Person

Niels Frank

Døden i Venedig, Brædstrup og alle vegne

Med særlig sensibilitet for sprog

I 2001 skubbede litteraturfestivalen In the Making dansk lyrik ind i et nyt årtusind

Ekkoerne fra festivalen In the Making kunne mærkes overraskende steder i dansk lyrik i mange år efter, den fandt sted. Dette er anden del af Informations litteraturhistorie i det 21. århundrede. Året er 2001

Krænkelser gør ikke nogen til bedre kunstnere

Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os
Anmeldelse

Fanget i det retningsløse

Grænsen mellem fantasi og fakta er mere åben end nogensinde i Niels Franks nye genrehybride historier, der kredser om og ud fra emnet og stedet byen, så det både føles næsten gammeldags og helt tidssvarende
Bowies poesi

MOVE ON

David Bowie var ikke bare musiker, hans værk er også udtryk for vild poesi. Thomas Boberg ser tilbage på den nu afdøde kunstner og hans betydning for en generation af danske digtere

Lige til at mæske sig i

Pletvist er Niels Franks nye prosa ret fantastisk, men det meste af tiden er den bare godt skrevet

Nærmest groft uetisk

Mikkel Thykier fortsætter sit særlige forsøg på at udvide kritikkens former i sin nye bog. Og så angriber han Niels Frank helt uden mådehold

Det usædvanlige

På falderebet må der gøres status. Lad os bare konkludere, at vi med YAHYA HASSAN har fået et litterært værk, der i mange år vil stå tilbage som sensationen fra 2013

En Rolls-Joyce af en bog

Trods sin viltre og gakkede udtryksform holder Niels Franks første roman til at blive taget mildt alvorligt

Kunsten at gå i skole

Engang var litteraturen noget, der bidrog til dannelse. I dag er den havnet i konkurrence med de hurtige medier, og en forfatter betegnes ikke længere som en åndelig vejleder. Alligevel er der brug for litteraturen, ligesom der er brug for en skole, hvor nye forfattere kan uddannes. Men hvorfor egentlig? Forfatter og tidligere rektor på Forfatterskolen er på sporet af et svar i dette essay om at skrive til tiden

Sider

Mest læste

  1. Det er tid til at sætte sig hjem. Og læse og lytte. I stilhed. Til det mod, årets bøder er udtryk for. På bogmessen drukner det hele i larm, iltmangel og dalende litterær modtagelighed
  2. En række skønlitterære bøger med homoseksualitet som tema har de senere år ramt boghandlernes hylder. Er det begyndelsen på en ny homolitterær strømning?
  3. Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os
  4. Ekkoerne fra festivalen In the Making kunne mærkes overraskende steder i dansk lyrik i mange år efter, den fandt sted. Dette er anden del af Informations litteraturhistorie i det 21. århundrede. Året er 2001
  5. Primitiviteten er i Jan Sonnergaards nye noveller formentlig helt på forfatterens side Noveller Der findes en form for samtale, hvor vi, som man siger, rigtig får sagt hinanden nogle sandheder...
  6. Med særlig sensibilitet for sprog
  7. David Bowie var ikke bare musiker, hans værk er også udtryk for vild poesi. Thomas Boberg ser tilbage på den nu afdøde kunstner og hans betydning for en generation af danske digtere
  8. Den smalle litteratur er ikke længere omgivet af den kolossale prestige, som tidligere tiltrak rige magthaveres børn. Uden forbindelse til samfundets elite risikerer litteraturen at blive en subkultur, skriver amanuensis i Litteraturvidenskab Carsten Sestoft