Person

Nicolas Bro

Artikler
Filmkritik
5. januar 2023

Dramatiker Christian Lollike filmdebuterer med ujævn satire baseret på eget teaterstykke

Forskellige historier og tonearter trækker i hver sin retning i dramatikeren Christian Lollikes debutfilm, ’Kagefabrikken’, der både vil være spids og pågående samfundssatire og vedkommende portræt af en midaldrende mand i opløsning
Nicolas Bro spiller kagefabrikanten Niels, der i Christian Lollikes ’Kagefabrikken’ kæmper med depression, selvmordstanker og en konkurstruet fabrik.
Anmeldelse
24. oktober 2022

’Riget Exodus’ er en rendyrket komedie – lavet med et skævt, uartigt smil

I fjerde og næstsidste afsnit af ’Riget Exodus’ skruer Lars von Trier og Niels Vørsel op for komikken, forløber sig lidt med MeToo og lægger op til en grand finale i næste og sidste afsnit. NB. Man bør ikke læse denne anmeldelse, inden man ser afsnittet
Karen (Bodil Jørgensen) og Bulder (Nicolas Bro) må sammen med Judith (Birgitte Raaberg) søge tilflugt på overlæge Pontopidans (Lars Mikkelsens) kontor, da de møder deres egne, onde dobbeltgængere i fjerde afsnit af ’Riget Exodus’.
Anmeldelse
24. juni 2021

’Smagen af sult’ ligner en prætentiøs reklame for moderne skandinavisk kultur

Christoffer Boes nye melodrama, ’Smagen af sult’, minder med sit portræt af en kompromisløs elitekok om instruktørens tidlige kunstfilm. Alt er overvældende og uvirkeligt elegant, mens den grundlæggende historie er ret banal
Store set alle situationer med filmens hovedpersoner, Carsten – spillet af Nikolaj Coster-Waldau – og Maggie – spillet af Katrine Greis-Rosenthal – er super intense.
Anmeldelse
20. november 2020

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
Retfærdighedens Ryttere er en magtdemonstration af at mestre både det melodramatiske og det infantile, i at trække virkemidler fra det første og bore videre med det sidste.
Anmeldelse
31. oktober 2019

Avaz-brødrenes nye melodrama ligner resultatet af en brainstorm over, hvad der kan gå galt i et liv

Tragedierne falder over hinanden for at få én til at tude i Avaz-brødrenes nye drama, ’Kollision’. Men det nytter ikke noget, når handlingen ikke hænger bedre sammen, end den gør
Én ulykke kommer sjældent alene, og da slet ikke i Avaz-brødrenes melodrama Kollision, hvor den ene tragedie tager den anden.  
Anmeldelse
3. juli 2018

’Misantropen’ på Grønnegårds Teatret er sand, følsom tragikomedie

Se en forelsket tåbe gå planken ud, se Nicolas Bro og Sonja Richter skinne i årets sommerforestilling på Grønnegårds Teatrets traditionsrige udendørsscene. Madeleine Røn Juuls rørende enkle ’Misantropen’ er komedie af høj karat med herligt overdrevent kostumerede og fagtende kroppe og svinere indpakket i rimede aleksandrinervers
Den overskønne unge enke Célimène bliver spillet med overskønne smilehuller af Sonja Richter. Som en sand selskabsløvinde, der legesygt brillerer i bagtalelse og letsindet flirt med hobefulde af bejlere, vækker hun Alcestes tilsyneladende moralske forargelse.
Anmeldelse
13. januar 2017

’Dræberne fra Nibe’ er et lallet forsvar for resignationen

Ole Bornedals nye folkekomedie har gode intentioner, men døjer med et sjasket plot
Det er næsten morsomt, som Ole Bornedal i sin karaktertegning opsummerer alle alment udbredte stereotyper. Russeren med den nussede ’wifebeater’-undertrøje er for eksempel fuld af svulstige komplimenter og potens, tihi.
Anmeldelse
22. januar 2016

Ansigtet i Venedig

Nicolas Bro er besættende god i dobbeltrollen som aldrende bøsse og purung dreng i den psykologisk interessante dramatisering af ’Døden i Venedig’ på Folketeatret
Nicolas Bro præsterer en forrygende dobbelttolkning af den aldrende Aschenbach og den unge Tadzio i ’Døden i Venedig’.
Interview
16. marts 2015

’Vi vil fortælle, at menneskehandel foregår to meter fra dig’

Det handler om seksualitet og handel med mennesker, når Mammutteatret stiller skarpt på trafficking i forestillingen ’Catering’. Skuespiller Nicolas Bro spiller naboen, der tænder på lydene af en kvinde, der holdes fanget i lejligheden ved siden af. Selv mener han, at der skal en holdningsændring til, hvis vi vil bekæmpe nutidens slaveri
Baggrund
31. december 2013

Dansk film dumper i mangfoldighed

Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi
Illustration: Marie Boye/iBureauet

Sider