2022 er et godt modsvar til svenske Ruben Östlunds kritik af danske film som kedelige. Filmåret har nemlig budt på både mere end god mainstream, masser af dygtige debutanter og en håndfuld film – ’Holy Spider’, ’Vanskabte land’, ’Resten af livet’, ’Du som er i himlen’ og ’Speak No Evil’ – der skubber til kunsten og verden
I denne uges Radio Information taler chefredaktør Rune Lykkeberg om
Vestens dilemmaer i forhold til krigen i Ukraine og om, hvilke huller man skal undgå at falde i som avis, når man skal dække en konflikt med så meget på spil og så mange følelser knyttet til
Som yngre tænkte Sofie Gråbøl, at hun havde løst opgaven godt, hvis hun fik en rolle til at gå op. Men jo ældre hun bliver, jo mere optaget bliver hun af, at tingene ikke nødvendigvis går op, og at modsætninger mødes i hendes figurer. Det gør det mere interessant for hende som skuespiller. Vi har talt med 53-årige Gråbøl, der er aktuel i Niels Arden Oplevs morsomme og rørende ’Rose’
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
I filmatiseringen af ’Ser du månen, Daniel’, Puk Damsgårds dokumentariske bog om den danske fotograf Daniel Rye, der blev taget til fange af IS i Syrien, ser man en jordnær, jysk gut kæmpe imod håbløsheden med al den ballast, han har med hjemmefra
En gruppe overambitiøse medicinstuderende dræber og genopliver hinanden på skift for at blive klogere på nærdødsoplevelser, men reduceres til tegneseriefigurer i en grim bøh-gyser
Niels Arden Oplevs ungdomsfortælling ’Kapgang’ om at håndtere dyb sorg, sexdrift og stolepladser til konfirmationen i Sdr. Omme i 1976 er en karikeret og frigørende hyldest til den fordomsbefriede ungdom, der snildt overhaler de latterlige voksne
Niels Arden Oplev bor til daglig i Los Angeles, hvor han både laver film og tv-serier. Men han holder af at komme hjem til Danmark, opsøge sine rødder og lave personlige film om unge mennesker, der kæmper mod alle odds. Information har talt med instruktøren, der er biografaktuel med dannelsesfortællingen ’Kapgang’
Der var vist ingen revolutionære gadekryds i Niels Arden Oplevs opvækst. Men der var tydeligvis massere af inspiration. I hvert fald har hans anden film, Kapgang
I filmatiseringen af ’Ser du månen, Daniel’, Puk Damsgårds dokumentariske bog om den danske fotograf Daniel Rye, der blev taget til fange af IS i Syrien, ser man en jordnær, jysk gut kæmpe imod håbløsheden med al den ballast, han har med hjemmefra
2022 er et godt modsvar til svenske Ruben Östlunds kritik af danske film som kedelige. Filmåret har nemlig budt på både mere end god mainstream, masser af dygtige debutanter og en håndfuld film – ’Holy Spider’, ’Vanskabte land’, ’Resten af livet’, ’Du som er i himlen’ og ’Speak No Evil’ – der skubber til kunsten og verden
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Niels Arden Oplev bor til daglig i Los Angeles, hvor han både laver film og tv-serier. Men han holder af at komme hjem til Danmark, opsøge sine rødder og lave personlige film om unge mennesker, der kæmper mod alle odds. Information har talt med instruktøren, der er biografaktuel med dannelsesfortællingen ’Kapgang’
Det er ikke os allesammen, der kan være Ché Guevara, siger Niels Arden Oplev om sin nye, selvbiografiske film, ’Drømmen’', der handler om en 13-årig dreng og hans kamp mod en sadistisk skolerektor
Andet udspil fra Pernille Fischer Christensens 'En soap' hedder 'Dansen' og er et kærlighedsdrama med thrillerundertoner og troværdighedsproblemer. Rigtigt farligt eller fængende bliver det aldrig
I denne uges Radio Information taler chefredaktør Rune Lykkeberg om
Vestens dilemmaer i forhold til krigen i Ukraine og om, hvilke huller man skal undgå at falde i som avis, når man skal dække en konflikt med så meget på spil og så mange følelser knyttet til