Person

Nicolai Wammen

Regeringens infrastrukturplan kritiseres for manglende CO2-gevinst

Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt

Økonomer om stimuli til byggeri og oplevelsesøkonomi: Pas på med selektiv erhvervsstøtte

Der er målrettet stimuli til oplevelsesøkonomien, byggeriet og servicebranchen i den nye finanslov. Økonomer undrer sig over støtten til byggeriet, der er kommet godt gennem coronakrisen. Til gengæld er de uenige om, hvorvidt det giver mening med selektiv støtte til oplevelsesøkonomien

Finanslov bringer rød-grøn blok tilbage på sporet

Støttepartierne har fået markante indrømmelser i ny finanslov. På både velfærdsområdet og den grønne front er der igen sat energi til den forandringsvilje, der blev lanceret i forståelsespapiret sidste sommer. Særligt SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, er blevet kontant belønnet for sin loyalitet over for statsminister Mette Frederiksen

Ny finanslovsaftale er grøn – men det vigtigste mangler stadig

Søndag præsenterede regeringen en finanslov med flere grønne tiltag. Men hvis regeringen skal nå i mål med sine klimaambitioner, kræver det en afgift på CO2 og en aftale om landbrugets udledninger. Det vurderer Klimarådet og en grøn tænketank

Mette Frederiksen genvinder sin styrke med grøn offensiv

S-regeringen har ikke alene afværget det parlamentariske stormløb på Christiansborg, men har endnu vigtigere formået at lave såvel grønne forlig med støttepartierne som brede aftaler med de borgerlige. Efter en turbulent periode står statsministeren igen med stor parlamentarisk manøvredygtighed

Ny transportaftale: 775.000 grønne biler i 2030. Men det er kun et lille skridt mod målet

Regeringen og støttepartierne er blevet enige om afgiftsændringer, der skal få flere grønne biler på vejene. Prognoser tyder dog på, at det ikke vil sikre markant færre benzin- og dieselbiler

Minkskandale tegner et billede af ubegribelig inkompetence i centraladministrationen

Flere ministre blev tidligt orienteret om, at det ikke var lovligt at aflive alle mink. Og centrale dele af embedsværket kendte til den manglende hjemmel, da beslutningen blev annonceret. Alligevel gjorde ingen af dem tilsyneladende noget for at bremse ulovlighederne, som de i stedet førte ud i livet

Nicolai Wammen forsøger at grønvaske en mere sort politik op til finanslovsforhandlinger

S-regeringen har indledt årets forhandlinger om finansloven med et retorisk slag for grøn omstilling, men reelt er der snarere tale om mere af samme business-as-usual. Finansminister Nicolai Wammen (S) satser på at lokke de blå partier med i et stort forlig

Hvad koster ikkevestlig indvandring i Danmark? Svaret ligger et sted mellem 6 og 33 milliarder

Finansministeriet har beregnet den årlige udgift til ikkevestlige indvandrere og deres efterkommere til 33 milliarder kroner. Men det er en oppustet måde at gøre regnestykket op på, mener Rune Lund (EL), der vil rejse en debat om tallet, som han sammenligner med en soufflé

Finansministeren bør lytte til vismændene og bruge flere penge i 2021

Finansminister Nicolai Wammen (S) har pålagt sig selv unødigt snærende bånd inden finanslovsforhandlingerne. I stedet bør han lytte til vismændene, som i deres efterårsrapport peger på en anden og mindre snæver retning, skriver forbundsnæstformand i FOA Thomas Enghausen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt
  2. Finansministeriet har beregnet den årlige udgift til ikkevestlige indvandrere og deres efterkommere til 33 milliarder kroner. Men det er en oppustet måde at gøre regnestykket op på, mener Rune Lund (EL), der vil rejse en debat om tallet, som han sammenligner med en soufflé
  3. Regeringen vil efterleve Danmarks klimamål med en såkaldt hockeystav. Den vil udskyde handling i årevis for så kort før 2030 at sætte turbo på omstillingen. Det vil skade klimaet, økonomien og omstillingens troværdighed, mener Klimarådets formand og en tidligere overvismand
  4. En jernbane mellem Billund og Vejle vil ikke forbedre noget for passagererne, lyder det fra regeringen.
  5. Siden valget i 2015 har Socialdemokratiet i markant højere grad stemt på linje med de blå partier end med de røde, viser ny opgørelse. Det er ikke set før i de seneste 15 år. Fra S lyder det, at det blot er en videreførelse af en socialdemokratisk tradition for konstruktiv politik
  6. Regeringen og støttepartierne er blevet enige om afgiftsændringer, der skal få flere grønne biler på vejene. Prognoser tyder dog på, at det ikke vil sikre markant færre benzin- og dieselbiler
  7. Selv om Venstre kan genkende mange forslag i regeringens infrastrukturudspil, savner de Hærvejsmotorvejen.
  8. Støttepartierne vil investere mere i den kollektive trafik end regeringen. Klimafokus halter også, lyder det.