Person

Nicole Kidman

Anmeldelse
13. april 2022

Sagaforsker anmelder ’The Northman’: Troværdig vikingefortælling med et mindre moderne kvindebillede end sagaerne selv

Den amerikanske instruktør Robert Eggers’ tredje film er et actionbrag baseret på norrøne sagaer, eddadigte og Saxos Danmarkshistorie, som han har skrevet sammen med den islandske forfatter Sjón. Sagaforskeren Annette Lassen gæsteanmelder filmen
Amled, spillet af Alexander Skarsgård, er del af en vikingebande i Robert Eggers’ film ’The Northman’. Her ses han sammen med kvinden Olga, spillet af Anya Taylor-Joy.
Portræt
29. december 2021

Jane Campions film er på én gang dybt sanselige og brutale studier i kvindeliv

Jane Campions hovedpersoner er ikke sjældent kvinder, der må slås for at udtrykke sig i en mandeverden. Den newzealandske instruktør er aktuel med en ny film, ’The Power of the Dog’, som sammen med flere af hendes tidligere værker kan ses på Netflix. I den anledning tegner vi et portræt af den dygtige filmmager
Phil (Benedict Cumberbatch) forsøger at lære Peter (Kodi SMit-McPhee), hvordan man laver reb af kohud i Jane Campions ’The Power of the Dog’. Foto: Netflix 
Charmens magt
4. december 2020

I ’The Undoing’ afsløres Hugh Grant endelig som britisk charmemonster

I Susanne Biers superpopulære og skrækkeligt medrivende mordserie ’The Undoing’ spiller Hugh Grant en meget dyster version af sig selv. Det er ikke fortællingen om en ’romcom’-stjerne, der er gået fra at spille good guy til at spille bad guy, men om et stykke populærkultur, der erkender al den magt hos det charmerende ikon, som tidligere var uerkendt
I Susanne Biers superpopulære og skrækkeligt medrivende mordserie ’The Undoing’ spiller Hugh Grant en meget dyster version af sig selv. Det er ikke fortællingen om en ’romcom’-stjerne, der er gået fra at spille good guy til at spille bad guy, men om et stykke populærkultur,  der erkender al den magt hos det charmerende ikon, som tidligere var uerkendt
Interview
23. oktober 2020

Susanne Bier: »Ligene vælter ud af lasten. Det, tror jeg, vi alle har oplevet i en eller anden form«

Susanne Bier, der er vokset op i en familie med advokater og altid har elsket retsdramaserier, har med den længe ventede HBO-thrillerminiserie ’The Undoing’ endelig fået muligheden for selv at lave en. Stjerneinstruktøren kan bedre lide genre- end dramaproduktioner og »nyder ikke langsomme, underfortalte fortællinger«, siger hun
Susanne Bier, der er vokset op i en familie med advokater og altid har elsket retsdramaserier, har med den længe ventede HBO-thrillerminiserie ’The Undoing’ endelig fået muligheden for selv at lave en. Stjerneinstruktøren kan bedre lide genre- end dramaproduktioner og »nyder ikke langsomme, underfortalte fortællinger«, siger hun
Essay
23. december 2019

Derfor er ’Dogville’ en af dette århundredes bedste film

Misantropen og den drilske humanist Lars von Trier fortæller os de store historier om menneskelighed og moral gennem ofte vilde filmidéer, der ryster os. Og den vildeste idé og den mest drilske leg med menneskets selvgodhed får vi med mesterværket ’Dogville’, film nummer 23 i Informations julekalender
Lars von Trier rusker med ’Dogville’ i dem, der med hjertets selvindbildte godhed eller hjernens selvindbildte overlegenhed, tror, at de kan regulere og forbedre deres medbæster
Anmeldelse
18. juni 2019

’Big Little Lies’ er ’Desperate Housewives’, hvis den var blevet instrueret af Ingmar Bergman i Californien

Der er et bergmansk blik for rådne relationer i skildringen af de fire mødre i HBO’s dramaserie ’Big Little Lies’. Mændene er reduceret til statister i infernoet af smudsige intriger i den stilistisk overlegne serie. Nu i anden sæson
Big Little Lies er kvindernes serie, den er stopfyldt med komplekse kvindeportrætter.
Anmeldelse
3. januar 2019

’Destroyer’ fortæller en fascinerende historie om et ødelagt menneskes jagt på frelse

Nicole Kidman er både hærget og fantastisk i rollen som selvdestruktiv, alkoholiseret kriminalinspektør i Karyn Kusamas intense thriller ’Destroyer’
Selvdestruktive Erin Bell (Nicole Kidman) er på jagt efter en mand fra sin fortid og den mulige frelse, der følger med, i Karyn Kusamas krimithriller ’Destroyer’.
Feature
26. maj 2017

Man gør børn fortræd

Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
En 12-årig dreng svigtes af sine forældre i Andrej Zvyagintsevs brutale ’Loveless’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
22. maj 2017

Den svære kosmiske kærlighed

Instruktøren John Cameron Mitchell og forfatteren neil Gaiman viser sig at være en god kombination i den underholdende ungdoms- og kærlighedsfortælling ’How to Talk to Girls at Parties’, der vises uden for hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
Det slår gnister mellem Enn (Alex Sharp) og Zan (Elle Fanning), de unge, kosmiske elskende i John Cameron Mitchells ’How to Talk to Girls at Parties’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
20. februar 2017

Mord i forældregruppen

Nogen dør, og alle har hemmeligheder i det solbeskinnede Monterey, hvor miniserien ’Little Big Lies’ finder sted. Som så mange andre serier lige nu placerer den sig midt mellem komedien og dramaet

Sider