi for en stund ser bort fra girafeffekten...

    Det er tid til at sætte sig hjem. Og læse og lytte. I stilhed. Til det mod, årets bøder er udtryk for. På bogmessen drukner det hele i larm, iltmangel og dalende litterær modtagelighed
  • Anmeldelse
    5. juli 2019

    Med Morti Vizkis dramatik rejser sig et større lys end det, teaterchefer anno 2019 lader skinne

    Morti Vizkis dramatiske værk minder os om, at det poetiske teater er muligt, at det engang for ikke så længe siden stadig kunne være mainstream
    Morti Vizkis dramatiske værk minder os om, at det poetiske teater er muligt, at det engang for ikke så længe siden stadig kunne være mainstream
  • Anmeldelse
    19. marts 2009

    Det gælder om at forsvinde, mens magien stadig hænger i luften

    I år er det 25 år siden, Morti Vizki debuterede med 'Digtsamling', og en skovalf pludselig viste sig i 80'er-digtningens storby og neonlys. Det markeres med en udgivelse af hans samlede digte
    I år er det 25 år siden, Morti Vizki debuterede med 'Digtsamling', og en skovalf pludselig viste sig i 80'er-digtningens storby og neonlys. Det markeres med en udgivelse af hans samlede digte
  • 22. januar 1998

    GUIDE

    UDSTILlING *Francis Bacon. Udstillingen rummer en række hovedværker fra 50'erne og frem til kunstnerens død i 1992. Louisiana, Humlebæk. Dgl. 10-17, on. 10-22, t. 26. apr. Åbner i morgen *Grønningen åbner på lørdag 13-18 med gæsterne Jiri Georg Dokoupil og den græ-ske installationskunstner Yannis Kounellis...
  • Kommentar
    20. maj 2017

    Gid det var mig: Ida Holmegaard

    Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, vedkommende ville ønske, at han eller hun havde skrevet – og forklarer hvorfor
  • Klumme
    28. september 2012

    I akrobaternes sovesal

    Morti Vizki skrev ikke ret meget, de sidste år, han levede, som også var de år, jeg kendte ham. ’Ikke ret meget’ i betydningen ganske få ord