Person

Nicolas Bro

Christoffer Boes nye film ligner en prætentiøs reklame for moderne skandinavisk kultur

Christoffer Boes nye melodrama, ’Smagen af sult’, minder med sit portræt af en kompromisløs elitekok om instruktørens tidlige kunstfilm. Alt er overvældende og uvirkeligt elegant, mens den grundlæggende historie er ret banal

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile

Avaz-brødrenes nye melodrama ligner resultatet af en brainstorm over, hvad der kan gå galt i et liv

Tragedierne falder over hinanden for at få én til at tude i Avaz-brødrenes nye drama, ’Kollision’. Men det nytter ikke noget, når handlingen ikke hænger bedre sammen, end den gør

’Misantropen’ på Grønnegårds Teatret er sand, følsom tragikomedie

Se en forelsket tåbe gå planken ud, se Nicolas Bro og Sonja Richter skinne i årets sommerforestilling på Grønnegårds Teatrets traditionsrige udendørsscene. Madeleine Røn Juuls rørende enkle ’Misantropen’ er komedie af høj karat med herligt overdrevent kostumerede og fagtende kroppe og svinere indpakket i rimede aleksandrinervers

’Dræberne fra Nibe’ er et lallet forsvar for resignationen

Ole Bornedals nye folkekomedie har gode intentioner, men døjer med et sjasket plot

Ansigtet i Venedig

Nicolas Bro er besættende god i dobbeltrollen som aldrende bøsse og purung dreng i den psykologisk interessante dramatisering af ’Døden i Venedig’ på Folketeatret

’Vi vil fortælle, at menneskehandel foregår to meter fra dig’

Det handler om seksualitet og handel med mennesker, når Mammutteatret stiller skarpt på trafficking i forestillingen ’Catering’. Skuespiller Nicolas Bro spiller naboen, der tænder på lydene af en kvinde, der holdes fanget i lejligheden ved siden af. Selv mener han, at der skal en holdningsændring til, hvis vi vil bekæmpe nutidens slaveri

Dansk film dumper i mangfoldighed

Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi

Året der gik 2013

Dansk film sælger masser af biografbilletter, men ser man nærmere på filmåret 2013, mangler der trods Lars von Triers nymfoman både kvinder og eksperimenter

Skøgen og udyret

Christoffer Boes kærligheds-splatter, ’Beast’, blev undfanget som en spontan idé og udklækket blot ni uger senere. Ud er kommet et klamt og intenst og til tider lidt klodset livtag med kærlighedens monstrøsitet

Sider

Mest læste

  1. Christoffer Boes nye melodrama, ’Smagen af sult’, minder med sit portræt af en kompromisløs elitekok om instruktørens tidlige kunstfilm. Alt er overvældende og uvirkeligt elegant, mens den grundlæggende historie er ret banal
  2. ’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
  3. Det er guddommeligt morsomt, når Anders Thomas Jensen parodierer behandlersamfundet og jonglerer med godt og ondt i sin hidtil bedste film, ’Adams æbler’
  4. Ole Bornedals nye folkekomedie har gode intentioner, men døjer med et sjasket plot
  5. Tragedierne falder over hinanden for at få én til at tude i Avaz-brødrenes nye drama, ’Kollision’. Men det nytter ikke noget, når handlingen ikke hænger bedre sammen, end den gør
  6. Se en forelsket tåbe gå planken ud, se Nicolas Bro og Sonja Richter skinne i årets sommerforestilling på Grønnegårds Teatrets traditionsrige udendørsscene. Madeleine Røn Juuls rørende enkle ’Misantropen’ er komedie af høj karat med herligt overdrevent kostumerede og fagtende kroppe og svinere indpakket i rimede aleksandrinervers
  7. Som historiefortæller kender debutanten Charlotte Sieling tilsyneladende ikke til mådehold, og ’Over gaden under vandet’ bliver et overgearet og karikeret melodrama
  8. Hamlet blev først forvansket af romantikerne, så af det politiske teater, mener instruktør og dramatiker Lars Kaaber. Shakespeares klassiker er blevet spillet på de danske scener i snart 200 år og bliver det igen på lørdag, når forestillingen åbner det nye skuespilhus. Striden om Hamlet kan fortsætte