Person

Niklas Luhmann

’… så det ikke kan ses, at man ikke ser, hvad man ikke ser’

’Samfundets samfund’ kan nu læses i sin helhed på dansk. Niklas Luhmanns uundværlige sociologiske hovedværk fra 1997 er en imponerende mursten på næsten 1.000 sider. Der er tale om en begivenhed, en præstation af oversætteren Erik Pedersen og en generøs invitation til selv at tænke over, hvordan det moderne samfund blev til, og hvordan det fungerer 

Autoritetens professionalisering

Spørgsmålet er ikke, om folkeskolen skal bygge på autoritær pædagogik eller ej, for autoritet kan slet ikke undværes i det ulige forhold mellem lærer og elev. Spørgsmålet er, hvordan autoriteten skal udøves. Svaret er professionalisering - læreren skal generobre den faglige autoritet

Stadig med Marx efter alle disse år

Gamle elever og nye kolleger hylder Habermas lige inden han på tirsdag bliver 80 år gammel

Hvor ved professor Thyssen det fra?

Ole Thyssen har skrevet en bog om nationalstater og deres betydning i det nye verdenssamfund. Bare den dog havde været fem sider kortere

Kald det kærlighed, kald det ...

Sociologen Niklas Luhmann filosoferede knastørt over begrebet kærlighed. Han kom frem til, at kærlighed fungerer som en usædvanligt risikabel måde at organisere sociale systemer på

Bonnichsen, ambassadører og andet godtfolk

Når forhenværende embedsmænd skal holde kaje og intimideres, vinder ven/fjende logikken over den skikkelige måde at være uenig på

Postmoderne på den faglige måde

Ud med 'hvad synes du selv', ind med kanon. Sådan har regeringens mantra for uddannelsessystemet lydt, lige siden den trådte til i 2001, og sjældent har postmodernismens barn, den subjektive tolkning, været så bandlyst som nu

Etisk handel?

Der findes etik, og der findes virksomheder. Men virksomhedsetik? Etik og økonomi er fremmede for hinanden, alligevel er der bånd i mellem dem

Den store stat er ude af kontrol

En ny bog om velfærdsledelse skrevet af en gruppe samfundsforskere udvikler en praktisk kritik af basale antagelser om magt og ledelse i velfærdsstaten

En moderne Machiavelli

Niels Åkerstrøm Andersens bog, Legende magt, er en glimrende indføring i moderne magtstrukturer og magtsprog. Desværre taler den selv magtsprog

Sider

Mest læste

  1. En antologi om en tysk sociolog og en fransk filosof er både akademisk vedkommende og aktuelt udfordrende
  2. Hvem byggede Børsen? Hvad er kvadratroden af ni? Hvor ligger Nakskov? Hvornår blev H. C. Andersen født? Statsministeren kalder det paratviden. Uden dette grundlag er der ikke meget at stille op. Den, som ikke ved noget, kan, som allerede Platon sagde, måske være vældig god til at snakke med. Men han ved ikke, hvad han taler om
  3. Ud med 'hvad synes du selv', ind med kanon. Sådan har regeringens mantra for uddannelsessystemet lydt, lige siden den trådte til i 2001, og sjældent har postmodernismens barn, den subjektive tolkning, været så bandlyst som nu
  4. ’Samfundets samfund’ kan nu læses i sin helhed på dansk. Niklas Luhmanns uundværlige sociologiske hovedværk fra 1997 er en imponerende mursten på næsten 1.000 sider. Der er tale om en begivenhed, en præstation af oversætteren Erik Pedersen og en generøs invitation til selv at tænke over, hvordan det moderne samfund blev til, og hvordan det fungerer 
  5. Den første bog om Michel Houellebecq på dansk udmærker sig mest ved at være den første bog om den franske forfatter - på dansk
  6. I det moderne samfund står moral ikke i ental. Selvom ordet er i ental, må vi tale om flere ’moraler’
  7. For 31 år siden forsøgte den tyske sociolog Niklas Luhmann at afdække tillidens rationalitet i sin bog 'Vertrauen', der her i foråret er oversat til dansk OVERSAT Fredsaftalen er endelig i hus, og Serbiens præsident Slobodan Milosevic - der i begyndelsen af krigen blev sammenlignet med Hitler og det onde selv, og som fornylig blev anklaget ved krigsforbryderdomstolen i Haag - skal nu vise, at han er den tillid værdig, som fredsaftalen med de vestlige lande yder ham til låns...
  8. Vi har lov til at vælge, hedder det, så længe vi ikke skader andre. Underforstået at vi gerne må skade os selv - skønt den frihed er under angreb. Men har vi personlig frihed til at pålægge samfundet store og varige udgifter?